46

Зам.-кметът Стефан Стоянов: Пловдив ще има поне 40 млн. лв. за училища

Да приключим обновяването на физическата среда в образованието, за да се фокусираме върху по-важното - съдържанието

Училища приемат по 2-3 първи класа и по 7-8 пети. Това е дисбаланс и не решава въпроса със сградния фонд, а само с бюджета 

Инвестираме в изготвяне на проекти, които да са готови и при отваряне на следващи програми да може да се кандидатства

За първи път Пловдив има над 12 000 деца в предучилищното образование

 

- Г-н Стоянов, отвориха се възможности за финансиране по програми на образователна инфраструктура и сякаш не можем да се разберем как да ги вземем и похарчим. Какво се случва?

- Има хубави тенденции. В последните 6 месеца работим усилено и

ще подготвим проекти за над 60 млн. лева

за инфраструктура в образователната система, предимно в училища. Надявам се по тези проекти да спечелим поне 40 млн. лева по Плана за възстановяване  и развитие. 

Новите програми, които заместват програмите за саниране, са вече за физическа среда. Тоест, имаме мерки за енергийна ефективност, но и за физическа среда. Обикновено се налага разширяване и адаптиране на сгради - достъпност, по-адекватни помещения, повече ресурсни помещения, по-добри санитарни възли.

Асансьори ще почнат да се появяват в училищата

като елемент от достъпната среда.

Отделно в момента подготвяме и нова втора сграда, освен за ОУ "Княз Александър I". До края на месеца ще подадем документи за новата база на ОУ „Драган Манчов“, тъй като има отворена програма за нови сгради по Плана за възстановяване и развитие. А в края на годината ще тръгнат и европейските оперативни програми.

В последните години се вижда засилено внимание към образователната система. Но още сме далече от европейската и националната цел разходите за образование да достигнат 6% от брутния вътрешен продукт. Това трябва да ни е най-важната задача. И да имаме ясен хоризонт да приключим с енергийната ефективност в образователната система.

Вече 30 години санираме училища и сменяме дограми

Добра стъпка е Наредба 24 от 2021 г., която регламентира и даде съвсем нова насока как да изглежда физическата среда - например да няма класни стаи под 82 кв. м.

Важно е тази инвестиция да е още по-интензивна и да продължи, за да има хоризонт да приключим с тази част от обновяването на образователната система. Защото физическата среда е важна, но много по-важно е съдържанието и там трябва да хвърлим много повече усилия.

- За кои училища са 60-те милиона?

- За деветте, за които вече кандидатствахме, като в момента подготвяме две нови сгради и едно общежитие. Едната нова сграда е на ОУ „Драган Манчов“ на отреден терен до мол „Пловдив“ с площ 10 дка. Площта ще е около 6500 кв. м. В момента се готви описанието на проекта.

И подготвяме нова сграда в двора на Математическата гимназия, така че да можем да осигурим 100% едносменен режим. В момента работят инженерите с главния архитект. На мястото на старата столова ще се появи сграда. Пак ще има стол, но нагоре ще има помещения.

В комуникация сме с екипа там, за да осигурим на първа фаза едносменен режим за двете училища. Ще подадем проектите до края на месеца. Много се надяваме впоследствие да има и нова сграда на Математическата гимназия.

В плановете ни е и основен ремонт на общежитието на ЕГ "Иван Вазов" - с постигане на енергийна ефективност, климатизация. Ще добие съвсем различен вид.

Би трябвало до есента да са ясни резултатите.

- Колко ще струва?

- Сега правим сметките. Още време ни трябва. За ОУ „Драган Манчов“ има 6,6 млн. лева по програмата. Те вероятно няма да стигнат с новите цени на строителство. Ако трябва, Общината ще осигури дофинансиране. Все пак нови сгради на училища не се правят всеки ден.

- За ОУ „Драган Манчов“ имахте намерения за профилиране на училището в технологиите. Така ли ще бъде?

- Училището е профилирано в математика, СТЕМ и в известна степен в IT. Ако екипът мисли в тази посока, е напълно постижимо. На това училище би му отивало да бъде профилирано по математика и информационни технологии. Основно училище с по-засилено обучение в тази посока.

Сега идва голяма промяна в света и глобалната икономика

заради изкуствения интелект.

