За да влязат млади учители в клас - искат доверие, не само високи заплати
В момента действащите педагози на възраст до 35 г. са едва 15%, а 70 на сто от тях не остават в системата след първата си година в училище
- 12:18, 28.10.2022
- 12:18, 28.10.2022
- 995
- 2
За да има повече млади учители в класните стаи, е необходимо най-вече да се увеличи доверието в обществото към преподавателите. Това смятат 69.3% от анкетираните в допитване на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа".
В момента по данни на НСИ действащите учители на възраст до 35 г. у нас са едва 15.26%, а по статистика на синдиката над 70% от тях не остават в образователната система през първата година. Под 10% са мъжете-педагози при младите учители.
Индикаторите – висока средна възраст и намаляване на относителния брой на мъжете, са показател за нисък рейтинг на професията учител, отчитат от профсъюза. Председателят на Синдикат "Образование" д-р Юлиян Петров участва в традиционното тържествено посрещане на млади учители, назначени за учебната 2022/2023 година, организирано от РУО София-град и свързано с Деня на народните будители. Политиката за привличане и задържане на млади за системата учители е приоритет за Синдикат „Образование" и за МОН, но от профсъюза отчитат, че към момента тя е твърде неуспешна.
Потвърждава го и изследване на Синдикат „Образование“, като същевременно очертава желаните от гилдията промени.
70 на сто от запитаните посочват нуждата от мотивиране не само чрез заплащането, а най-вече чрез постигане на по-висок рейтинг на учителската професия в обществото.
53.7% смятат, че институциите трябва да съдействат, партнират и формират доверие към учителите. Засега практиката доказва обаче, че учители и директори са проверявани, притискани и понякога унижавани от РУО и МОН след всеки сигнал от родител, твърдят от Синдикат "Образование".
40.4% пък смятат, че трябва да се активизира наставничеството и менторството към младите за системата учители.
За националната образователна политиката менторство и наставничество Синдикат „Образование“ работи упорито с МОН и скоро ще има видими резултати, заричат се от профсъюза.
Синдикат „Образование“ е направил и национално проучване за ефективността на политиката „Инспектиране“, която провежда Националният инспекторат по образование. Това изследване е в посока търсене и приемане на национално приети критерии за качество на образованието, каквито засега не съществуват.
Хилядите участници в проучването, от които учители, директори и родители, доминиращо смятат, че тази политика трябва да остане в образователния закон.
51,9% заявяват, че за ефективно инспектиране трябва да се усъвършенстват неговите индикатори. Това е така, защото според учителите, образователните институции са безкрайно различни, а НИО използва един модел и еднакви индикатори за неговата оценка. С тази методика образователни институции с доминиращ състав на деца в неравностойно положение и с различен от българския майчин език са лишени от шанс за добра оценка, а учителите в тези училища и детски градини също работят упорито.
Изследването установява, че трябва да изработят няколко модела от индикатори за инспектиране на образователното качество.
Друга голяма част от запитаните (42,9 %) смятат че трябва да се преструктурира дейността и финансирането на НИО, за да се обхванат всички образователни институции в унисон в изискването на закона. При сегашната организация на НИО и финансирането, с което разполагат, ще са необходими десетилетия, за да се обхванат всичките над 4000 образователни институции у нас.
Само 0,8 % от респондентите смятат, че политиката трябва да отпадне от закона.
Много малка част от анкетираните считат, че инспектирането е излишно и предполага корупция.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни