2374

"Възраждане" предлага ученици от 2. до 4. клас да повтарят учебната година

 "Възраждане" е внесла предложение за промяна в Закона за предучилищното и училищното образование, с което се предвижда връщането на възможността учениците от втори до четвърти клас да повтарят учебната годината, ако не са покрили минималните критерии. Сред вносителите е лидерът на "Възраждане" Костадин Костадинов и още 22-ма депутати от формацията.

Така в горен клас, без значение от постигнатите резултати, ще преминават само първолаците и ще се засили контролът върху усвоените знания в начална степен.

Вносителите завоалирано посочват групата ученици, заради които искат промяната, а именно - от ромския етнос: "По този начин (като не се повтаря класа до четвърти клас включително) начално образование получават ученици, които не са покрили минималните държавни образователни изисквания. Това е особено характерно за децата билингви от семейства, които нямат потребност да образоват децата си. В прогимназиален етап тези деца, които не са усвоили минимума от знания в начален курс, се самоизключват от образователния процес заради липсата на елементарни знания и умения, което често се превръща в причина останалите ученици от съответния клас да понижат своите резултати."

Според депутатите повтарянето на клас щяло да спомогне за усвояване и затвърждаване на необходимите знания и умения от учениците и щяло да ги ангажира по-силно с образователния процес. Като изключение от посочения модел се поставят учениците от първи клас, тъй като спецификата на възрастта изисква време за преход и адаптация от предучилищната към училищната среда. За тези ученици се организира задължително допълнително обучение по време на лятната ваканция. При необходимост то може да продължи и през следващата учебна година, предвижда законопроектът.

Друга ключова промяна в законопроекта е цялостното премахване на спорната атестация на педагогическия персонал, която породи голямо недоволство у учителското съсловие през последните години. От "Възраждане" подчертават, че заложеното атестиране е формална, повърхностна и напълно излишна процедура.
Според "Възраждане" образователната система се нуждаела от нова посока на основата на изграждане на национално самосъзнание и самочувствие у най-младите българи.

Третата промяна е въвеждане на 5-годишен мандат за директорите в държавните и общинските училища. Това е отдавна искана промяна и въпросът пред въвеждането ѝ е не дали мандатността ще е полезна, а по-скоро как да се разпишат детайлно правилата, за да може хем да няма бетонирани за постовете си слаби директори.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
Надя

Надя

26.11.2022 | 17:05

Образованието на децата е задължение на училището. По цял ден учениците, до четвърти клас, висят в класните стаи и накрая се оказва, че не са научени. Виждаш ли, причината била в родителите. Вместо да се опитат да поправят образователната система и безумните си учебници, които най-много вредят, отново трябва деца, родители и учители да плащат с нерви, депресии и допълнителни частни уроци за техните "новодъведения". И ще се точат едни допълнителни пари от нашите джобове. Ние също сме виновни, защото като родители и като общество допускаме това да се случи. С тези промени ще постарадат не само ромчета, но и много други деца. И да, за да има добро образование, трябва да има индивидуален подход към всяко дете, а не то да се поставя в калъп - не знае, следователно трябва да повтаря.

Отговори
0 2
Иван222

Иван222

24.11.2022 | 14:03

А защо от втори клас??? Трябва да се повтаря още в първи! То не се научило да чете, да пише и да събира и изважда до 20 ,а отива във втори да учи съществително,прилагателно,глагол,род,число,умножение,деление,че и английски език!!! Та да затъне тотално. А ВЪЗРАЖДАНЕ да не го играят байрактари. Това беше заложено в програмата на предишното правителство. Както и идеята за нови учебници с ново учебно съдържание и нови учебни програми. Че гербаджийте загробиха образованието със скапания си закон от 2015 година,чиято главна задача е опростачаването на нацията. Лесно се управлява прост народ ...

Отговори
8 2
Законът

Законът

24.11.2022 | 14:21

Беше сбъркан още във формулировката си. Какво образование е предучилищният етап? Още тогава имаше педагогическа неправоспособност и подмяна на понятията възпитание и образование. Още 2015 г. събуди хиляди реакции на учители и директори, които посочваха къде са слабите места на предложения от ГЕРБ тогава т.нар. закон. Доколкото си спомням, един човек от БАН реконтрира и предложи да се казва Закон за българската просвета. Други пък, по спомен, споделяха, че цели пасажи от представения закон, са прекопирани от Беларус и тамошния закон за образованието. Другото, което направиха, е че приравниха частните училища и държавните с една издръжка. Откъде накъде? Който иска в частно, да си плаща. Никъде не беше споменато в този закон за помощните училища и ресурсните учители. Едва тази година плахо, покрай изчезналия Сашко, се заговори за децата със специални нужди. Делегираният бюджет е най-голямата тъпотия, която можаха да въведат - с него затриха сума училища по малките населени места, а и работните места в тях. Заместиха с него количество вместо качество. Никой никога не е говорил за амортизацията на учителите - те се изхабяват, най-вече психически. А трудът им трябва да е близо до 1 категория. Работят с подрастващо съзнание, моделират мислене, оформят хора. А колко травми са нанесени от преподаватели. Някой вече е споменал целодневното обучение долу - колко качествен процес е - 10-12-часов ден? Колко концентрация имат малките, че да запомнят всичко? От там нататък колелото се завъртя. Опростачването, липсата на толерантност, агресията в училище... Някога помагахме на по-изоставащите съученици и те се справяха с помощ от по-напредналите. Това сътрудничество изчезна. Сега се лепят етикети и се предлагат крайни, драстични мерки като "повтаряне" (доколкото видях в статията е само за билингвите, тоест ромите), вместо да се помисли как да очовечим образованието. Не помним, не четем, не се интересуваме.

