71

За да се изпълни стандартът за модерна среда в училище: Стратегия за 5 г. и солидно финансиране

Системата на образованието има нужда от милиарди левове, за да се постигнат изискванията за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване, е заключението на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" от прегледа на разписаните, но неработещи политики в сектора. Стандартът е разписан в  Наредба 24 от 10 септември 2020 г. и от профсъюза отчитат, че той бе включен в Закона за предучилищното и училищното образование още през 2016 г., но наредбата закъсня с няколго години. Изпълнението й към момента пък е приложимо основно в новоизграждащи се училища и детски градини. А за да стане по-масово, това трябва да е национална политика, обезпечена финансово.

Според станадртите в наредбата иновативната класна стая пренарежда учебното пространство. Редиците с чинове от миналото са заместени от мебели, които се трансформират, могат бързо да се прегрупират и да направят различни конфигурации за работа в група. Учителят слиза от „пиедестала“ си, където досега го издигаше катедрата на подиума пред дъската. Пространството  се организира по начин, който дава по-голяма възможност за комуникация, трансформиране в многофункционални зони за самоподготовка, занимания по интереси, иновативни форми на обучение.

Наредбата регламентира на какви изисквания трябва да отговарят зоните за начален етап, за прогимназия и гимназия, както и многофункционалните пространства. Стремежът е към създаване на нов тип среда, която е в по-голяма степен неформална и дава приоритет на свободното движение. Допуска проникване на природната среда в сградата чрез вътрешни дворове и дълбоки навлизания между корпусите, големи витрини към дворовете за визуална връзка с двора. Вътре е важно пространствата да преливат едно в друго, да има възможност чрез мобилни прегради да се прекрояват помещенията. Целта е да се даде свобода и възможност на учителите да разгънат нови методи на обучение.

Новите изисквания преобръщат визията на мястото, където ще учат децата. Дават свобода за смели решения на директорите и отварят нова ниша за дизайнери и архитекти ​- с фокус върху учебната среда, STEM кабинетите, специализирани зони за учене и спорт.

В национално допитване на Синдикат "Образование" 77,9% от анкетираните смятат, че, за да се приложи  заложеното в Наредбата за физическата среда във всяка образователна институция, българският парламент трябва да постигне съгласие за приоритета образование, като фиксира средствата за образование в размер на 6% от БВП.

40,7% от запитаните учители, директори и родители са убедени, че стандартът за физическа среда и информационно и библиотечно осигуряване трябва да се изпълни до 5 г. с подходяща национална стратегия.

„Стандартът за физическа среда да се съобрази с новите емоционални нагласи и промени в децата . Да се помисли за промяна или отмяна на класно-урочната система в сегашния й вид - настоява един от анкетираните. - Нечовешко е 6 - 7 часа ученик да стои седнал и да усвоява знания в една и съща среда, в една и съща общност като клас, с едно разписание на часовете. В реалния живот човек не живее с едни и същи хора по възраст , а общува с различни възрастови групи, влиза в различни общности – творчески - с едни хора, научни - с други хора, дейности по интереси - с друга група хора и т.н.“.

Друг  е споделил: „Всички училища трябва да предлагат сравнима с "бутиковите" 119. и 51. училище  физическа среда. Не е нормално училищата да се чудят откъде да търсят средства за основни належащи ремонти, защото районните и общинските администрации отказват да ги финансират.“

Участниците са препоръчали да се изградят във всички училища модерни кабинети по всички учебни дисциплини, като се финансират всички добри идеи на учители и ученици.

От синдиката  подчертават, че очевидно политиката за физическата среда и информационното и библиотечното осигуряване не е работеща, а разделянето на училищата на „бутикови“ и „нискобюджетни“ трасира неравенство у българските деца по тяхното конституционно право за равен достъп до качествено образование.

Оттам предлагат  като решение на проблема национална стратегия за приоритетно финансиране на образователните институции, като до 2028 г. се достигне 6% от БВП за образование. До 2028 година всички училища да бъдат финансирани, за да преминат на едносменна организация на образователния процес, което е и изискване на ЗПУО. Да се вмени на училищните настоятелства активно осигуряване на средства, които да се реализират в изграграждане на подходяща физическа среда в училищните дейности. Да се диференцира и намали данъчната ставка на фирми за строителни услуги, които работят в образователни институции.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?