49

2024 г.: Пловдив с два нови подлеза и без Бетонния мост

Мъката с трафика продължава с ремонта на Рогошко и Кукленско шосе

Пловдив започва новата година със стари проблеми - тежък трафик и задръствания, въпреки че част от блокираните за ремонт пътни артерии бяха отворени в края на 2023 г., препълнени рейсове в час пик и изнервящо чакане на спирките, мръсен въздух, независимо от безплатно подменените печки на дърва и въглища с екологични уреди в над 3000 домакинства, зле почистени улици и тротоари, сметища около контейнери за смет. 

Какви промени се очакват в Пловдив през тази година и доколко те ще подобрят градската среда?

Със сигурност ще се режат доста червени ленти в знак на завършените проекти за милиони левове. Два от тях са от изключителна важност за разтоварване на трафика - подлез „Модър-Царевец“ ще свързва директно районите „Южен“ и „Западен“, тунелът  под Централна гара - бул. „Васил Априлов“ и „Македония“. 

По план подлез „Модър-Царевец“, който се строи по договор с Община Пловдив и струва над 12 млн. лева, трябва да е готов до края на март-април, като преди това, още тези дни, ще се разкопава кръстовището на ул. "Царевец" и бул. "Хаджи Димитър" за колектор.

Новият подлез ще освободи частично бул. „Христо Ботев“, по който сега колите от "Кючук Париж" се придвижват до квартал „Христо Смирненски“. Строителството се забави с три месеца заради проекта на ВиК за Южен обходен колектор и беше ускорено в края на миналата година благодарение на координацията между фирмите, наложена от новия кмет Костадин Димитров и неговия заместник инж. Тошо Пашов.

Според предварителните  разчети на държавното предприятие НКЖИ

подлезът под Централна гара трябва да бъде завършен през ноември

или най-късно декември. Срокът е заложен в договора за безвъзмездна финансова помощ от ЕС за обновяване на цялата инфраструктура на  жп възел Пловдив, чиято обща стойност е близо 300 млн. лева. Ако приключването на проекта закъснее, държавата ще бъде принудена да поеме разходите. От северната страна пробивът е докаран до бул. „Васил Априлов“, който по тази причина ще остане затворен и през тази година в участъка от кръговото с ул. „Любен Каравелов“ до колелото на Гарата към бул. „Христо Ботев“. А градските автобуси в посока към Коматевския възел  ще продължават още месеци наред да обикалят покрай Стоматологичния факултет вместо през гарата.

Най-голямото транспортно премеждие ще бъде затварянето на Бетонния мост с цел реконструкция. Това означава, че цялата конструкция над жп линията и подходът на бул. „Македония“ до ул. „Кукуш“ (магазин Билла) ще се съборят, за да се построи нова, по-висока над един метър за безпрепятствено преминаване на влаковете. Държавата напира да бутне съоръжението в края на януари, но по всяка вероятност този срок ще се отложи за февруари-март. Новата конструкция ще се строи шест месеца. От НКЖИ до този момент не е изпратен до Община Пловдив анекс към договора с фирма "Трейс Груп Холд" за изграждането му. Без него местната власт няма да разреши да се затвори възловият път. Заради Бетонния мост

почти през цялата 2024 г. в Пловдив се очертават инфарктни задръствания,

защото от „Южен“ към центъра и обратно има само два обхода - тясното Коматевско шосе и надлез „Родопи“.  

За утеха на измъчените шофьори, в края на декември беше отворен бул. „Дунав“ до „Васил Априлов“. Водопровод и канализацията са подменени и по думите на зам.-кмета инж. Тошо Пашов, остава строителите да положат последен пласт асфалт и да довършат тротоарите.

През април отново ще се разкопава участък на Брезовско шосе с дължина около 130 метра, за да се завърши окончателно реконструкцията на подземните комуникации по проекта за воден цикъл. Строителните работи се забавиха заради археологическите разкопки и ще продължат още близо половин година.

И през тази година ще продължи разширението на Голямоконарско шосе, след като правителството отпусна още 9 млн. лева за входно-изходната артерия на Пловдив. След седмица трафикът ще бъде пуснат по новото платно с 3 ленти от "Дунав" до Хладилника, за да се ремонтира старото.  Сметките показват, че за цялостното завършване на трасето в границите на общините Пловдив и "Марица"  са нужни 58 млн. лева, а дотук реално от държавата са осигурени 18 милиона.

