В червена и оранжева зона: Школски шефове предлагат превключване към онлайн без указание от РЗИ

Решението ще се съгласува с МОН, но преди това трябва да е гласувано на педагогически съвет, от Обществения съвет и да съвпада с нагласите на повечето ученици и родители

Училищата ще могат да преминават към обучение в електронна среда от разстояние след разрешение от министъра на образованието и науката, по предложение на ръководителите на образователните институции. Това предвижда заповед с днешна дата на Красимир Вълчев.

Директорите могат да вземат такова решение и да поискат съгласието на МОН при увеличаващ се или висок брой на ученици и учители, които са с коронавирус или с грипоподобни симптоми, както и при голям брой карантинирани деца и преподаватели в школото.

Предложението за преминаване към обучение от разстояние обаче може да бъде направено само от ръководители на образователни институции в области с усложнена епидемична обстановка, които попадат в червена или оранжева зона. Според критериите на Министерството на здравеопазването (МЗ)., в червената са области със заболеваемост над 120 човека на 100 000, а в оранжевата, сред които в момента е и Пловдивска област – с  над 60 на 100 000.

След като директорът инициира искане за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда, такова решение трябва да бъде гласувано и от Педагогическия съвет. Според заповедта на министъра то трябва да се съгласува също с Обществения съвет и да отчита нагласите на преобладаващата част от учениците и родителите.

Не е задължително такова решение да е предшествано от препоръка на здравните власти. Така се дава по-голяма свобода на директорите да действат, преценявайки конкретната ситуация в училището, което ръководят. 

Искането им към министъра може да се отправи и по препоръка на областния кризисен щаб.

Разрешението за преминаване към обучение в електронна среда  от разстояние ще се дава от МОН при отчитане на принципа, че най-нежелателно е то да се осъществява в началния етап от обучението на учениците.  За деца до 4. клас превключването от присъствено към онлайн обучение ще се позволява само в краен случай, когато обективно е невъзможно децата да продължат да ходят на училище.

МОН препоръчва такова превключване  да се предлага и осъществява първо за гимназиален етап, след това за прогимназиален.

В искането трябва да се посочва и оптимален срок за  обучение в електронна среда. Той трябва да бъде съобразен с практиката на Регионалните здравни инспекции (РЗИ), епидемичната обстановка и като се има предвид, че присъственото обучение е приоритетно за постигане на заложените образователни цели и социализацията на учениците.

Още през уикенда столични директори, сред които и председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета - Диан Стаматов, заговориха за възможността гимназистите в столицата да преминат към обучение в електронна среда. "Така ще запазим учителите здрави, а учениците превантивно ще бъдат предпазени - мотивира се той - Категорично не трябва да извеждаме в дистанция най-малките ученици, освен при карантиниране на ученик от класа. Трудно се взимат такива решения. Но здравето на всички ни е най-важно и няма място за колебания. София е в критично червената зона и е ясно, че положението ще се влошава в близките дни. Със страх за здравето трудно се преподава нормално!". Стаматов, който ръководи столично училище, направи уговорка, че това е негово лично мнение и не ангажира с него цялото съсловие.

Директори на училища от Пловдивска област пък настояват за въвеждане на вечерен час за учениците, както това бе сторено в Ловеч и Гоце Делчев. Аргументите им са, че в училищата строго се съблюдават мерките - дезинфекция, дистанция, дисциплина. Когато не са там обаче, младежите посещават увеселителни заведения, където не се спазват ограниченията, и това увеличава риска от разпространение на заразата.

Въпросът за вечерен час е бил повдигнат още миналата седмица на заседанието на Областния кризисен щаб.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
наивник

наивник

26.10.2020 | 19:17

Министърът абдикира от задължението си да е министър на образованието. Тогава що не си помисли за смяна на работното място. Поредната заповед, показваща безсилието на цялото правителство и абдикация от отговорност. Вместо да питат родителите направо да им предлагат да отиват в училищата да заместват учителите, защото на всички ни е известно, че родителите са най-големите "специалисти" по всичко и нищо. Могат само да си развяват правата и не не знаят нищо за задълженията си. Има и родители, които вече търсят всякакъв начин да спрат децата си от училище. Учениците са преносители ха всякакви вируси, защото пътуват с ужасния градски транспорт и все питат какво ще им се направи като са без маски. Някой пита ли учителите как се чувстват, как се справят? Директорите са едни дерибеи, на които им втикнахте безотговорно поредното задължение-право, което повечето от тях не могат да понесат. Все пак не забравяйте, че болшинството от директорите в Пловдив са назначени не защото могат и знаят, а защото имат подходящите връзки и партийни принадлежности!

Отговори
6 0
Мира

Мира

26.10.2020 | 12:04

Този министър явно не може да вземе решение. Могат да управляват, чувстват се необходими, но не могат да носят отоворност. Когато нещата са добри, те са спасителите. Когато са лоши, хората са виновни. Всичко е един хаос - нама никакъв план, няма организация, няма отговарящи.

Отговори
7 0
Паника

Паника

26.10.2020 | 11:19

Значи ,ако директор е с психически проблем и в лошо настроение, ще се учи онлайн. Педагогически съвет няма да се опъва, родителите никой не пита. Властите по лесно си измиват ръцете и паниката продължава. И всичко това само заради един вирус с много неизвестни.

Отговори
7 4

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?