Следвайте ни

Политиците стават инфлуенсъри: Зико с най-печеливша стратегия в интернет

Как играха водещите кандидати за кметския пост в социалните мрежи

На американците им стана навик през последните няколко години да се информират за позицията на техния президент Доналд Тръмп през социалните мрежи. Политиците у нас обаче все още стъпват плахо в интернет пространството, макар според последните данни близо 4 милиона българи да имат профили в различните платформи. Това е и причината „Марица“ да проследи как кандидатите за кметския пост в Пловдив проведоха своята онлайн кампания. Кои бяха новаторите, кои преписваха от задните чинове и кои не си бяха написали домашното? 

Според данните на най-популярната социална мрежа у нас - Фейсбук, в рамките на Пловдив има над 280 хиляди регистрирани потребители с активни профили. Това означава, че близо 75% от пловдивчани ползват Фейсбук. Особено активни са хората между 18 и 35 години. А според различни проучвания близо половината от потребителите в тази възрастова група ползват именно социалната мрежа като единствен информационен канал, от който получават новини. И ако социалните мрежи предоставят достъп до огромно количество информация и данни, рисковете, които те крият в условията на политическа кампания, също не са за подценяване.

Политиците у нас подхождат все още доста плахо към платформите в интернет. Голяма част от тях ползват по-скоро Фейсбук като комуникационен канал, в който да повторят информацията, публикувана от медиите. Редица от основните кандидати за кметския пост в Пловдив сякаш неглижираха ефекта и потенциалното влияние, което социалните мрежи могат да имат не само върху нагласите на обществото, но и върху крайните резултати от изборите.

Отличниците

Може би най-адекватно и сериозно присъствие по време на кампанията за кмет на Пловдив имаха Здравко Димитров, Дани Каназирева и Атанас Костов. Тримата кандидати и екипите им спокойно могат да бъдат наречени „отличниците" на Пловдив по комуникация в мрежите.

Новият градоначалник Здравко Димитров и екипът му успяха да пренесат посланията и приоритетите на кандидата изключително успешно в социалните мрежи. Присъствието на Димитров беше съобразено със спецификите на интернет общуването и всички правила за съдържание на социалната мрежа. Екипът му заложи предимно на въздействащи визуални материали с кратки и ясни послания, достъпни за потребителите от всички възрасти.

Здравко Димитров се постара в хода на кампанията да държи своите последователи в крак с всяка негова среща и дискусия. Докато почти всички други кандидати разчитаха на заучени фрази и режисирани снимки, Димитров и предизборният му щаб рискуваха и спечелиха с регулярни включвания на живо от различни събития и широко застъпено видео съдържание. Публикациите на Димитров регулярно събираха по няколко хиляди харесвания и стотици коментари.

Освен това Димитров постави и традиция в почивните дни феновете на страницата му да имат шанс да се докоснат до човека, който Пловдив познава като Зико, с публикации изцяло извън политиката и условията на предизборна кампания. А това се оказа печеливша стратегия, която мнозина изкопираха.

Оценка: Отличен (5,75)

Изключително добра онлайн кампания в социалните мрежи направи и кандидатът на Демократична България - адвокат Атанас Костов. Десните не само в Пловдив, но и в страната по традиция са силни в присъствието и активностите си в онлайн платформите. Костов също използваше достатъчно видео съдържание и отразяваше адекватно срещите и събитията, в които участваше в хода на кампанията.

Самият адвокат използваше активно както страницата си в социалните мрежи, така и личния си профил (което всички специалисти по ПР категорично определят като „лоша практика"). Посланията на Костов бяха правилно ориентирани към основната аудитория в социалните мрежи и успяха да достигнат до широка аудитория. Макар и в крайната класация да остана извън челната петица в кметската надпревара на 27 октомври, той и екипът му показаха как се изнася кампания в социалните мрежи.

Оценка: Отличен (5,50)

Много добрите

Дани Каназирева също изнесе солидна кампания в социалните мрежи. Лидерът на "Съюз за Пловдив" и нов областен управител на града беше първият политик в Пловдив, който още преди няколко години усети тенденцията за все по-голямото влияние, което онлайн платформите ще имат върху обществото и формирането на нагласите в изборната надпревара. За разлика от другите двама отличници, които се стараеха да имат по няколко публикации на ден, Каназирева и екипът <210> заложиха на доста по-скромно присъствие - рядко на страницата <210> се появяваха повече от една новина дневно.