Още едно изпитание се очаква през тази година - основен ремонт на Рогошко шосе, който ще ни докара нови тапи в трафика. Договорът с фирма „ИСА-2000“ е подписан в мандата на Здравко Димитров и от миналия май до сега строителите са работили на вътрешния път към промишлената зона. Изпълнението на самото шосе беше отложено, за да не се стига до още по-големи катаклизми, тъй като

строителните работи изискват цялостно затваряне на пътя

при входа в Пловдив. „Това ще стане може би през април, след като напредне работата на Голямоконарско шосе“, обясни инж. Пашов.

Рестарт се очаква на Кукленско шосе, за чийто ремонт договор е сключен с „Европейски пътища“ още през 2018 г. Изпълнението му беше спряно, след като се оказа, че са „забравили“ да включат в проекта подмяна на водопровод. Строителството ще се възобнови, след като от ВиК осигурят тръби.

И през тази година водното дружество ще продължава изпълнението на проекта за реконструкцията на ВиК в "Кючук Париж" - на бул. „Александър Стамболийски“ и ул. „Петър Стоев“, който скъса немалко нерви на живеещите в района, а също така на ул. „Царевец“ в „Западен“. Прекарването на колектор от Пещерско шосе  през район „Южен“ и Тракия“ до Пречиствателната станция струва 81 млн. лева. Проектът стартира в края на 2022 г., но от общо 14 км са завършени до асфалт едва 150 метра на бул. „Ал. Стамболийски“ и частично ул. "Модър" и "Петър Стоев".   

„Проектът е на ВиК, но още в първите дни на януари ще проведем координационна среща с участието на държавната фирма и изпълнителите. Ще искаме да ни представят линейни графици и да се работи с максимално бързи темпове“, увери инж. Тошо Пашов.

Подготвят строителна програма за 8 години напред

Местната власт няма намерение да започва тази година нови обекти, за които не е осигурено финансиране. Решението на кмета Костадин Димитров и неговия екип е заради скромния бюджет на Община Пловдив, който се очертава за 2024 г. в рамките на 650 млн. лева плюс-минус някой милион.

Толкова - 655 млн. лева - бяха гласувани и за 2023 г., като планът се формира от държавни и общински приход, делени приблизително наполовина. Държавните трансфери са изрядни, но според прогнозата за миналата година от планираните общински приходи няма да бъдат събрани поне 60 млн. лева.

За  2024 г. Община Пловдив получава 354 млн. лева държавна субсидия за тъй наречените държавни дейности - училища, заплати, социални, културни и детски заведения. Още 100 млн. лева са предоставени за инфраструктурни обекти, тоест общо 454 милиона, но всеки лев предварително е разпределен по пера.

Собствените средства на Общината, с които се плаща за комуналното обслужване и инфраструктурата, отново ще бъдат ограничени, защото до този момент местната власт не си е позволила да вдигне данъците, таксите, наемите, както и билетите в градския транспорт.

„За нови обекти ще говорим, след като като се направи пълен анализ за финансирането на вече започнатите проекти, които трябва да бъдат завършени.  По-скоро през 2025-а  ще акцентираме на проектирането, като още в началото на годината ще подготвим програма за 8 години напред, за да не се стига до хаос. Сред обектите, на които искаме да заложим, са продължението на бул. „Северен“ до ул. „Победа“ и бул. „Свобода“ до ул. „Рая“, а също така изграждане на среден ринг, за да се изнесе част от трафика от центъра. Част от ринга е пътната връзка от бул. „Александър Стамболийски“ с ул. „Цар Симеон“ в „Тракия“, както и мост на бул. „Копривщица“, обясни зам.-кметът инж. Тошо Пашов.

Отварят  Дондуковата градина и Небет тепе

Археологическите комплекси Небет тепе и Източната порта скоро ще бъдат отворени за посетители през 2024 г., след като окончателно приключи реставрацията им. Двете перли са включени в проекта „По крепостните стени на Филипопол“, който се изпълнява с безвъзмездната финансова помощ по ОП „Региони в растеж“ от „Консорциум  Филипопол 2020” и е на стойност близо 9 млн. лева.

На Небет тепе беше извършено  допълнително археологическо проучване на праисторическото селище. Всички ценни находки ще се експонират в Археологическия музей. Възстановен​и са древната крепостна стена и античните зидове, по които имаше пукнатини.  Мощни прожектори ще осветяват стената подобно на търновския Царевец.

