Следвайте ни

Увеличават двойно допълнителните часове по български в детската градина

Целта е да се наваксат пропуски от периода онлайн и да се постигне готовност за училище

viber icon

До 40 астрономически часа ще може да трае допълнителното обучение по български език в неучебно време за децата в предучилищна възраст. Конкретната продължителност ще се съобразява с потребностите на отделното дете по преценка на  учителите в детската градина. Това регламентира подготвяна промяна в Наредбата за приобщаващото образование, публикувана за обществено обсъждане днес. 

В момента предвидените допълнителни часове са двойно по-малко.

Увеличението се налага основно заради пропуски по време на обучението в електронна среда, уточняват от МОН.

"Подкрепящата образователна среда и общуването с връстници в периода на  ранната детска възраст, особено за тези деца, чийто говорим език в семейството не е 
български, може да допринесе за подобряване на постиженията на детето изобщо в  живота и за успешно поведение и реализация в обществото. От ключово значение за  предучилищния период е езиковото развитие и връзката с обучението в училище. 
Езиковото развитие на детето е умение, което е предвестник на уменията му за  критическо мислене, и се появява още от промените през първите години от живота.  Индивидуалните разлики между вербалните умения на децата продължават развитието  си до 9-тата година, когато децата вече се намират във формалната училищна система.  Разликите в речника в ранна детска възраст с течение на времето се задълбочават и влияят върху подготвеността и успеха в училище, а на по-късен етап – върху  професионалната реализация - гласят мотивите в проекта за изменение. - В този смисъл предложената промяна следва да бъде въведена като трайна практика, чрез която се определя горната граница на допустимите часове за провеждане  на допълнителното обучение, а конкретната продължителност ще може да бъде  съобразена с потребностите на отделното дете от учителите в групата".

Допълнителното обучение трябва да се провежда индивидуално или в групи от максимум 10 деца и да бъде, доколкото е възможно, присъствено при спазване на предписаните противоепидемични мерки, без да се допуска струпване на деца и учители.

Целта е да се осигури възможност на децата да усвоят и да усъвършенстват уменията си за общуване на български език. По този начин ще се предотврати възникването на затруднения, които често са причина за отпадане от образователната система на децата, за които българският език не е майчин. Промяната ще даде възможност на учителите да планират продължителността на тази дейност в съответствие с потребностите на отделното дете от допълнително обучение по български език през неучебното време.

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?