Голяма част от публикациите в хода на кампанията в страницата <210> обаче бяха с твърде голямо количество текстове и техническа терминология, което е възприето от всички експерти в онлайн маркетинга и рекламата като табу. В резултат на това Каназирева не успя да материализира в реални гласове огромната си бройка фенове в социалните мрежи. В личната си страница новият областен управител има близо 50 хиляди последователи, а едва 12 460 от тях дадоха вот за нея.

Оценка: Много добър (5,25)

Георги Колев беше един от кандидатите с най-атрактивна платформа и най-сериозна заявка да бъде модерният и активен кмет. Популярният юрист обаче също като колегата си Атанас Костов не успя да разграничи своя личен профил от кандидаткметската си страница. В резултат на това често се случваше публикации в личния профил на Колев да събират повече популярност от тези в официалната му страница.

Въпреки тези сериозни грешки при воденето и структурирането на кампанията в социалните мрежи Георги Колев успя да изнесе показно за това как един кандидат за кметския стол може с дребни активности и адекватно отразяване да демонстрира близост до хората. Несъмнено идеята на адвоката и екипа му беше да стигнат до младите пловдивчани и донякъде, благодарение на социалните мрежи, това беше изпълнено.

Оценка: Много добър (5,00)

Изоставащите

Славчо Атанасов, макар и втори в предизборната кампания, остава на последните места по присъствие във Фейсбук и мрежата. Патриотичният кандидат и екипът му видимо смениха няколко стратегии в хода на кампанията, което се оказа и препъникамък за тях. Трябва да се отбележи, че от щаба на Атанасов подходиха находчиво и в един момент сякаш изкопираха изцяло стратегията на основния опонент Здравко Димитров. Графичното оформление, подборът на снимки и дори часовите прозорци при новите публикации на Атанасов започнаха да приличат подозрително много на тези, които от щаба на Димитров пускаха.

Емпиричният ефект, измерван в харесвания и ангажираност с публикациите, обаче беше тотално различен за патриотичния кандидат. Никой не каза на Атанасов и екипа му, че с копиране на чужди и вече приложени стратегии техният кандидат ще бъде обречен вечно да е втори и да следва чуждите стъпки. И макар за преписване да се пише директно "слаб 2", малцина успяха да уловят редицата маневри, с които Атанасов се опита да обърне баланса на силите в своя полза.

Посланията на Атанасов също не бяха добре формулирани и съобразени със спецификата на социалните мрежи. И в тях донякъде присъстваше деструктивно говорене, което по традиция не се котира в мрежата и още повече в условията на предизборна надпревара. Екипът на Атанасов буквално изливаше страници текстове като описание над снимки. А това, според специалистите по маркетинг в мрежата, не само че не помага, но и има отрицателен ефект както върху потребителските нагласи, така и върху алгоритмите, чрез които Фейсбук подрежда публикациите.

Оценка: Добър (3,50)

По традиция социалистите не са особено активни в социалните мрежи. Самият профил на традиционните избиратели на левицата не предполага те да прекарва много време там или това да е основният им информационен канал. Именно този аспект на кампанията обаче подцени Николай Радев и екипът му, защото БСП за пръв път в Пловдив имаше кандидатура, която редица младежи познават не само като име, но и лично. За да разшири кръга на подкрепа за Радев, левицата в Пловдив трябваше да проведе много по-ударна и солидна кампания в социалните мрежи.

Редица от публикациите на Радев оставаха с по 50-60 харесвания и без коментари и споделяния. А това според експертите говори за неглижиране на силата, която носят социалните мрежи през 2019 година. Отделно голяма част от текстовото съдържание в страницата на червения кандидат беше твърде обширно и графично неиздържано. Друга сериозна грешка при онлайн комуникацията в кампанията на Радев беше твърде честото ползване на чужди статуси или връзки към новинарски сайтове.

Оценка: Среден (3,25)

Станимир Кронев

Редактор

Станимир Кронев е завършил журналистика в СУ и финанси в ПУ. Участва в създаването на редица културни и развлекателни събития в Пловдив. Публикува в американски издания.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?