Имаме прогнози какво ще се случи. Но единственото сигурно е, че образованието става все по-важно. Възможността да трупаме информация, да анализираме, да можем да обработваме ще ни дава още по-големи възможности в по-технологичния свят, в който ни предстои да живеем. Очевидно е, че автоматизацията ще променя професиите. Това се случва в последните 200 г., откакто имаме индустриална революция. Цели сектори отпадат, професии изчезват. Това ще се случва с още по-бързи темпове. В същото време възможностите, които дава изкуственият интелект, ще отварят нови врати. Затова е важно образованието да се фокусира в смислени технологии, които да използва постоянно. Да дадем шанс на децата да получат базова техническа грамотност чрез базовите инструменти, които предлагат технологичните гиганти. От друга страна,

да наблягаме върху критичното мислене, анализа, обработката на информация.

Да оставяме назад наизустяването - нещо, за което си говорим от десетки години.

Този дебат ни предстои като общество. Все още светът разсъждава какво ще му се случи в резултат на навлизането на изкуствения интелект. Но междувременно програмите се умножават и се подобряват доста бързо.

- А как би могъл да влезе в училище?

- Ще решаваме тепърва. Има и гласове за забавяне на процеса. Но трябва да започнем да го опознаваме как се случва. И тук отваряме пак старата тема - как използваме технологиите в училище. Ако имаме компютри и не ги ползваме ежедневно, а стоят по шкафовете, няма как да сме в крак с новите реалности.

- Като инвестирате в последните години толкова в технологиите, търсите ли обратна връзка за това доколко се използват смислено или наистина стоят някъде заключени?

- По общинските програми има периодичен контрол. От облачните платформи, които въведохме през 2019 г., следим брой потребители и потребление на ежедневна база. Даже

в момента правим по-голям анализ.

Тази година имаме и важна годишнина. От една страна, през 2019 г. създадохме инфраструктурата - всяко училище да има достъп до облачна технология, децата да имат персонални акаунти, да се дигитализира целият административен процес, а после и учебният. И някои училища в Пловдив са много напред. Други са напреднали, но не колкото ни се иска.

Вторият етап беше въвеждане на персонални устройства по модела 1:1. Малко си го адаптирахме по нашенски. Но става дума за използването на хардуер буквално във всеки час. Вече има 75 паралелки с над 2000 деца. Тази година завършва първата паралелка 1:1 в страната - в ЕГ „Иван Вазов“. От този клас излизат истински лидери. На ЕГ „Иван Вазов“ в момента <210> липсват само средства, за да мине на 100% към 1:1. Трябват  около 500 устройства.

- Какво липсва отвъд материалното осигуряване? Лидерите в системата са 10%. Възпитаниците на останалите 90 на сто да не станат жертва на иновации, които всъщност не сработват при тях?

- Тук е въпрос и на организация във всяко училище. Базовите технологии могат да се ползват от всеки ученик и учител. Но е

въпрос на желание в административния екип на училището.

Няма пречка да ползваме имейл от ранна детска възраст. Имаме персонален акаунт с домейна на училището. Имаме облачна платформа, където може да е цялото съдържание. И ако преди 6-7 г. не бяхме сигурни, че може, сега имаме много добри примери в Пловдив. Сред тях са СУ „Черноризец Храбър“, СУ „Христо Г. Данов“, ЕГ „Иван Вазов“. Общо 17 училища правят 1:1.

- Защо имаме все още училища, които имат и втора сграда, а още държат ученици в подблокови пространства, като СУ „Любен Каравелов“, ОУ „Душо Хаджидеков“?

- Ако донякъде Общината влияе на първи клас и имаме програма как да балансираме паралелките,

след четвърти нещата са изцяло в ръцете на директорите.

Има училища, които приемат по 2-3 първи класа и по 7-8 пети. Това е абсолютен дисбаланс, който не решава въпроса със сградния фонд, а само с бюджета.

Ние и миналата година, и тази успяхме да извадим доста средства за проектиране. За разширяване на училища и нови сгради. Сега подготвяме проект за НУ „Христо Ботев“ - за още един корпус, който да осигури изцяло целодневен режим като пристройка към двора. В момента работи архитектът, първият вариант не беше много добре  адаптиран.

За ОУ „Алеко Константинов“ и СУ „Св. Патриарх Евтимий“ също подготвяме разширения за 1.-4. клас. И двете са върху съществуващи сгради, които трябва да се бутнат. На първия етаж ще има спортни салони, а нагоре - стаи.

