Следвайте ни

Държавата изсипа в Пловдив 370 млн. за 7 години

По време на трите кабинета на ГЕРБ всички ключови обекти под тепетата са реализирани с целеви субсидии от републиканския бюджет или европейски програми, администрирани от различните министерства

Какво ли не направихме за Пловдив, каза премиерът Бойко Борисов по време на последната среща с актива на ГЕРБ, преди да предупреди, че няма да има милост за никого, ако се разбере, че е правил нещо в лична полза с обществените средства. Можем само да гадаем какво е имал предвид министър-председателят със заканата за  "синята лампа", но по отношение на забележката му за Пловдив всичко е съвсем ясно. Защото градът наистина се разви значително по време на управлението на ГЕРБ, но промените дойдоха най-вече с огромната помощ, която държавата дава на Пловдив, а не заради инициативността и уменията на местната власт. За последните 7 години двата кабинета на Борисов с различни инструменти са осигурили за различни инфраструктурни и други обекти в Пловдив над 360 млн. лева. В същото време администрацията на Иван Тотев е продуцирала собствени проекти за не повече от 80 млн. лв., като в тях влизат ремонтите на три булеварда и изграждането на новия бул. "Северен" със заема от Европейската банка, както и над 8 млн. от фондация "Америка за България" за Голямата Базилика. 

Прегледат на най-големите инвестиции в транспортна и социална инфраструктура сочат, че Пловдив нямаше да помръдне в последните 7 години, ако не беше помощта от правителствата на Борисов и стабилното лоби, което градът има във финансовата комисия на Народното събрание.  

Правителството спаси Община Пловдив от сигурен провал с проекта за Водния цикъл. Той бе разписан от администрацията на кмета Славчо Атанасов още в предишния програмен период на европейските фондове. Тогава проектът на стойност 128 млн. лева без ДДС включваше реконструкцията на Пречиствателна станция и смяна на водопровод и канализация в район „Северен”. Брюксел обаче отказа да подпише договора заради мудните действия на администрацията под тепетата и отказа на избрания белгийски изпълнител за модернизацията на Пречиствателната да потвърди офертата си от 2011 г. За да спаси положението, държавата пое инициативата в свои ръце. Коригиран и с намалено финансиране, проектът получи благословията преди една година като приоритетен за държавата. Друг въпрос е, че и досега изпълнението му не е започнало за разлика от десетките други общини, където отдавна са приключили с модернизирането на пречиствателните си станции.

Пак с държавни средства беше изградена канализацията за 2 млн. лева на Коматевско шосе - един от четирите обекти, за които градската администрация изтегли банков заем с изплащане чак до 2027 г. Екипът на кмета разчита на целева субсидия от държавната хазна и при предстоящото изграждане на нов водопровод по северното платно на бул. „Христо Ботев”, „Копривщица” и Коматевско шосе до кръстовището с бул. „Никола Вапцаров”.

Кметът получил сериозно рамо от държавата още на старта на първия си мандат. В началото на 2012 г. кабинетът „Борисов I” преведе на Община Пловдив близо 24 млн. лева, които бяха договорени в замяна на софийския боклук, депониран в Цалапица. При друг мениджмънт с тези средства градската управа можеше да построи автомобилен подлез „Модър - Царевец”. Но те светкавично се похарчиха за  асфалт, макар че още на следващата година на бул. „Шести септември” настилката беше пропаднала на двадесетина места, а бул. „Цар Борис III Обединител” разкопаваха няколко години заради аварии на водопровод. В стремежа за бърз ефект местните общинари бяха пренебрегнали важното правило - първо се сменя старата подземна инфраструктура и след това се налива асфалт. Иначе другото харчене на публичните средства се нарича неефективно.

С 8 млн. лева от републиканския бюджет в Пловдив бяха построени новата детска ясла в „Тракия” и ДГ „Котаракът в чизми” в „Южен”. Държавната комисия за предотвратяване на бедствия и аварии осигури 4 млн. лева за реконструкцията на моста на бул. „Васил Априлов”, а след това помогна с още 2,8 млн. лева за ремонта на същия булевард. С 4 млн. лева от републиканската хазна беше обновен надлез „Скобелева майка”.

Държавата  инвестира 50 млн. лева в строителството на Колодрума, като плати всички разходи за придобиване на недовършен строеж и изпълнението му до ключ. Многофункционалната спортна зала, където според неофициалните данни са вложени 60 млн. лева, и до днес си стои повечето време затворена.  

С помощ по двете държавни програма за енергийна ефективност в града бяха санирани десетки панелни блокове, като общата сума на субсидията е близо 50 млн. лева. Други 20 млн. дойдоха в сметките на Общината като целева държавна субсидия за изграждане на културна инфраструктура. Чрез администрираната от МРРБ програма "Регионално развитие" пък за Пловдив бяха осигурени 80 млн. за обектите от т. нар. Интегриран плана за градско възстановяване и развитие /ИПГВР/ и други 18 млн. за ремонти в училища и детски градини. Друг е въпросът, че от заложеното в ИПГВР се работи единствено в карето зад Стария град между булевардите "Марица юг", "Източен" и "Кн. Мария Луиза", защото местната власт не се справи с другите две зони за въздействие - Гладно поле и района на Централна гара. 

Сега по линия на държавата чрез различни нейни структури към Пловдив тръгват още минимум 180 млн. - 100 млн. за изграждане на Южния колектор, 45 млн. за модернизацията на ЖП възел Пловдив, евентуалната помощ за ремонта на стадион "Пловдив" и парите по новата програма за енергийна ефективност, която най-вероятно ще бъде продължена. 

Напоследък много се говори, че държавата подкрепя целево със средства от републиканския бюджет Варна и Бургас, а градът под тепетата е забравен. Сметките обаче показват, че това не е така - напротив, Пловдив е в сърцето на Борисов, който в началото на политическата си кариера два пъти водеше местната депутатска листа. Друг е въпросът ефективно ли се изразходват държавните пари в Пловдив. И дали от това ще се заинтересува не само премиерът, а и разследващите институции, които пускат сините лампи.  

Построено в Пловдив с помощ от кабинета "Борисов":

1. Пътни ремонти /2012-2013/ 24 млн.  с парите за софийския боклук.

2. Канализация на Коматевско шосе 2 млн. 

3. Нови детски градини и ясли 8 млн. 

4. Реконструкция на бул. "В. Априлов" 6,8 млн.

5. Реконструкция възел Скобелева майка 4 млн. 

6. Строителство зала "Колодрума" 50 млн. 

7. Енергийна ефективност - саниране 50 млн.

8. Региони в растеж по ИПГВР 80 млн., /усвоени 22 млн./

9. Региони в растеж, училища 18 млн.

10. Културна инфраструктура ЕСК 20 млн. Строителство на зоопарк и ремонт на пл. "Централен".

11. Ремонт на Драматичния театър 3,5 млн.

12. Воден цикъл 100 млн

ОБЩО 366, 3 млн.

 

 

Валентина Йеремиева

Репортер /журналист/ екип "общество"

Валентина Йеремиева е завършила журналистика в Държавния университет в Санкт Петербург. Работи във вестник "Марица" почти от създаването му. Пише предимно по градските теми. Носител на награда "Пловдив".   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?