Античните колони, издигнати на Източната порта, от няколко месеца привличат погледите на туристите. Местната власт тепърва ще решава дали ще плащаме за вход в двата комплекса, или ще бъде свободен, както е на Римския форум -запад и север, и Римския стадион.

Проектът е един от десетината, които трябваше да бъдат напълно приключени до края на декември 2023 г., но изпълнението им се забави, проблем възникна и с недостига на налични пари, в резултат на което  се наложи новият кметски екип спешно да прекроява сметките, за да запълни зейналата дупка в бюджета от 20 млн. лева.

Въпреки финансовите сътресения, през 2024 г. официално ще бъде свирен финал още на редица обекти, започнати в предходния мандат. Сред тях са първият по рода си в Пловдив блок  със 74 апартамента, построен  на ул. „Владая“ за социално слаби жители по проект за 9,7 млн. лева по ОП „Региони в растеж“ и новата детска градина в „Тракия“, вдигната по програма на МОН. В жилищата за бедни ще настаняват с изричното условие наемателите да докажат, че не са мързеливи, а децата им са редовни в училище.

До месец-два приключва и реконструкцията на Дондуковата градина до Дома на младоженците, финансирана с кредит.  

И през тази година фирма "ГБС - Пловдив" продължава строителството на олимпийския басейн „Младост“, за който преди две години беше теглен дългосрочен заем със срок на изплащане 20 години. Средства обаче ще се търсят за изграждане на тренировъчни спортни зали на ул. „Солунска“ в район „Западен“ по договор, възложен от Община Пловдив за 7 млн. лева на фирма „Парсек Груп“. Обектът, за който беше направена символична първа копка, още е на кота нула. 

Четири училища чакат пари за сгради

Средства се търсят за основен ремонт на Хуманитарната гимназия и за още три учебни сгради. Според договора между район „Централен“ и фирмата изпълнител ВДХ-АД (бившата "Водстрой") обновяването на сградата на ХГ „Св. св. Кирил и Методий“ струва близо 13 млн. лева, от които през миналата година бяха одобрени 2,5 млн. лева. Още толкова кметството спечели по проект в Министерството на културата за смяна на дограма в сградата. Ако правителството не реши да осигури финансиране, Община Пловдив трябва да задели пари от своя бюджет, колкото и да е плитък.

На държавата се разчита и за другите три училища по проекти, подадени в края на миналата година от зам.-кмета Владимир Темелков. Това са Математическата гимназия, СУ „Патриарх Евтимий” и ОУ „Княз Александър I”. на обща стойност 22 млн. лева.  

За ОУ „Княз Александър“, което се помещава в една сграда с Хуманитарната гимназия, парите вече бяха дадени от републиканския бюджет, но в предишния мандат така и не бяха усвоени, а след ръста на цените вече не стигат. Решение за  МГ „Акад. Кирил Попов”, която съжителства от години с ОУ „Драган Манчов”, се търси толкова отдавна, че се е превърнало в легенда, засега с песимистичен край.

За първи път обаче е лансирана идея за разширяване на учебната база на  СУ „Патриарх Евтимий” (бившата Лиляна) с цел да мине на двусменен режим. Предварителните сметки е да се построи още една сграда на престижната гимназия до мол „Пловдив” върху терен с площ 10 дка.

Завършват Колежа и "Лаута", вадят от фризера кино „Космос“

Стадионите „Христо Ботев“ и „Локомотив“ ще бъдат отново сред приоритетите на новата местна власт в Пловдив, след като в предходния мандат започна тяхната реконструкция с държавната субсидия за 37 млн. лева и средствата, взети с кредит и от градския бюджет.

Правителството на некоалицията развърза и тази година кесията, като щедро  осигури от републиканската хазна 74,6 млн. лева за стадионите, което е лъвският пай от отпуснатите общо 100 милиона за 9-те одобрени общински проекта.

По думите на Илиян Филипов, управител на фирмата изпълнител „ПИМК“, козирката на Колежа ще бъде готова до няколко месеца. Довършителни работи има предимно на подземно ниво, като крайната цел е стадионът да отговаря на всички изисквания за европейски мачове. За централната трибуна и инфраструктура на "Лаута" пък тепърва ще се търси изпълнител.