Тази година ще инвестираме в такива проекти - да са готови и при отваряне на следващи програми да може да се кандидатства и да се финансират. Но пак е въпрос на баланс. В София и Пловдив това е проблем. Населението се увеличава, повече стават и децата. Затова ефективното използване на сградния фонд е много важно. Но ако нямаме диалог и контрол, кметът не може да влияе и директорите действат по свое усмотрение.

Това е важно, защото ресурсът не е безкраен

Когато отделяме пари за проектиране и строителство, трябва да са ефективно насочени.

- А в детските градини защо се налага пак увеличаване на броя на децата в групите до 30?

- В „Южен“ вече е малко по-спокойно заради новата детска градина. Но там затворихме много блокови градини. В „Северен“ има малко повече натиск. В „Централен“ очакваме две нови сгради да се пуснат, което ще успокои нещата - „Марица“ и „Майчина грижа“. Но инвестициите трябва да продължат. От една страна, имаме още 600 деца в блокови детски градини. От друга страна, броят на децата продължава да расте.

- А от тази учебна година задължително на обхващане подлежат и 4-годишните.

- Към момента няма голям натиск от тях върху системата. По-скоро проблемът е с яслите. Спешно трябва да се проектират и да се построят поне две-три ясли, защото там има много деца извън системата. Но в момента

няма възможност за ясли по Плана за възстановяване и устойчивост.

Очевидно е, че въпреки сътресенията, държавата има и отделя повече пари за образование. Това е добре. Въпрос на приоритети е в следващите няколко години да се решат тези проблеми. Защото услугата в предучилищното образование е една от добрите в Европа. Има голям обхват - над 75% от децата са обхванати. Не струва скъпо на родителя, защото държавата и общините отделят много средства. От друга страна, дава възможност активните семейства да могат да работят. Затова и се ползва толкова много. Но там, където е така - София, Пловдив, Варна, има нужда от допълнителни инвестиции в политиките на държавата, за да може да се осигурят места. Ние за първи път минахме 12 000 деца в предучилищната система.

- С Хуманитарната гимназия докъде са нещата? След като стигнахте с Обществените съвети до общ план за действие по отношение на МГ и ОУ "Драган Манчов", родителите от ОУ "Княз Александър I" настояват за това и по техния казус.

- Това лято трябва да започне първият етап от ремонта на Хуманитарната гимназия - покрив, фасади. И имаме избран изпълнител за новата сграда на ОУ „Княз Александър I“. Там предстои изпълнителят да направи съгласувателна процедура и може да започне да строи.

Изключителното забавяне обърка и плановете за Хуманитарната гимназия. Тази сграда трябваше да е готова, за да отидат там децата и да започне основен ремонт на Хуманитарната. За съжаление, не се получи така.  Можем да бъдем и по-ефективни в организацията.

Половината техника, купена за 10 г., стои по килерите

При очевидно по-големи инвестиции в последните години и устойчива политика за въвеждане на иновации резултатите на учениците се понижават. Какво не работи?

"Системата трябва постоянно да се осъвременява, както и икономиката. Но това е сложен процес, защото системата на образованието е сложна и огромна. И по света това е проблем - казва Стефан Стоянов. - Още имаме догми, твърдо залегнали в системата.

 От друга страна, и меренето е формално

Ако гледаме глобалната картина, едно добро образование дава добра икономика. Ако съдим по икономическите параметри, в последните 20 г. БВП се е увеличил 8 пъти. Никога не сме били по-богати, по-интелигенти, по-свободни.

До голяма степен това се дължи на членството ни в НАТО и ЕС - най-силния алианс и най-богатия пазар в света. Това помага много на българския предприемач. От друга страна, българското образование успява да осигури кадри за нашия пазар и за европейския. Но това не трябва да ни успокоява. Образователната система все още е добра на общия глобален фон и продължава да дава качествени кадри. Но на всички ни се иска повече. И е важно институциите

да подкрепят тези, които носят промяната,

и да правим политики, които дават възможност за иновации. Въпреки всичко, което се случи за 20 г. в света на технологиите, още има дебат дали да има персонални устройства в клас, или не. А то е очевидно, поне от моя гледна точка. Има известна съпротива и притеснение от технологията. Ако сме наясно, че 80% от професиите в момента се упражняват с компютър, дори да не ползваш компютъра ефективно в клас, е по-добре да го ползваш за нещо, отколкото да стои в килера заключен. А реално поне половината от устройствата, купени от държавата в последните 10 години, стоят по килерите. Ето това е проблем."

Въпрос на квалификация на учители ли е, или на промяна на мисленето?

