49

Зрелостници направиха сайт за матурата по български

Гимназисти от първомайското СУ "Проф. д-р Асен Златаров" работили 2 г., за да създадат видеа върху цялото учебно съдържание по литература от 11. и 12. клас

Абитуриенти от първомайското СУ "Проф. д-р Асен Златаров" създадоха сайт за подготовка за държавния зрелостен изпит по български език и литература - "На матурата с успех". Порталът съдържа видеа по темите от учебното съдържание. С анимация, глас зад кадър и различни други средства на технологиите, които вече владеят, във видеа по десетина минути учениците са синтезирали най-важното, което трябва да се знае - например за "Железният светилник" от Димитър Талев, "Бай Ганьо" от Алеко Константинов, "Посвещение" от Петя Дубарова.

Съдържанието е организирано по теми, както се изучава по новата програма: "Животът и смъртта", "Миналото и паметта", "Обществото и властта", "Родното и чуждото", "Природата" в 11. клас, а в 12. - "Любовта", "Вярата и надеждата", "Трудът и творчеството", "Изборът и раздвоението".

Двете паралелки зрелостници изучават софтуерни и хардуерни науки и чужд език. Разработката им е част от тъй нареченото проектно базирано обучение, което е основен подход в училището. При него учениците работят по задание, по което сами търсят информация, анализират, синтезират и презентират, като използват знания по дадена дисциплина и тренират работа с технологиите, а и социални умения - за лидерство, управление на времето, работа в екип.

Още в 10. клас същите ученици направили такъв портал - тогава за подготовка за националното външно оценяване на финала на първи гимназиален етап. По онова време учеха онлайн заради пандемията и се опитаха да създадат нещо интересно и полезно, разказва учителката им по български език и литература Красимира Хубинова. Отнело им 3 месеца, а накрая били много щастливи от резултата.

В 11. клас й казари си: "Хайде сега да го направим за държавните зрелостни изпити!". И в продължение на 2 години се трудили върху портала. 

От 11. клас учебното съдържание по новата програма бе организирано вече не по хронология, а по теми, което ги затруднява, казва Хубинова. Затова дала насоки на учениците си как да подготвят съдържанието, така че да е издържано и да съответства на държавните образователни стандарти - всяко видео да посочва за даденото произведение жанр, теми и проблеми, стилови особености, герои, ценности. Оттам нататък дала пълна свобода на учениците да си избират или да създадат сами електронни ресурси, чрез които да презентират.

Всяка от двете паралелки оформила по 3 групи от по 6-7 тийнейджъри. Сами си разпраделили задачите кой какво да търси и как да го представят накрая. Работиха заедно, научиха се да се сработват, да излъчат отговорник, да спазват срокове, а и доста увеличиха знанията си, защото бяха активни, а не пасивни слушатели в клас, вижда резултата днес Красимира Хубинова. Работата по проекта много сближила учениците с тяхната учителка - пишели й, питали, споделяли, понякога до късно вечер.

Когато представят създаденото от тях съдържание, се чувстват напълно освободени, защото технологиите са техният начин, добавя преподавателката. Самата тя се изненадала, че открили и включили любопитни факти, който понякога липсват в учебниците. Има много добри попадения с музикалния фон, а най-хубавото е комплексната работа по създаването на завършен продукт, обобщава Хубинова.

Сега се шегуват, че в оставащите дни до матурата на 18 май сядат да гледат видеата, за да научат и преговорят за изпита. Порталът е всъщност едно електронно помагало, което застъпва цялото учебно съдържание от изпитните формати, казва Красимира Хубинова. Училището обмисля как да го направи достъпно за по-широк кръг ученици - например да влезе в електронната банка с ресурси на МОН.

Тревожат се ще стигне ли времето при новия формат

Ще стигне ли времето за работа при новия формат на матурата по български език и литература тази година - това е основното притеснение на зрелостниците, не толкова доколко са подготвени, казва Красимира Хубинова.

Промяната предвижда повече отворени въпроси, като справяне само със задачите с избираем отговор  няма да стига за тройка. Общият брой остава непроменен – 41. С избираем отговор вече ще бъдат само 22 от тях – с 8 по-малко от миналата година. 16 ще са задачите с кратък свободен отговор, които няма да изискват възпроизвеждане на наизустена информация. Други две ще са за създаване на текст в рамките на 4-5 изречения. 

Това обаче отнема повече време, притесняват се зрелостниците.

Другата новост е, че за първи път ще могат да избират между две отделни теми в последната задача – за интерпретативно съчинение и за есе.

Новият формат не съотвества на помагалата, по които са се подготвяли зрелостниците, а нямаха на разположение и примерни изпитни варианти, по които да го проиграят и да се ориентират, казва учителката.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Бургазлия

Бургазлия

08.05.2022 | 20:12

Трябваше да включите и домейна на сайта

Отговори
19 0
На матурата - с успех!

На матурата - с успех!

10.05.2022 | 22:25

Успях да открия сайта: https://namaturatasuspeh.free.bg/index.html

Отговори
3 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?