Следвайте ни

Специалистът: У нас социалните мрежи тепърва навлизат в политиката

В Западна Европа вече изнасят голяма част от кампанията в мрежата

Докато у нас социалните мрежи тепърва навлизат в политиката, в голяма част на Европа кампаниите в интернет вече са водещият инструмент за агитация на редица партии. "Интернет предоставя по-голяма свобода както на потребителите на съдържание, така и на тези, които искат да го създават, каквито са политиците по време на кампания". Това казва Емил Семерджиев, специалист по онлайн маркетинг и реклама, който работи за една от най-големите дигитални рекламни агенции в Германия.

По думите му, за последните няколко години, клиентите на компанията, които търсят услуги за дигитална предизборна кампания, са се утроили. "Пазарът е такъв. В Германия последните проучвания сочат, че близо 70% от потребителите намират новините си чрез Фейсбук, без значение дали източникът ще ги заведе към профил на потребител или сайт на медия", уточнява той.

Емил Семерджиев оценява представянето на пловдивските политици по следния начин: У нас тепърва прохождаме в тази сфера. "Единични политици в Пловдив успяха да направят интересни неща. От дистанция успях да харесам работата в социалните мрежи на Дани Каназирева. При нея се вижда, че години наред е работено върху каналите <210> за комуникация и именно през социалните мрежи нейните послания стигат до аудиторията <210>. Хареса ми и новият кмет Здравко Димитров. Трикът, който казвам на всички наши клиенти тук, е, че само с една социална мрежа не става. В този контекст неговият екип беше единственият, който се опита да обхване всички възможни канали", обяснява специалистът.

Според Семерджиев по реклама и маркетинг в онлайн пространството нашите политици са все още далеч от това да се превърнат в истински инфлуенсъри. Като основна причина той изтъква липсата на постоянство в тях.

"Ако погледнете днес профилите на 70-80% от кандидатите за кметове или общински съветници, не само в Пловдив, но и за страната - след изборите повечето от тях видимо оставят работата там на заден план, което убива всяка инерция, набрана в хода на кампанията". Семерджиев дава пример с втората по-големина политическа сила в Германия - Съюз 90/Зелените. На предишните избори през 2014 година партията получава 10,7% и остава трета. Тогава за реклама и комуникация в социалните мрежи са отделени едва 10% от общия бюджет. На тазгодишните избори Съюз 90/Зелените харчат близо 25% от средствата си за кампания в интернет, като това им носи 20,5% от гласовете. 

"Монетата обаче има две страни. Да, социалните мрежи могат да бъдат в огромна полза не само в рекламен аспект, но и за подобряването на реалната комуникация между кандидатите и аудиторията и да предоставят двустранна трибуна. Негативният ефект обаче е също толкова реален. По-голямата част от потребителите срещат трудности с проверката на източниците. По време на последните избори в САЩ бяха разкрити две македонски компании, които с общи 40 служители почти денонощно са писали фалшиви новини срещи Демократите и са споделяли мнения, коментари и връзки към въпросните подвеждащи статии от близо 2000 различни профила в над 30 социални мрежи и форуми", казва специалистът.

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?