Следвайте ни

Вълчев: Без доучване през лятото, 1300 училища още не са засегнати от COVID-19

Няма да се редуцира изучаваният материал, тази година ще има повече време за учене, защото грипните ваканции също ще са онлайн

viber icon

Няма никаква вероятност учебната година да се обяви за нулева заради пандемията. На този етап не се предвижда и удължаване на учебното време през лятото, за да се наваксат дефицити, натрупани в резултат на онлайн уроците.

Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев, който бе гост в предаването „Тази събота и неделя“ по бТВ. 

Запитан дали се мисли за евентуално удължаване на зимната ваканция за сметка на лятната заради създалата се ситуация, Вълчев обясни, че засега не се предвижда такова решение. Той добави, че има малък резерв от дни, които при нужда може да станат учебни за начален курс в началото на  лятото.

За гимназиален етап обаче това няма да е възможно и ако трябва отучване при по-големите ученици, то би било чак през юли, когато и температурите са високи, а и би объркало кандидатстудентските кампании. „Удължаване на годината за сметка на лятната ваканция ще е последен или предпоследен вариант за обмисляне“, категоричен е министърът.

На въпрос възможно ли е редуциране на учебните програми, така че в извънредната ситуация да се усвои най-важното и да отпаднат по-второстепенни теми и детайли, Вълчев отвърна, че тази година даже ще има повече време за учене.

Причината е, че се сложи край на грипните ваканции, които преди отнемаха по няколко седмици учебно време – сега през тях вече ще се учи в електронна среда от разстояние. Освен това са прекратени и екскурзиите.

Министърът припомни, че миналата година от изпитните варианти на матурите и НВО отпадна материалът, взет в периода на онлайн обучение. „Програмите от 1. до 12 клас са свързани и не можем да редуцираме генерално материала. Всеки учител обаче може да приложи гъвкав подход в зависимост от това какъв е ритъмът на присъствено и електронно обучение в конкретното училище“, каза Вълчев.

По отношение на тазгодишните решаващи изпити за седмокласници и зрелостници, той увери, че ще се вземе предвид ситуацията, но и в последните години подходът е да се мерят повече умения и функционална грамотност, отколкото да се възпроизвеждат части от взет материал. Все още МОН се въздържа от втори дати за НВО в 7. клас, защото и тази година едва няколко ученици не могли да се явят на тях. Даването на втора възможност би създала неравнопоставеност и несправедливост.

Родители са притеснени от трупането на дефицити в начален курс, където все още става дума за базови знания и умения като ограмотяването. Запитан как ще стане наваксването там, министърът обясни, че е разговарял по този въпрос с учители от над 250 учебни заведения, които постоянно питат дали не е по-разумно да се върне възможността за повтаряне на година в начален етап.

Тук се сблъскват два подхода – единият е дисциплиниращ, ако ученикът бъде оставен да повтори годината и да навакса, но от друга страна това ще създаде висок риск от отпадане, обясни Красимир Вълчев. Мнозинството учители въпреки това настояват да се върне възможността да се повтаря година от 1. до 4. клас.

Следващата година ще се направи  анализ и преоценка, когато са минали 5 г. от влизането в сила на закона, който забрани повтарянето на клас в начален етап, заяви Вълчев. Но бе категоричен, че би било абсолютно неприемливо, ако имаме 20% отпадащи в системата. В този смисъл е по-разумно децата да се пропускат нагоре с определени дефицити и да се търси вариант за преодоляването им.

Министър Вълчев разказа и куриозен случай - при посещение на експерти от МОН в професионална гимназия видели на стената таблицата за умножение и попитали защо е там. Отвърнали им, че част от учениците чак сега я затвърждават. По-добре това да стане чак в 8. клас, отколкото учениците изобщо да отпаднат от училище, смята министърът.

Той повтори позицията си за редуване на паралелките в онлайн и присъствен режим, без дълго затваряне у дома на едни и същи ученици, и като се търси максимално присъствено обучение за начален етап. Големият въпрос е колко временно да се прилагат тези мерки, добави той. 

Продължава да настоява за диференциран подход, а не пълно затваряне на системата. В момента 1300 от 2400 учебни заведения у нас още не са докоснати от коронавируса. Няма причина да затваряме училището в Генерал Тошево заради учебните заведения в София, даде пример Вълчев.

Засега ситуацията показва, че колкото по-голямо е населеното място, толкова по-висок е процентът на заболелите. В малките училища с около 500 ученици той е дори 4-5 пъти по-нисък, отколкото в администрацията на министерствата, добави Вълчев.

В момента в електонна среда учат 45% от учениците. За 40 на сто това решение са взели щабовете по места, за другите 5 на сто той е дал разрешение по искане на директорите.

Министърът се съгласи, че 15% е твърде висок праг - да се чака толкова голям брой заболели, за да се спира присъственото посещение. Но припомни, че такава мярка може да се иска и преди това - от щаб или директор според преценката на ситуацията.

До момента в страната няма затворени учебни заведения заради достигнати 15% отсъстващи, но това ще се случи със сигурност януари-февруари, когато грипът набере сила.

По отношение на носенето на маски в час е по-скоро на мнение това да стане задължително  в прогимназиален и гимназиален етап, но темата предстои да се обсъди с работодателските и синдикалните организации в образованието идната седмица.

Красимир Вълчев се обърна към учители, ученици и родители с думите, че всички са в трудна ситуация и няма лесни решения. Увери, че ще се реагира гъвкаво. И призова да се спазват мерките, защото това ще позволи по-голям процент от учебното време да е присъствено.

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

Мишок

Мишок

14.11.2020 | 20:56

абсолютн мишок

Отговори
3 0
Учител

Учител

14.11.2020 | 16:55

Вълчев,и ти си голяма мишка! Останяш родители и учители в конфликт,а ти се скатаваш. Решенията трябва да идват от министерството,а не от директорите. Та когато учителите напускат,да знаят кой точно да псуват!

Отговори
5 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?