Отговори
5 0
веществено доказателство

веществено доказателство

24.11.2022 | 13:59

В образованието се въвежда устойчивата* стратегия на #CommoneCore, #Agenda21 ,#Agenda30. Против съм българското образование да служи за глобално унищожение на обикновеният човек. Ясен ни е методът морков , бягащ след него човек, крайно време е България да се отърси от кърлежите впили се в старческото и тяло!

Отговори
2 0
Стефан

Стефан

23.11.2022 | 20:29

Искат да превърнат директорите в безгръбначни мекотели, послушни кукли на конци. Ако искат да подобрят качеството на образованието трябва да въведат мандат за учителите. Неграмотността на децата ни е продукт на многото "слаби" учители, обаче всички от ПП ВЪЗРАЖДАНЕ треперят от страх като чуят за синдикатите. А директорите, тях няма кой да ги защити, те са лесни за унищожение. Директорите са се явявали на конкурс за работните си места и са последните пазители на образователните и възпитатели ценности!

Отговори
4 13
веществено доказателство

веществено доказателство

24.11.2022 | 13:50

Познавам директори, разведени с жените си , но продължаващи съвместният си животец , жена му е касиер в училището

Отговори
3 0
веществено доказателство

веществено доказателство

24.11.2022 | 13:54

Какъв е проблемът директора да се върне на преподавателският стол, така ще учи на подобаващ мениджмънт собствените си талантливи деца, ръководител на които е бил 5 години . Не виждам никакъв проблем в приложението. Не е задължително човек да умре на поста си като директор, все пак вече не е комунизъм.

Отговори
5 0
ква е тая повърня

ква е тая повърня

25.11.2022 | 17:58

Моляяя? Мандат за учителите само? А нормално ли е директор на училище да е на поста 20 години??? И всички да търпят некадърната овца до пенсия щото е назначена по партийна принадлежност а?

Отговори
7 0
Четяща

Четяща

23.11.2022 | 04:19

Чудесни предложения,но те изискват и други промени,които са свързани с финансови ресурси.Ако т.н.БИЗНЕС подкрепи идеите без политическа обвързаност...,може пък отново да се наредим сред ГРАМОТНИТЕ и САМОУВАЖАВАЩИТЕ СЕ.

Отговори
23 2
До Четяща

До Четяща

23.11.2022 | 08:53

Мда, предложенията. Аз пък не виждам нищо в посока учителска компетентност. Години наред стотици записваха педагогика, защото било "лесно" и имаше търсене. Учителите, въпреки това, са малко. И имам предвид истинските учители - онези, които харесват професията си и подхождат с разбиране, уважение и любов към децата от всяка възраст. Начинът на преподаване в повечето случаи е катастрофален - изнервени са, имат малко време за подготовка заради бумащината, а да не говорим, че сума учители изобщо нямат място в тази институция. Защото образованието би трябвало да е институция. Методите на изпитване са уж улеснени (тест по разказвателен предмет), но пък са на ниво "Семейни войни". Какво развива и възпитава българското образование, освен че галопира през материала? На какъв стил са написани учебниците във всеки един етап? Едно дете прекарва между 10-12 часа на стол и няма време за почивка, спорт и социална интеракция с връстници. Изобщо преди тези предложения би следвало да има много, много други промени.

Отговори
22 0
А въображението?

А въображението?

23.11.2022 | 15:50

Детското въображение е твърде пренебрегнато. Възможността за творчество, занимания по интереси (ограничени в час-два, в които няма материали) и уменията да създават нещо, да откриват себе си, да претворяват идеи - това въображение е потискано и ампутирано с минимум 50 задачи по математика, 3 теста по български, наизустяване на неразбираеми термини и т.н. Въображението и творчеството, спортът и изкуството, култура - много важни неща, което българското образование е поставило на края на списъка с предмети. Ужасяващи неща се случват в училищата. Почти всеки родител може да разкаже история за това как по музика, например в 5. клас, учат суха теория. Как по Технологии и предприемачество наизустяват частите на шевната машина без да са пипали машина и чертаят бизнес проекти (говорим пак за 5. клас, тоест 12-годишни деца). Или как по литература се диктува урока без да се открехне и милиметър критическото мислене. Абсурдите са много.

Отговори
15 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?