В Шекер махала: Шестокласници - ученици на Рада Госпожина

Шестокласници от ОУ „Панайот Волов“ влязоха в ролята на учениците на Рада Госпожина от „Под игото“. Бивш възпитаник на школото ги препита като Кирияк Стефчов от знаковата сцена в романа на Иван Вазов. А студентите по педагогика от Пловдивския университет Ивелина Димова и Костадин Димитров изиграха Рада и Бойчо Огнянов.

Драматизацията върна учениците във Възраждането, за да преживеят лично „Радините вълнения“, атмосферата на историческото време и писаното слово.

Урокът-спектакъл е част от нетрадиционните форми за преподаване на учителката по български език и литература Марияна Ангелова. От дълги години тя преподава в школото в Шекер махала и в подхода си към децата там винаги е била водена от мотото „Уча, като правя“. Когато децата преживеят, научават много повече, показва опитът на Ангелова. Тя го сподели с колеги като добра практика на регионален форум за работа в интеркултурна среда.

За да увлече учениците си, този път заложила и на сериозна предварителна работа. Възложила на децата да научат непопулярни възрожденски стихове. Трябвало да потърсят информация и да подготвят историческа справка какво е било училището през Възраждането. За мен това се оказа голямо педагогическо предизвикателство, защото всеки елемент трябва да се осмисли, за да се постигне максимален ефект, разказва учителката.

Идеята й за спектакъл по „Радини вълнения“ развълнувала и 6. В клас, защото дала възможност на 18-те тийнейджъри да се почувстват главните герои в часа.

 А той пък се превърнал и в житейски урок, защото учителката поканила в него да се включи и един от бившите й ученици. Иван Ошавчиев е сред будните младежи от Шекера, които вече са се дипломирали. Момчето не само изиграло Кирияк Стефчов, а и се превърнало в добрия пример. Случило се така, че съвсем скоро било гледало „На учителя с любов“ и споделило впечатленията си. Така неусетно възрожденският урок получил съвсем естествено продължение в наше време - с разговор за това дали е важно да се учи и какво коства на един учител да убеди децата в ползата от това и да ги подкрепи.

В интерактивния урок-спектакъл е вплетен откъс от филма "Под игото", звучи песента "Къде си, вярна ти, любов народна", завърта се и откъс от култовата българска лента "Най-добрият човек, когото познавам". Децата слушат и изпълнение на Теодосий Спасов. Всичко това докосва сърцата и едновременно прокарва междупредметни връзки между литературата и историята, музиката, изобразителното изкуство, киното.

„По този начин се разшири мирогледът какво може да даде един час по литература - обобщава Марияна Ангелова. -  Засили се интересът към заниманията по български език. Сега децата искат пак да им се случи нещо различно и те да бъдат в центъра на вниманието“.

И учителката вече подготвя нов проект заедно с още преподаватели от ОУ „Панайот Волов“ в Пловдив. Този път той ще представлява интегриран час, който ще преплете дисциплините български език и литература, география и „Човекът и природата“. Учителите вече са готови с разработката си. Остава да се вдигнат мерките заради пандемията, за да я реализират с шестокласници от пловдивската Шекер махала.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?