В червена и оранжева зона: Школски шефове предлагат превключване към онлайн без указание от РЗИ
Решението ще се съгласува с МОН, но преди това трябва да е гласувано на педагогически съвет, от Обществения съвет и да съвпада с нагласите на повечето ученици и родители
- 10:54, 26.10.2020
- 11:10, 26.10.2020
- 4811
- 3
Училищата ще могат да преминават към обучение в електронна среда от разстояние след разрешение от министъра на образованието и науката, по предложение на ръководителите на образователните институции. Това предвижда заповед с днешна дата на Красимир Вълчев.
Директорите могат да вземат такова решение и да поискат съгласието на МОН при увеличаващ се или висок брой на ученици и учители, които са с коронавирус или с грипоподобни симптоми, както и при голям брой карантинирани деца и преподаватели в школото.
Предложението за преминаване към обучение от разстояние обаче може да бъде направено само от ръководители на образователни институции в области с усложнена епидемична обстановка, които попадат в червена или оранжева зона. Според критериите на Министерството на здравеопазването (МЗ)., в червената са области със заболеваемост над 120 човека на 100 000, а в оранжевата, сред които в момента е и Пловдивска област – с над 60 на 100 000.
След като директорът инициира искане за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда, такова решение трябва да бъде гласувано и от Педагогическия съвет. Според заповедта на министъра то трябва да се съгласува също с Обществения съвет и да отчита нагласите на преобладаващата част от учениците и родителите.
Не е задължително такова решение да е предшествано от препоръка на здравните власти. Така се дава по-голяма свобода на директорите да действат, преценявайки конкретната ситуация в училището, което ръководят.
Искането им към министъра може да се отправи и по препоръка на областния кризисен щаб.
Разрешението за преминаване към обучение в електронна среда от разстояние ще се дава от МОН при отчитане на принципа, че най-нежелателно е то да се осъществява в началния етап от обучението на учениците. За деца до 4. клас превключването от присъствено към онлайн обучение ще се позволява само в краен случай, когато обективно е невъзможно децата да продължат да ходят на училище.
МОН препоръчва такова превключване да се предлага и осъществява първо за гимназиален етап, след това за прогимназиален.
В искането трябва да се посочва и оптимален срок за обучение в електронна среда. Той трябва да бъде съобразен с практиката на Регионалните здравни инспекции (РЗИ), епидемичната обстановка и като се има предвид, че присъственото обучение е приоритетно за постигане на заложените образователни цели и социализацията на учениците.
Още през уикенда столични директори, сред които и председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета - Диан Стаматов, заговориха за възможността гимназистите в столицата да преминат към обучение в електронна среда. "Така ще запазим учителите здрави, а учениците превантивно ще бъдат предпазени - мотивира се той - Категорично не трябва да извеждаме в дистанция най-малките ученици, освен при карантиниране на ученик от класа. Трудно се взимат такива решения. Но здравето на всички ни е най-важно и няма място за колебания. София е в критично червената зона и е ясно, че положението ще се влошава в близките дни. Със страх за здравето трудно се преподава нормално!". Стаматов, който ръководи столично училище, направи уговорка, че това е негово лично мнение и не ангажира с него цялото съсловие.
Директори на училища от Пловдивска област пък настояват за въвеждане на вечерен час за учениците, както това бе сторено в Ловеч и Гоце Делчев. Аргументите им са, че в училищата строго се съблюдават мерките - дезинфекция, дистанция, дисциплина. Когато не са там обаче, младежите посещават увеселителни заведения, където не се спазват ограниченията, и това увеличава риска от разпространение на заразата.
Въпросът за вечерен час е бил повдигнат още миналата седмица на заседанието на Областния кризисен щаб.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни