49

Задачите на малката матура в 4. клас - по-лесни от на госпожата

Певци, танцьори, инструменталисти и една камара спортисти се омешиха в условията на задачите от националното външно оценяване по математика в 4. клас днес.

Бяха по-лесни от на г-жа Ана Пейчева, заключи 4. А клас от пловдивското НУ „Петко Р. Славейков“ след края на теста. Още от миналата година класната тренира децата с подобни условия, в които едни хора нещо са решили да берат, нещо да строят или нещо да представят заедно. Едните са с еди колко си повече от другите, вторите няколко пъти по-малко от третите и така, докато човек хубавичко се обърка кое да сбира и после с кое да го умножава или дели.

Но  в 4. А клас тия неща са ги усвоили още като  третокласници и едната от задачите с думи им се видя със сложност точно като от миналата година. Според условието певци, танцьори и инструменталисти участват в представление и, като се вземе предвид даденото за числеността на всяка група, трябва да се пресметне колко са поотделно и после всички заедно, като се използват действията умножение и деление. 

Другата текстова задача пък прати четвъртокласниците да спортуват на фитнес и спортна площадка, като приложат знанията си за геометричните фигури и пресметнат каква площ заема фитнесът от цялото поле и колко спортисти е побрал на уредите си. 

Заданията са умишлено подбрани с тематика, близка до живота на децата, за да прилагат практически знанията си в ежедневието, представяйки ситуации с математически модели.

Драган Драганов от 4. А не крие, че влязъл на малката матура доста притеснен, но излезе засмян, че е решил задачите. Той иска да стане IT специалист и математиката му е важна, за да достигне мечтата. Весела Попова пък смята да е ветеринар, а Мартин се е засилил към медицината.

Не беше труден изпитът, но още по-добре щеше да е изобщо да го няма, разсъдиха децата след края на 60-те минути. Според Драган пък може да остане и даже да е по-труден.

Общо 5640 четвъртокласници от 151 училища в Пловдивска област  трябваше да се справят с 25-те задачи, 18 от които са с избираем отговор. Пет изискваха кратък свободен отговор. Всички заедно проверяват как се прилагат алгоритмите за събиране, изваждане, умножение и дeлeние, как децата работят с мерните единици, познават ли геометричните фигури и техните елементи. Освен прилагане на изученото учебно съдържание, решаването на текстовите задачи предполага и изява на личностни качества – логическо мислене, съобразителност, наблюдателност.  

Весела, Драган и Мартин не са чули, че сега Министерството на образованието и науката провежда анкети как е представено учебното съдържание и тях никой не ги е питал. Но ако трябва да кажат, най-сложно е по математика и „Човекът и обществото“. Например да сметнеш колко е 1430 : 30, дава пример Веси. А по предмета, който комбинира география и история, почнали от годините след Освобождението и стигнали до Хитлер.

„Да напишат учебниците така, че да ги разбираме -  препоръчват децата. – И госпожите не са доволни, а понякога намират и грешки“. Но пък имат цял арсенал хитрини, за да представят по друг начин това, в което иначе класът трудно вниква през формулировките в учебника. Използват платформа, чрез която ученето и тестът стават като играта „Стани богат“. Гледат видеа на телевизор в класната стая. Има и интерактивна дъска, но нещо не работи. Така е по-интересно, отколкото да четеш урока 10 пъти, единодушни са от 4. А.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
ГРАД КОЗЛОДУЙ

ГРАД КОЗЛОДУЙ

27.05.2022 | 12:50

БРАВО

Отговори
8 1

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?