Вкарват в детските градини специалист за децата със СОП

Общината ще финансира разкриване на нови щатове за специалисти, които да работят с деца със специални образователни потребности в пловдивските забавачки. По думите на зам.-кмета със социален ресор Анести Тимчев, местната власт предвижда средства за това перо да бъдат заложени в бюджета за 2021 г. Тази година експертите ще изготвят анализ в кои забавачки е необходимо да бъдат назначени такива специалисти.

В момента във всяка група има един начален педагог и един помощник- възпитател. При необходимост Общината реализира т.нар. политика на ресурсните възпитатели. „Знае се къде има деца със специални образователни потребности и един или два пъти в седмицата за по няколко часа там отива специалист, който работи с учителите. Съветва ги как да постъпват, какви занимания да има. Това обаче не е достатъчно, защото децата със специални образователни потребности се увеличават, а ние не можем и не трябва да ги изолираме“, обясни Анести Тимчев.

В момента с различните деца се занимават щатните учители и помощник-възпитатели. Затова от Общината са решили да назначат специалисти, които да се грижат за малчуганите, които имат нужда. „Засега ние ще започнем с екип професионалисти от БЧК. Там има набор от доброволци, психиатри, психолози и лекари, които са готови да работят с децата“, допълни Тимчев. Предвижда се и създаване на една по-близка връзка между местната администрация и хлапетата със специални потребности и техните родители.

Освен това Общината обмисля и назначаването на социален работник в училищата, в които има такава нужда. Причината е зачестяването на случаи на агресия в школата, както и фактът, че психолозите в училищата не могат да се преборят сами с проблема. „Иска ни се социалните работници, които ще намерим, да са млади хора, за да са по-близко до мисленето на учениците“, каза Тимчев. Те ще влизат в часовете на класния ръководител.

 

Ранен скрининг за обучителни проблеми

Освен чрез покриване на таксите, националната програма ще подпомогне обхващането на повече деца в детските градини с още дейности. Предвижда се специализирано обучение по български език за децата, на които не е майчин. Друга мярка е ранна диагностика на обучителни затруднения - като  в учебните заведения влязат още логопеди, помощник-учители и други непедагогически специалисти.

Общата финансова рамка е 82,5 млн. лева, а дейностите ще се развиват до края на 2021 г. съвместно с Центъра за образователна интеграция на деца от етническите малцинства.

Предвижда се обхватът да е 1500 детски градини и този индикатор вече е покрит.

Чрез различните дейности ще бъдат подкрепени около 50 000 деца.

Вече са стартирали допълнителните обучения, като от септември до момента са обхванати 11 386 деца и 2563-ма учители. 1630 учители са обучени как да правят скрининг за ранна диагностика на обучителни затруднения. Така се гарантира, че във всяко учебно заведение от проекта ще има поне един или двама, които могат да прилагат теста.

Предстои изработване на специална методика за допълнителното обучение по български език, както и на материали и методически указания за учителите.

Общините ще имат ангажимент  да направят преглед  дали дейности по проекта не се дублират с проекти, които се финансират по ОП „Развитие на човешките ресурси”.

Сред предизвикателствата в изпълнението на проекта са също недостатъчният опит на детските градини за работа по проекти, както и това, че счетоводството често се извършва от общината.

Присъствието на децата още на 4 г. в детските градини не е свързано толкова с обучителен процес, колкото с изграждане на важни умения, които са от голямо значение за социализацията, подчерта зам.-министърът на образованието Таня Михайлова.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?