Благодарение на финансовата инжекция на държавата се дава старт на още 7 „замразени“ проекта. Общината ще подготвя обществена поръчка и за преустройството на бившето кино „Космос“ на ул. „Гладстон“, за което са осигурени 4 млн. лева от общо заявените от кмета 8 милиона. Киното престоя във „фризера“ близо 30 години. Проектът за културен център беше изготвен от бюро „Тектоника-Б" с участието на архитектите Димитър Балджиев, Елена Балджиева и Инес Янкова и одобрен от ЕСУТ в предишния мандат. А сега има и необходимите за старта пари.

В сградата ще има зала, фоайе, изложбени площи, кафе-сладкарница. Залата с близо 600 места ще може да се ползва за кино, театрални представления, концерти, презентации и конференции. Предвидено е пълно обновяване на всички инсталации и нови аудио-визуални решения, а също така пълна  подмяна на покривната хидроизолация. За хора с физически увреждания ще има асансьор.

Изцяло ще се промени визията на площада, като се подмени настилката, ще се озелени и ще се монтират пейки. 

С държавната субсидия Общината получава глътка въздух и за реставрацията на Античния форум - юг и изток, до Централна поща, за която също е изготвен проект. За археологическия паметник на културата  бяха поискани 12  млн. лв. с разчет да бъдат разпределени за  2024-2025 г., но засега са дадени 1,2 милиона, за да започне процедурата за обществена поръчка.

Нова поръчка ще се подготвя в началото на годината за реставрацията на къща „Ламартин“, след като обявената в миналия мандат претърпя провал.  Държавното финансиране за архитектурното бижу в Стария град е в размер на 828 000 лева от общата сума от 1,5 млн., необходима за цялостен ремонт.

В районите „Западен“, „Източен“ и „Тракия“ с държавни пари - общо 10 млн. лева - ще се търсят изпълнители и ако няма обжалване на тръжните процедури, през лятото - най-късно наесен,  ще започнат ремонти на ул. „Ген. Колев“, ул. „Славянска“ и продължението на  бул. „Санкт Петербург“ покрай хотел SPS.

Субсидия, макар и наполовина, е гарантирана за разширението на Голямоконарско шосе. От Община Пловдив се надяваха на 18 млн. лева, одобрени са 9 .От кабинета „Денков-Габриел“ дадоха надежда на кметовете, че проекти ще се финансират и за 2025 г. и не е изключено още през тази година допълнително да бъдат одобрени държавни средства при наличие на пълна проектна готовност на общините.

Обектите масово се бавят, но санкции липсват

Автор Станимир Кронев

Проверка на "Марица" в почти всички договори, касаещи реализацията на ключовите инфраструктурни обекти в Пловдив, показа, че въпреки че има ясно разписани неустойки и санкции при забавяне и неизпълнение, на практика възложителите рядко ползват този инструмент. Всяко забавяне минава през графата "непредвидени обстоятелства" дори когато то се дължи на пропуски в проектирането и планирането (които също са ангажимент на изпълнителите). 

Впечатление прави, че при трите големи поръчки, възложени от Община Пловдив, по които фирмите изпълнителки се бавят или е имало сериозно отклонение от разписаните срокове, точките, касаещи неустойки, са практически един и същи. При водния цикъл в частта между бул. "Дунав" и "Брезовско шосе" неустойката при забавяне от първоначалните графици е по 0,5% от сумата на неизпълнените дейности на ден, но не повече от 20% от общия обем на договора. 

Същата клауза (по 0,5% от неизпълнените дейности, до 20% от общата стойност) под индиго е заложена и за пътния възел "Модър-Царевец", както и при вече завършената реконструкция на ул. "Даме Груев". И ако при пътния пробив, свързващ "Западен" с "Южен", дейностите се бавят заради застъпването им с Южния обходен колектор, то при изпълнената от "Парсек груп" улица забавянето беше с близо година над разписания срок под договор. 

Малко по-различна е ситуацията с договора за пробива под Централна гара, където изпълнител е „Проект Пловдив“ ДЗЗД, включващо фирмите „Трейс Груп Холд“ АД и „Балкантел“ ООД. Там възложител е НКЖИ, като според договора неустойките за забавяне са по 0,2% от сумата на неизпълнените дейности на ден, но не повече от 15% от общия обем на договора. Държавната компания е заложила още една клауза, която липсва в общинските контракти - за лошо изпълнение на поетите с договора ангажименти (включително по линейни графици). Там санкцията може да стигна 30% от общата стойност на договора.

