Следвайте ни

Фердинанд се влюбил в ролсройса на Алеко Богориди

Британското чудо на каретите возело, без да друса, по пловдивските прашни пътища през 19. век

Един от най-интересните експонати в Пловдив, свързани с индустриалната революция през 19. век, е каретата на губернаторите на Източна Румелия Алеко Богориди и Гаврил Кръстевич. Тя е в Музея на Съединението и ни бе предоставена от столичния Музей на София преди 4 години.

Колата е произведена от най-известната фирма за такъв тип конски коли - британската „Питърс и синове". За времето си е била нещо скъпо - колкото най-луксозните сегашни коли.

Същият модел карета се пази в музея Арлингтън във Вашингтон. Там се пазят колите, с които са пътували американските президенти. Такъв модел кола се използва при някои официални случаи от английската кралица. Това е така наречената „стъклена карета".

Луксозната карета на губернаторите на Източна Румелия е от тип „ландо". Това е специален вид коли за кратки пътувания и разходки, разработени в Германия в началото на Наполеоновите войни.

За да не друса, немците използват специални амортисьори от листова стомана. Цялото купе лежи и се клати на здрави кожени колани. Те са измислени от унгарците 100 години преди това. През 1830 година

моделът е заимстван

от производителите на тогавашните британски „ролсройси" - компанията „Питърс и синове".

Уредниците в Музея на Съединението обясняват, че каретата е била използвана за сравнително кратки пътувания. Богориди и Кръстевич са се качвали на нея, за да стигнат до гарата, която е била на километър от града.

Там посрещали някои от гостите си, пристигнали с влака. По пътя е можело да се водят важни разговори. Губернаторите правили и кратки разходки до близките села като Дермендере (Първенец) или Марково.

Качеството на возене в ландото е изключително. От амортисьорите от стомана и кожа

купето само се поклаща като люлка.

Не се е усещало друсане. Самите колела са обвити в специален бял латекс. Не е мръднал 150 години. Само на няколко места от материала са се отчупили дребни люспи. Била е тежка и за да се движи нормално, са впрягани 4 коня.

Покривът на купето е от кожа и може да се сваля в двете посоки. Така каретата става като файтон. Четирима души могат да пътуват седнали на седалки от сива коприна. Това е

оригиналната дамаска

на каретата - сякаш тези хора не са се страхували от молци и паразити! Всички материали в тази кола са толкова качествени, че 150 години след производството й нямат нужда от подмяна.

Как е възможно тогавашните возила да са толкова здрави, а сегашните коли да остаряват само за 5 години, чудят се в пловдивския музей.

Калниците на ландото са облепени с черна кожа. Само на няколко места тя е леко напукана - останалото е като ново. Двата фенера също са облепени с черна кожа, а стъклата им са от дебел кристал.

Всички части, освен купето, са от стомана и чугун. Металът е боядисан в черен цвят, а отгоре му е налепен златен варак.

След обявяването на Съединението ролсройсът на Богориди и Кръстевич става собственост на Княжество България. Така на вратите и на седалката за кочияша от зелена брокат

се появява гербът на Кобургите.

Фердинанд  обичал каретата на „Питърс и синове" за разходки по Витоша. С нея е ходил от София до любимото си имение Врана. Синът му Борис Трети също харесва ландото, макар по това време в двореца вече да има модерни автомобили.

През соца неостаряващата красавица е използвана в снимките на няколко филма на киностудия „Бояна". В момента е част от експонатите на Музея на София. През 2015 г. той я предостави временно на нашия музей за юбилея на Съединението.

За да стигне дотук, ландото на Кръстевич е разглобено на две части. Първо

в музея е вкарано шасито,


което е изцяло от метал. След това командоси от 68-а бригада Специални сили успяват да вкарат в залата и купето. Проблемът е бил, че то е такава конструкция, че не може да бъде носено от повече от четирима души.

Сега Музеят на София преотстъпи за пета поредна година безценната историческа реликва.

 

Колесница за президенти

Компанията за луксозни карети „Питърс и синове" е основана в 1798 година от майсторът Томас Питърс. По това време още няма асфалтови пътища и автомобили с вътрешно горене. Фирмите, които правят конски коли за пътуване, се броят на пръсти и производството им не е масово като в сегашното автомобилостроене.

Всичко е здраво и много качествено. Каретите трябва да могат да изминават стотици километри по неравните пътища, без да чупят колела, амортисьори или оси.

„Питърс и синове" започват да произвеждат колите тип „ландо" и разработват свой уникален модел от типа „barouche". Името идва от италианското „baroccio", което пък е заимствано от латинската дума за двуколка. Някои от проектите на британците са шедьоври на дизайна.

След Гражданската война в Съединените щати американските президенти се возят в продължение на десетилетия на британските карети на „Питърс и синове". Абсолютно същият модел като този в Пловдив е изложен в музея, който показва колите на американските президенти в Арлингтън.

През 1930 година „Питърс и синове" се слива с компанията „Офорд и синове". Новата фирма се насочва към производството на автомобилни купета.

Made by "Peters&Sons" за Елизабет II - от стъкло

В началото на 30-те години на миналия век „Питърс и синове" правят така наречената „стъклена карета" за Бъкингамския дворец. Това е ландо, аналогично на изложеното в Музея на Съединението.

Използва се при различни официални поводи от кралицата и семейството й. Стъклената карета също е със сгъваем кожен покрив, който я прави кабриолет. Прозорците може да се демонтират.

Росен Саръмов

Репортер - екип "общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?