46

За 1/3 от родителите езикът в учебниците е неясен, според 23% материалът не е съобразен с възрастта

84% помагат на децата от начален етап, всяко трето семейство плаща за частни уроци в по-горните класове

Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище.

Изводите са от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни,  социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене. 

В рамките на социологическото допитване през април са проведени 464 интервюта с родители и още толкова с ученици - със съгласието на техните семейства. Извадката е подбрана с приблизително равни дялове от начален, прогимназиален и първи гимназиален етап.

Какво смятат родителите?

Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети.

В тази група най-голямата част - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето.

Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле.

Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен. 

Според 26% учебното съдържание не е съобразено с възрастта на ученика.

От всички запитани в тази група 9,4% изтъкват и друг проблем - че няма координация между отделните предмети.

В интервютата родителите са приканени да посочат кои според тях са основните причини детето им да не се справя по някои дисциплини.  В начален етап най-често това е прекалено големият обем на материала. Между 5. и 7. клас най-често като причина се посочва недоброто поднасяне от страна на учителя. Родителите на ученици от 8. до 10. клас смятат, че основната причина за проблемите е онлайн обучението в последните две години заради ковид пандемията.

Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище.

Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето. Също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.  Според 21% учебното съдържание е твърде обемно. За 20% основна пречка за усвояването е онлайн обучението. А 7% са установили, че няма координация на материала по различните учебни предмети.

На въпроса какво предприемат заради затрудненията на децата, 54% от родителите обясняват, че опитват да разяснят на децата материала с допълнителни примери. Всеки четвърти - 25%, решава проблема, като праща ученики при частен учител. 18,5% помагат в писането на домашните, 11,2% разчитат на училищната занималня. С видеа от платформата "Уча се" помагат 1,5%, на допълнителни консултации по предмета пращат децата 1,3% от семействата.

А 10,8% не предприемат нищо и оставят детето с това, което е успяло да усвои в училище.

В крайна сметка изследването обобщава за трите етапа, че повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.  Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.

Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения. 

 В III и IV клас проблемни са и други предмети като "Човекът и обществото" и "Човекът и природата". Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието. 

Какво казват децата?

Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги. А за над 50% в уроците има много думи, които не знаят.

Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации. 

Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.

Една трета от учениците се оплакват от междупредметните връзки.

Повече от половината са дали конкретни примери за учебници, които трябва да се променят.

Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. 2/3 считат, че в учебниците има материал, който не е съобразен с възрастта им. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.

Препоръките

Според майките и бащите е нужно да се адаптират езикът и информацията в учебниците и помагалата според възрастта на учениците, като се намалят академичната терминология и чуждиците. Виждат необходимост от по-добро систематизиране, повече примери и време за упражнения. Поставят и въпроса за обективност на материала по история. Особено родителите на по-големите деца,  препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.  

Децата искат уроци на по-разбираем език, без излишна информация и с акцент върху най-важното. Както и родителите, препоръчват да има повече примери и време за упражнения. Ще им е по-лесно и интересно, ако има повече интерактивни елементи - графики, илюстрации и експерименти.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
Пепи

Пепи

02.07.2022 | 17:35

Учебниците не са съобразени с възрастовите възможности на учениците!Нивото на учителите като професионалисти е трагично, родителите "нямат" време за децата си и резултатете са лоши!

Отговори
2 0
Знаещ

Знаещ

02.07.2022 | 11:52

Когато учителите трябва да преглеждат и одобряват учебниците или да отправят бележки и съображения знаете ли какво се случва - едно ГОЛЯМО НИЩО. Отмятат в платформата, че всичко е ОК и учебниците се печатат. Нека си вършат работата, която разбират и за която им се плаща.

Отговори
3 0
не им трЕбва да учат

не им трЕбва да учат

30.06.2022 | 15:48

без това ще станат: овчари, проститутки и копачи в Европа, за какво им е!?

Отговори
2 1
Румен

Румен

30.06.2022 | 12:36

До колкото знам родителите отдавна са напуснали училище.Те неса фактор за оценки.По безвредно е да си гледат техните задължения.

Отговори
2 1
Боян

Боян

30.06.2022 | 15:29

Ако учителите си гледат задълженията, родителите няма да се занимават, масата учители не стават!

Отговори
3 2

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?