Следвайте ни

Откриха Леонардо с комикс и опити по химия

Петима учители провокираха седмокласници да погледнат към гения през 8 учебни дисциплини

Седмокласници от Граф Игнатиево преоткриха изобретенията на Леонардо да Винчи, опитаха се да построят мост като него, а някои дори изкараха късмет да облекат ренесансови одежди и да влязат в ролята на гения.

В иновативен интегриран урок по повод 500 г. от смъртта на Леонардо петима учители от ОУ „Граф Игнатиев” погледнаха към темата едновременно през 8 различни учебни дисциплини.

За да се подготви, цялата паралелка първо получила задача да направи проучване по история - що за епоха е Ренесансът. След като то бе презентирано, Георги Чочев влезе в ролята на знаменития художник, архитект и изобретател. „Много мислих, много направих. Радвам се, че сега наричате това изобретения”, обърна се към съвременните тийнейджъри момчето с костюм от постановка „Ромео и Жулиета”, която да го доближи до времето, в което е живял героят му. После персонажът му се изуми как за толкова векове хората не са станали по-съвършени. И обеща, щом е нужно, да почака още да разгадаят кодовете на неговите творби.

Най-трудното за Георги било да запомни дългите реплики, за да влезе в образа на Леонардо. Обаче пък научил нови неща, които никога няма да забрави -например, че Леонардо е създал водолазния костюм. Седмокласникът иска един ден да е като него, но в автомобилната мехатроника, след като завърши тази специалност в Механото. Първо обаче се наложи да довърши изпълнението си, а му предстои да преодолее и националните външни оценявания.

Освен Георги в класната стая се оказа и още един Леонардо - Петър Стоилов. На него преподавателките поверили частта по английски език в интегрирания урок. ”Никога не спрях. Мечтаех да летя. Обичах природата и животните. Но най-много обичах изкуството”, разказа на английски вторият Леонардо, който тайничко също мечтае да е инженер като него. И попита съучениците си знаят ли коя е най-известната му картина.

Отговорът не затрудни класа и „отключи” видео с виртуална разходка из Лувъра, където се намира „Мона Лиза”. Дамата от платното „оживя” пред всички, когато Нелина  Игнатова  заразказва как е била нарисувана. За момичето било прекрасно преживяване да научи това, влизайки в ролята на девойката от прочутото платно. Пробва да се усмихва тайнствено като нея. По време на репетициите се научила също как да се престрашава и да бъде дисциплинирана. И нея я влече изкуството, но за разлика от Леонардо не изящното, а танците. След като 6 г. играла в ансамбъл „Елика” и в  местното читалище, Нелина смята да кандидатства в  паралелка по хореография в СУ „Св. св. Кирил и Методий” в Пловдив.

В нарисуван от самите тях комикс седмокласниците показаха как е била открадната картината „Мона Лиза” от Винченцо Перуджа през 1911 г., понеже  смятал, че тя принадлежи на Италия.

Математиката се вплете в урока с рими, в които ученици изброиха изобретения на гения - водните ски, арбалета, танка, хеликоптера, самолета, парашута.

И веднага дойде ред на друга забележителна странност на Леонардо - умението му да пише с двете си ръце. Три момичета демонстрираха техниката на огледалното писане, а четвърто успя да разчете посланието му: „За живота, млади хора, ви трябва знание”.

Разделени в два отбора, седмокласниците се впуснаха в надпревара да строят моста на Леонардо с дървени пръчици. Последваха опити по химия, в които изрисуван портрет на художника „изплува”, след като бе поръсен с вода.

А вместо в традиционния час по български език, в сегмент от интегрирания урок  имаше и „репортаж от мястото на събитието с Красимира Дачева”. Тя направи новинарски преглед как е отразена 500-годишнината - в Ню Йорк и Франция, с рисуването на портрет с трактор в Калифорния, до изложбата в София и пловдивската НБ „Иван Вазов”. Оказа се, че дори е направила интервю с италианския посланик, в чиято роля влезе съученикът й Димитър. За миг учителките съжалиха, че не се сетили да поканят истинския дипломат.

„Целта беше да наблегнем на свободата, която днешните деца имат. Да им покажем как биха могли да я използват за нещо смислено, подобно на Леонардо, на когото му е било по-трудно, например заради Инквизицията”, обясни учителката ​по английски Снежана Костова. ​- Как да бъдат любознателни и изобретателни. Как да бъдат смели, макар понякога мечтите им да изглеждат налудничаво - точно като изобретенията на Леонардо в миналото, които обаче всички използваме днес.”

И "Мона Лиза" на Нат Кинг Кол в добавена реалност

Учители от Караджово, Строево, Царацово и Пазарджик си тръгнаха от интегрирания урок със специална книга, в която са събрани материалите от него. Тя е с добавена реалност. Щом се насочи мобилен телефон към илюстрация, специално приложение отваря видео - например от изходна точка картината „Мона Лиза” зазвучава едноименното парче на Нат Кинг Кол и на екрана започва „да се рисува” образът на момичето с тайнствената усмивка.

По-важен в този урок беше не резултатът, а процесът, сподели директорката на ОУ „Граф Игнатиев” Даниела Петкова. Видяла как в подготвянето му учителката по английски Снежана Костова работила с колежката по български Анка Боянова, с историчката Запряна Панова, с Калинка Стоенчева - по химия и биология, със Светла Тотова, която преподава математика и физика. За децата пък най-важното е, че новите знания минават през личното преживяване. Това ще е урокът на бъдещето, до 10 г. всички ще изглеждат така, добави Петкова.

Елица Кандева

Редактор-репортер екип „общество“

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?