Следвайте ни

Успех на изпитите в 7. клас - с частни уроци или без?

Семействата роптаят срещу паралелното образование, но наливат целогодишно в него пари за частни учители

viber icon

Колко тежък е изпитният формат на националните външни оценявания и нужно ли е непременно да се ходи на частни уроци за добро представяне? И тази година решаващите изпити разделиха мненията на седмокласниците и техните семейства.

Този път на изхода на основното образование учениците трябваше да пишат трансформиращ преразказ по разказа „Череши“ на Захари Карабашлиев. Но вместо от името на главния герой, задачата бе да предадат подробно съдържанието от името на неутрален разказвач.

Историята е за момче, което е тръгнало с майка си към къщата на баба и дядо на село. Лелята е решила да я продава и двамата трябва да вземат необходимите документи от кметството. Пътят им обаче минава край отдавна забравени места от детството на момчето – войнишки паметник с имена на загинали земляци и едно черешово дърво, чиито плодове му напомнят за вкуса на безгрижните дни. И когато майка му го приканва да побърза, за да не започне обедната почивка на чиновниците, младежът й отговаря, че именно той ще купи къщата с парите, заработени в Америка. Как така, не разбира жената сина си, който доскоро твърдял, че няма да остава в родината. За да чуе отговора му колко е бил глупав да мисли така.

Седмокласниците трябваше да покажат и умения за четене с разбиране по текст за двама пътешественици, които поставят рекорд с лодка, а единият е само на 17 г.

Наложи се и да разпознават изучавани произведения, сред които, по думите на учениците, са били „Художник“ от Веселин Ханчев, „Една българка“ и „Немили-недраги“ от Иван Вазов.

За да може да се справи с тези задания, цяла година Кирил ходил на уроци по български език и литература, а за второто НВО – и по математика. Бил и на пробни изпити  в Националната търговска гимназия. Няма как да се успее иначе, защото в часовете в училище  не стига времето за наистина добра подготовка, казва седмокласникът. 

Още по-трудно бе в месеците онлайн, когато за да са по-малко време пред екраните, учениците имаха часове по 30 вместо по 40 минути, а това „ограбва“ именно времето за упражнения и по-детайлно вглеждане в материята.

Подготовка чрез паралелно образование извън училище обаче е сериозен разход за семействата. В масовия случай частните уроци струват по порядъка на 30 лева за занятие от час и половина.

Класът на Исабела е от 26 деца. Може да бъде наречен средностатистически. И огромна част от учениците в него ходят на частни уроци заради НВО. Елена учила допълнително по тази схема само по математика, но излезе от изпита по български език и литература с усещането, че се е справила добре. Точните науки са й по-трудни.

Исабела обаче е сред тези, които не са взимали уроци по нито един от двата предмета. Работила по варианти за примерни матури, гледала какво се е падало предишни години и се готвила самостоятелно с типови задания от изпитния формат. И е доволна, че се е справила добре на изпита.

Майка й Александра Вълева е категорично срещу практиката да се наваксва с паралелно образование. „Ако трябва да се ходи на частни уроци, за какво е тогава училището - пита тя. – През финансите на семейството не е редно да се наваксват евентуални пропуски в училищното образование.“

Жената обаче разбира тези, които са прибягнали до допълнителна подготовка тази година – онлайн обучението беше изпитание и според нея може да е натрупало известни дефицити, заради което учениците да имат нужда от допълнителна подкрепа и консултации. 

Жената е категорична, че заради начина на провеждане на учебните часове от разстояние е трябвало отново да отпадне НВО в 10. клас, а изпитните варианти за 12. и 7. да се облекчат. „Иначе децата са ощетени, трябва даже да им повишат с една единица оценките за годината“, стига още по-далече майката. В случая с дъщеря й допълнително затруднение било и смяната на учител по някои предмети през годината.

„Аз не съм взимала нито един частен урок през живота си, била съм на матура във времето с по-тежки формати, когато нямаше тест и „лотария“ на въпросите с избираем отговор. Частните уроци са порочна практика и за децата, и за учителите – не може да преподаваш в училище и после да вадиш втора надница на частно. Децата пък трябва да знаят, че не може животът да им мине с частни уроци. Време е да проумеят, че трябва да имат знания, а не оценки. Че трябва да учат последователно в училище, а не да наваксват после с частни учители“.

Когато порасналият вече син на Александра Вълева бил във възрастта за национални изпитни формати,  ходил известно време на уроци по математика. Оказало се, че преподавателката му дава готови решени задачи. Според майката това не е единичен случай и може да се окаже, че именно частен учител е объркал подготовката на някого, като го е карал да заучава, за да преодолее формата, а не да научава, за да знае наистина. „После, като не приемат децата им, се сърдят. А те през цялото време са разчитали на чужд ум…“, разсъждава майката.

Снимки от Наташа Манева

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?