Следвайте ни

Здравко Димитров поема хазната на червено

Пловдив изостава драстично в собствените приходи от София и Варна

Общинският бюджет е онзи инструмент, с който кметът и неговият екип реализират управленската си политика. В края на втория мандат бившият вече градоначалник Иван Тотев се самообяви за един от най-добрите кметове в историята на Пловдив, а служещи му вярно медии го изпратиха с похвално слово като за светец.

Ако с хладен ум разгледаме изпълнението на бюджета в знаковата 2019 година, която трябваше да бъде черешката на тортата в управлението на Иван Тотев, и оценим ситуацията в Община Пловдив от гледна точка на безпристрастните числа, картината е съвсем друга и никак не е розова.

Какво четем в последния отчет на бившия вече кмет. Данните показват в какво състояние ще поеме общината новият градоначалник и какви са възможностите за изпълнение на планирания годишен бюджет. И изводите са ясни - Иван Тотев е заложил пред наследника си истинска бомба със закъснител, когато говорим за общинските финанси.

А планираните собствени приходи в бюджета за 2019 със сигурност няма да бъдат достигнати. Което говори, че администрацията на Здравко Димитров няма да се радва на задължителния от предишните години многомилионен преходен остатък и ще трябва да намери начин за бърза реанимация на общинските финанси. А от тях зависят капиталовата програма и изпълнението на важните за града проекти.

Според отчета за 10-те месеца на годината данъчните приходи на Община Пловдив до момента са 54,8 млн. лева и няма как да достигнат планираните за 2019-а 74,6 млн. лева (виж таблица 1).

 За сравнение, данъчните приходи на община Варна, която е близка до Пловдив по население и икономически показатели, са 85 млн., а само приходите от данък туризъм надхвърлят 4,5 млн. лева, което е близо 15 пъти повече от тези в Пловдив.

Каква е ситуацията при неданъчните приходи

Те включват приходите от такси, услуги, продажба на имоти, глоби и лихви и т.н. В последните години в Пловдив те са малко повече от данъчните приходи, което не е типично за големите градове. Това показва, че има системен проблем в данъчните приходи на Община Пловдив (виж таблица 2).  

Прогнозата е, че до края на годината прогнозата от близо 158 млн. собствени приходи няма да бъде изпълнена, а общата сума едва ще надхвърли тези от предишните 3 години, когато парите са се движили между 124 и 129 млн. лева. Което говори за застой, а не за развитие, с което толкова много се хвалеше бившият кмет.  

Според сегашната нормативна база в България няма никакво значение колко фирми работят на територията на общината. Фирмите си плащат данъци за дейността си в НАП и те нямат принос за общинския бюджет. Данъци и такси плащат гражданите и фирмите (за имотите), които живеят и работят в общината. Това обаче не означава, че местната власт няма отношение към местните приходи и не може да ги развива. Община Варна например има над 200 млн. лв. собствени приходи, а Пловдив събира не повече от 130 млн. Да не говорим за София. Столицата  има 6 пъти повече собствени приходи спрямо Пловдив, а населението й едва е 4,2 пъти повече. Общото при тези два града е много по-високите данъчни оценки на имотите, отколкото в Пловдив. 

Ние сме и градът с най-малък дял на собствени приходи от общите постъпления. Според данни от Министерството на финансите в София те съставляват 57,79% от общия бюджет, а във Варна - 54,80%. В Пловдив собствените приходи формират едва 47,82% от общите приходи в общинската хазна. Това прави града в най-голяма степен зависим от държавата. А тя през всичките години на двата мандата на Иван Тотев е била много добра към Пловдив. 

Държавни трансфери

Държавните трансфери включват парите за Държавно делегираните дейности, които са над 95% от всички трансфери, и целеви трансфери за капиталови разходи. И тази година държавата изпълнява стриктно задълженията си. При планирани трансфери за 2019-а 158 237 297 лв. до момента са преведени 130 449 139.             