"И двете, а може би и поколенчески проблем - смята Стоянов. -  Общината е осигурила поне по един квалификационен курс най-малко на 60% от учителите - на базови умения за облачните технологии. От миналата година започнахме да работим с ПУ "Паисий Хилендарски" със студентите по педагогика. Ако още там се натрупат базови познания, когато тези млади учители влязат в системата, ще е по-лесно - ще надграждат. Въпреки че това са технологии, които всеки може да ползва, независимо на колко години е и с какво образование - как да ползваме имейл и Облака. Малко системата живее в изолация. Защото е голяма и си е самодостатъчна. Но със сигурност има нужда и от повече уважение към обществото - и от родителите, и от бизнеса."

За паралелките по модела 1:1 По проектите за STEM центрове може да се осигурят още устройства

Училищата, които работят по модела 1:1, ще имат право да ползват част от финансирането по програмата за STEM центровете, за да купят още техника. 

С общо 500 млн. лева за STEM образование по Плана за възстановяване и устойчивост ще се финансират STEM центрове във всички над 2240 общински и държавни учебни заведения у нас, както и 3 регионални и един национален център. Директорите подготвят проектите, а финансирането е според броя на учениците, като е дадена възможност заложеното да е спрямо спецификите на обучението и вече осигурената база.

"Много средства ще отидат за технологична иновация във всяко училище - коментира Стефан Стоянов. - Всички знаем, че половината няма да проработят. Но тези, които ще проработят, носят промяна. Най-малкото имаме предизвикателство пред всеки директор и екип да измисли нещо и да направи. Така програмите работят ефективно. Няма да е на 100 процента. Но създава шум в системата, който носи промяна. Имаше сериозен дебат какво може и какво не може, в крайна сметка, критериите са доста отворени. Даде се възможност да се ползва технологията, която  вече се ползва в училище, да се надгражда. Училищата, които вече работят по модела 1:1, могат да ползват част от парите и за техника. Защото в момента сме в такава ситуация - имаме няколко училища, които са много напред и паралелките по модела могат да са два пъти повече. Но няма достатъчно пари за устройства. А в други училища са осигурени, а не се ползват.

 

Оцени новината

Оцени новината
1/5 от 1 оценки
1/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
Алфа

Алфа

26.05.2023 | 14:15

евтина енергия осигурете и нов вид транспорт в тоя задръстен мръсен и шумен град !! https://gorod.denistiaglin.com/ru/ https://www.youtube.com/watch?v=wlAIYmFjx24 https://ust.inc/transport-solutions

Отговори
0 0
така ли ?

така ли ?

25.05.2023 | 13:57

ГОЛ ОХЛЬОВ ПЛАЗМОДИЙ....ЛЕЖИ НА ШУРОБАДЖАНАШКИ ЛАВРИ...НЕКАДЪРНИК!

Отговори
2 0
Панайот

Панайот

21.05.2023 | 12:49

Плужек крадлив! Не те иска никой, дете на Д С!

Отговори
7 0
стара майна

стара майна

21.05.2023 | 10:25

абе тоя бо.кл.ук още ли се мота в общината....Срам и позор....лентяй! няма ли други капацитети....до кога ...

Отговори
7 0
Гласувам за ГЕРБ!!

Гласувам за ГЕРБ!!

18.05.2023 | 20:48

Но!! Такива нищожества като Стефан Стоянов направо ме разбиват! Без 1 ден трудов стаж, полегнал на гърба на известната си фамилия, паразитиращ върху децата ни! СРАМ!!

Отговори
16 0
Гербер

Гербер

19.05.2023 | 21:25

То при нас освен тулупи и мисирков други нема

Отговори
7 0
Даскала

Даскала

18.05.2023 | 14:45

За парите ясно, но кажи коя ще е фирмата която ще направи с пр.дня боя и ще гушне милионите то друго не ви интересува

Отговори
14 0
Лили

Лили

18.05.2023 | 14:27

Наесен да ви няма! Гербаджийска крадлива сган!

Отговори
16 2
Деян

Деян

18.05.2023 | 13:32

Подай си оставката! Некадърник!

Отговори
18 0
Пловдивчанка

Пловдивчанка

18.05.2023 | 14:37

Не само те, но да си дадат оставката и техните глашатаи в БНТ П. Начело с гербаджийката Д.Ш

Отговори
12 2
Кмете

Кмете

18.05.2023 | 13:20

Защо,те нямаше днес на сесията,да те видим очи в очи?

Отговори
16 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?