Следвайте ни

Почитта към бога на виното дошла от Мала Азия

„Надписът на мистите на Дионис е първият от периода след катастрофалното разрушение на Филипопол. Показва, че местните хора не са загубили надежда, че могат да възстановят града си. Това е най-силното послание на този паметник - послание на надеждата и вярата в добро бъдеще", разказа пред „Марица“ Николай Шаранков. 

В надписа  Дионис е наречен „предводителя" - култ, който е характерен за Мала Азия и се появява и тук. Интересното е, че богът е наречен Тракийския Дионис, а списъкът загатва за доста сложно общество за провеждане на мистерии.

Имаме две длъжности, които се срещат само на още едно място, и една, която не се среща никъде другаде. Назначен е специален човек, който отговоря за ритуалното размесване на виното с вода. Тъй като в Античния свят е обичайно виното да се разрежда с вода, това се прави в големи съдове - кратери.

Длъжността, която за пръв път се среща, са двама души, които са описани, че носят торбички. Има различни възможности - може в тях да се държат свещени предмети. Също така е възможно, тъй като в този списък има персонажи, които явно пресъздават в ритуала овчари или кравари, те да носят торбички с храна и други неща.

Имаме персонаж, наречен „водача с дряновата тояга“, което също може да се свърже с пастирския живот. Мистериите обикновено разиграват епизоди от историите на божеството - в случая Дионис, подчертава Николай Шаранков.

Епиграфът е на мнение, че малоазийският култ към Дионис е смесен с тракийски ритуали. Сред имената на участниците личат тракийски имена. Тези мистериални общества са били в известна конкуренция, подобно на съвременния аналог с различните християнски църкви, където всички са християни, но се отличават и се конкурират.

Всяко общество има за цел и да популяризира своята дейност. Списъкът, който поклонниците на Дионис издигат, има и такава цел. Той е издигнат веднага след опустошаването на града. Филипопол е бил изцяло разрушен и опожарен, хората не е имало къде да живеят, но те издигат огромна бяла мраморна стела, в която казват, че са се спасили благодарение на своя бог.

Сред мистите имаме офицер и двама войници, които са били на специална мисия, които не са случайни хора, и това повишава престижа на обществото. Имаме и главен жрец на култа, който също е учител в мистериите. Той е пожизнен жрец. Очевидно е много уважаван човек, за да му се даде пожизнена длъжност.

Според Шаранков обичайно е ръководните функции да имат мандат, те са свързани и с даване на пари. За разлика от сега, в Античността жреците и свързаните с различни религиозни обреди финансират голяма част от мероприятия с лични финанси. Така че това е огромна отговорност и този пожизнен жрец е явно добре обезпечен финансово, за да може да поеме такава длъжност.

Този надпис почита бога, но е издигнат и за победата, здравето и вечното просъществуване на императора. И трите неща са много важни. Победата е важна, защото по това време в Римската империя има както външни нападения, така и сериозни вътрешни брожения.

В периода, преди на власт да дойдат почетените в надписа Валериан и Галиен, които са баща и син, императорите се сменят през няколко години, някои дори управляват само по няколко месеца. Непрекъснато някъде в империята някой, най-често военачалник, се самообявява за император и тръгва с поверените му легиони към Рим да утвърждава властта си.

Затова е много важно да се осигури с помощта на боговете победа на императора и здраве, разбира се, именно заради честата смяна на императори. А това водело до промени в политиката, смени в администрацията и в провинциите, от които и самият Филипопол е пострадал при нападението на готите.

Руслан Йорданов

Журналист

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?