Следвайте ни

30 години "Марица": Как се роди вестникът на Пловдив

viber icon

3 юни 1991 г. е знаменателна дата за пловдивчани - след пауза от 106 г. се ражда новият вестник "Марица". Предизвикателството е голямо, Христо Г. Данов е вдигнал летвата много високо.

Има удивително съвпадение - първата "Марица" се ражда през 1878 г. заедно с новата българска държава, наследницата се ражда заедно с новата българска демокрация.  

"Марица" е първият вестник, създаден в следосвобожденска България. Негов  създател е Христо Г. Данов - първият издател на книги и вестници в България, откривател на формулата на добрия вестник - дълг към истината и читателите.  Само медия, която следва това верую, има шанс да пребъде, да заложи непоклатим, дълбок темел, както става с вестника на великия възрожденски просветител Христо Г. Данов. А и как иначе? В колоните на „Марица“ са се четели имената на бъдещите премиери на България - Константин Стоилов и Иван Евстратиев Гешов, на държавниците и дипломати - Григор Начевич и Михаил Маджаров, на писателите класици - Стоян Михайловски и Иван Вазов. От репортажите и информациите в „Марица“ е заимствал самият Симеон Радев, докато съставял своя мащабен труд "Строителите на съвременна България". 

През 1991 г. издателите на новата "Марица", професионалисти в журналистиката, се амбицират да дадат на града модерен вестник, трибуна на свободното слово, достоен наследник на традициите на вестникарска марка, еталон за достоверност и коректност с нова динамика, острота, пъстрота.    

Така в зората на промените

духовната столица на България се сдобива с вестник, който мери сили с национални издания.

Двигател на проекта е Степан Ерамян, кореняк пловдивчанин, преподавател по журналистика в СУ "Св. Климент Охридски", автор на множество електронни и печатни проекти. Партнират му Стоян Вълев, Спас Василев и Атанас Спасов - журналисти с добра практика и усет за бизнес.

Името избира Ерамян - Дановата "Марица" го впечатлява като еталон в духовното развитие на следосвобожденска България.

Журналистическият екип, воден първоначално от Стоян Вълев, а после от Спас Василев, бързо изгражда печеливша стратегия - не се поддава на жълтото, а залага на Дановите принципи, на по-умерен, аналитичен, по-интелигентен тон.

Издателска къща "Марица" включва и Пазарджишка, и Хасковска "Марица". Част от пресгрупата в определени моменти са вестниците „Куриер”, „Новинар”, благоевградският "Струма".

„Марица” се налага като регионален всекидневник, който бие всички подобни в страната, и се доближава до най-тиражните национални издания. В определени моменти вестникът е в петорката на България. Тиражът в златните години на вестника е стигал до впечатляващите 52 000. Години наред „Марица” всеки ден е в Президентството, в Министерския съвет, в парламента.

Известни журналисти и отлични автори са главните редактори на вестника

Първият е Стоян Вълев - журналист, университетски преподавател, управител на медии, автор на книги. По-късно главен редактор е Спас Василев, който е и съдружник в издателската къща. Той отстъпва мястото на Антон Баев - един от най-продуктивните пловдивски писатели, в момента главен редактор на сайтове. На кормилото на "Марица" бе и водещият спортен журналист с остро перо Любомир Минчев.

Под ръководството на Руси Чернев в момента "Марица" съчетава изключително успешно богато хартиено издание с коментарно-аналитична насоченост, с електронен сайт за светкавично, прецизно и многостранно информиране.

Днес "Марица" заедно с електронното си издание marica.bg има над 250 000 верни читатели, с което е безспорен информационен лидер на Южна България, и успешно мери сили с най-авторитетните национални медии.

Сред изявените автори на "Марица" през годините са най-добрите пловдивски журналисти - Георги Петров, Владимир Балчев, Пенка Калинкова, Михаил Ванчев, писателите Илия Зайков, Иван Дионисиев, Красимир Димовски, Здравко Попов, Стефан Бонев. За публицистичната си поредица "Под игото" писателят драматург Александър Секулов, дългогодишен журналист в "Марица", получава награда "Пловдив".

30 години след новото си раждане "Марица" е наложена медийна институция

Залага на умереност, стил, различни ракурси към всяка тема, успешна симбиоза на хартиено тяло и електронен вариант. Дискусиите по значими регионални и национални теми, които вестникът инициира, са важна част от ролята му на създател на обществено мнение.

Вестник "Марица" е носител на наградата "Черноризец Храбър" за регионална медия. 

Към проекта „Марица” са проявявали интерес френският „Фигаро”, германски и австрийски издатели. От няколко години "Издателска къща Марица" има нови собственици и мениджър с усет за модерна журналистика и иновации в лицето на Янко Янев. 

През годините ИК "Марица" създава и своя рекламно-консултантска агенция "Хермес медиа", където в услуга на пловдивския бизнес работят най-добрите специалисти по пиар и реклама в града.

Още от категорията

Виж всички

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?