По отношение на разходите изоставането е в изпълнението на капиталовата програма. И още нещо много важно - при наличие на  49 017 256 лв. по сметки и депозити на Общината в началото на 2019-а официалната прогноза е, че в края на годината те ще са нула лева. 

Таблица 1

Вид на данъка   План за 2019 г.             Отчет към 31.10.2019 г.

Данък физически лица 1,7 млн. 1,1 млн.

Данък недвижими имоти 26 млн.19,8 млн.

Данък МПС 21,5 млн. 17,9 млн.

Данък сделки 25 млн. 15,6 млн.

Туристически данък 0,38 млн. 0,3 млн.

 ОБЩО 74,6 млн. 54,8 млн.

 

Таблица 2  

Вид приход План 2019 г. Отчет към 31.10.2019 г.

Неданъчни приходи   81 997 617 лв. 59 680 846 лв.

Общо собствени приходи 157 607 617 лв. 115 472 582 лв.

 

В следващите 2 месеца най-важната задача за новия кмет Здравко Димитров и екипа му ще е да се състави бюджетът на Община Пловдив за следващата година. В него градоначалникът ще трябва да разпише приходите и едва тогава да реши как да ги харчи.  

Макрорамката на разходите се определя от сбора на собствените приходи, държавните трансфери и финансовите приходи (кредити и наличностите по сметките в началото на годината). Финансовите приходи могат да бъдат и с отрицателен знак и според прогнозите през 2020 година ще бъдем свидетели на този феномен.

Няколко фактора ще окажат влияние върху съставянето на новия бюджет. Първо, на национално ниво с 10% се вдигат бюджетните заплати, като в сектор образование увеличението е със 17%. С 10% се вдига и минималната работна заплата, почти двойно се вдигат таксите за депонирани битови отпадъци. Повечето от тези разходи ще се поемат от държавния бюджет чрез увеличени трансфери, но една немалка част ще трябва да се осигурят от местните (собствените) приходи.

Разходите за заплати и осигуровки на Община Пловдив ще надхвърлят 200 млн. лв. годишно и ще бъдат 63 до 65% от всички разходи.

Разходите за издръжката - вече над 90 млн. лв., субсидии и социални разходи - между 15 и 20 млн. лв. Така текущите разходи ще бъдат между 305 - 310 млн. лв., или над 98% от сегашния годишен общински бюджет.  

Показателно е, че през месец септември Общинският съвет прие бюджетна прогноза, изготвена от управляващия екип, в която се прогнозира бюджет за 2020 г. в размер на 304 млн. лв., което е крайно недостатъчно, защото на практика няма да има и стотинка за реализиране на капиталовата програма.

Тест според тази сметка догодина в Пловдив няма да се строи и ремонтира нищо. А в същото време в последните месеци от мандата си бившият кмет Иван Тотев откри процедури по обществени поръчки и дори удари няколко първи копки на обекти, чиято стойност надхвърля 60 млн. лева, без да броим парите за обещания старт на реконструкцията на стадион "Пловдив" и текущите ремонти.  

В тази връзка в много кратък срок в Общинския съвет трябва да се разгледат и приемат следните важни документи: ​новата структура и численост на общинската и районните администрации,  ​заплатата на ​кмета на общината и свързаните с нея заплати на председателя на Общинския съвет, общинските съветници, районните кметове, заместник-кметовете и директорите на дирекции, промените в наредбите за местни данъци и такси и другите ​наредби, определящи бюджета, програмата за управление на общинската собственост,  план-сметката за битовите отпадъци,  ​разчетът за финансиране на капиталовата програма. 

Всички тези документи са необходими за подготовката на проекта на бюджета на общината за 2020 година, който трябва да оповести за обществено обсъждане преди Коледните празници, за да не се окаже новият кмет с вързани ръце в първата година на мандата си.

АЛЕКСАНДЪР КОНСТАНТИНОВ,  БИВШ ЗАМ.-КМЕТ НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?