В зоопарка са потънали 5 млн. лева, загадка какво ще го правят

Зоологическата градина, за която са платени 5 млн. лева от общинския бюджет, продължава да се води строителен обект, който беше спрян през есента на 2016 г. До този момент местната власт на Пловдив няма ясно решение дали някой ден ще бъде завършен, преместен на друго място, което на практика е невъзможно, или похарчените пари ще бъдат погребани безславно.

Новата власт на Пловдив обяви в края на миналата година поръчка за изработване на задание на проектиране, което дава някаква надежда, че застоялите води на злополучния обект се раздвижват. Тепърва ще  разберем каква е концепцията за 40-те декара до Гребния канал, върху които почти са завършени клетки за птици и животни.

През 2014 г., когато беше одобрен проектът и се възложи строителството на фирма „Запрянови-03" за 4,6 млн. лева, експерти от МОСВ постоянно контролираха дали се спазват правилата за защитата на бъдещите новодомци. Строителната офанзива секна, след като започна разследване по обвинение за злоупотреби, включително срещу тогавашния кмет Иван Тотев, но съмненията така и не бяха потвърдени. Прокурорското производство беше прекратено с основен мотив, че тръжната цена от 4 млн. лева  беше завишена на 4,6 млн. лева с решение на колективен орган -Общинския съвет, а не с еднолично решение на кмета. 

Зоопаркът обаче си остана във фризера. Следващият кмет Здравко Димитров  прекрати договора със „Запрянови-03“. Фирмата започна съдебни дела срещу Общината и ги спечели, при което се наложи да му се изплатят допълнително средства за извършената работа, както и неустойки. Градската управа също предприе плах опит за рестарт, но концепцията, подготвена от старозагорския колектив, не срещна подкрепа.

Оцени новината

Оцени новината
4.6/5 от 8 оценки
4.6/5 от 8 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
山口尸口山

山口尸口山

11.01.2024 | 00:36

Мрън, мрън, мрън, мрън.... Все едни и същи δοκλγци пишат и плюят.... Каквото и да се направи все е лошо.... 30 години управлявали еди кои си, а по времето на бай ви Тошо булевардите бяха празни, щот' нямашИ коли.... А вие в днешно време така и не си свалихте дебелите заΔници от автомобилите...

Отговори
0 0
Града е

Града е

08.01.2024 | 14:35

трагичен, като визия, като градоустройство, като перспектива. Мижетурките, които 30 години се упражняваха върху неговото бъдеще сега са пак мижетурки на вече мн богати. И дребното ново кметче е поело по техния път. Явно в главата му е пълна каша, а като завали става и кална такава. Гепи бклка около него е тотално некадърен и алчен. Той работи само за отчисления в посока Банкя и собствен джоб. Естествено поради липса на адекватна респектираща държавна структура и този мандат ще го пишем бегал.

Отговори
3 1
ади

ади

04.01.2024 | 12:17

Колко от местните управници бивши и настоящи живеят на разкопаните места, подробно описани в текста. Колко от тях газят ежедневно по разкопките. Заради отсечката между колелото на гарата и колелото надолу по Васил Априлов се съсипа елитно училище, унищожи се бившето кино Гео Милев, съсипа се частния дребен бизнес на хората. Отиде си знаков квартал на града от безхаберие и безразличие. Планира ли се асфалтиране на уличките, които с години поемат тежкия трафик по обиколните на разкопките маршрути. Отговорът е голямо НЕ.

Отговори
6 2
подлези

подлези

04.01.2024 | 10:58

Ефектът от тези два подлеза е силно преувеличен и това ще се види скоро. Още 3 подлеза и 5 моста да направят няма да има никакъв смисъл, ако не направят удобен и редовен градски и междуградски транспорт. Хората трябва да бъдат стимулирани да слязат от колите. Това е начинът да разтовариш трафика, а не като създаваш условия всеки да се вози с колата "на кафе до мола".

Отговори
17 1
напред

напред

04.01.2024 | 09:17

Трафикът и проблемите на града не са важни! Важното е, усвояването на Обществените милиони и "благинките" от властта! И за чекмеджето! Че сега и други отвориха още по-големи чекмеджета.....И да съборим всички паметници от преди 1989 год! ПАМЕТНИЦИ от миналото не ни трябват! Ще сложим на тяхно място нови - символи на евро-атлантическото ни бъдеще!

Отговори
13 4

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?