Следвайте ни

Училищен фонд да дава устройства при преминаване към онлайн уроци

viber icon

Да се създаде училищен фонд с устройства, които да се предоставят на учениците при нужда от преминаване от присъствена към дистанционна форма на обучение в електронна среда. Това предлага Центърът за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“.

Нужният финансов ресурс може да бъде осигурен по програма „Подкрепа за успех“, средствата по която включват хонорари за учителите и разходи за материали. Ако МОН позволи включването и на таблети сред материалите, ще има средства за купуване на устройства, заяви председателят на организацията Деян Колев. Такава възможност вече е била дадена по програма „Образование на утрешния ден“, но по нея парите са много по-малко.

Устройствата от фонда ще се водят на училището, ще се дават при нужда и ще се връщат  при възстановяване на присъствената форма,

обясни още Колев. Той припомни, че в месеците с дистанционно обучение през втория учебен срок на тази учебна година „Амалипе“ поде своя акция „Стара техника за ново начало“, която осигури 800 устройства за деца от 70 училища в цялата страна.

Предложението за училищния фонд за подкрепа на ученици без свързаност дойде по време на XIII Национална педагогическа конференция, която тази година е на тема „Дистанционното обучение в мултикултурна среда“. За първи път тя се провежда онлайн с техническата подкрепа на Великотърновския университет. Освен, че така се намаляват рисковете в условията на пандемия и разходите, различният формат позволи и включване на повече участници – над 300, сред които и от български училища в чужбина. От МОН в реално време се присъедини и министърът на образованието Красимир Вълчев.

На конференцията бяха представени и резултатите от проучване на „Амалипе“ как се е случило до момента дистанционното обучение в училища с деца от различни етнически групи. Изследването обхваща 150 училища от мрежата с около 300 учебни заведения с ученици от уязвими групи, които работят по програмата „Всеки ученик ще бъде отличник“. Сондажите са направени на два пъти –  през март, когато затвориха училищата, и през юни.

През  тези 3 месеца се е удвоил броят на обхванатите в дистанционното обучение, но все още има много неприобщени и не е достигнато нивото на участие при присъствена форма,

каза Деян Колев. 84% от училищата са имали онлайн уроци, като за 55 на сто те са дублирали учебната програма за деня с часове по всеки предмет.

В над 90% от анкетираните учебни заведения учителите имат умения за работа в електронна среда. Основен проблем обаче остава липсата на устройства и интернет за голяма група от децата. В 20% от учебните заведения 9 от 10 деца имат устройства. На другия полюс са 12%, в които над  ¾ от децата не разполагат с техника, което прави невъзможно онлайн обучението. В най-голямата група са училищата, в които между ¼ и ¾ от учениците нямат устройства. Това кара учебните заведения с деца от уязвими групи да комбинират синхронни и асинхронни методи, но ефектът невинаги съответства на положените усилия.

По места учители и директори са намерили решения, които сработват в  техните условия. Медиатор например превърнал дома си в отворен офис, в който деца и родители идвали за материали, обучение и помощ. Другаде били създадени Скайп групи. В ОбУ „Христо Ботев“ в монтанското село Долни Цибър пък използвали възможностите на съществуващата школска телевизия, която се прави от децата. Вместо обичайните програми, започнало излъчване на видеоуроци, подготвяни от учителите с участието на най-будните деца. Преподавател по практика пък направил учебна кухня в дома си, от която предавал на живо.

Обнадеждава ни желанието на голяма част от учителите  и директорите, каза Деян Колев.

Допитването показва още, че според 53 на сто от запитаните директори родителите са станали по-ангажирани по време на дистанционното обучение в кризата. В същото време 12% смятат, че семействата са демонстрирали по-голяма безотговорност.

По отношение на мотивацията на учениците 34% от директорите казват, че няма промяна, според 21 на сто тя се е повишила, а според 28% децата дори са още по-демотивирани.

Освен създаване на училищни фондове с устройства, „Амалипе“ препоръчва да продължи усилено работата на медиаторите на терен.

73% от запитаните директори са категорични, че те са оказали голяма подкрепа чрез носене на материали по къщите и помощ за работа с платформите, в писане на домашни и обясняване на уроци. Това са на практика всички школски шефове от извадката, в чиито училища има медиатор.

Повечето са назначени по програма „Подкрепа за успех“, която обаче приключва след година. От „Амалипе“ настояват да се осигури устойчива заетост след това, да се обучат медиаторите  как да помагат при обучение от разстояние в  електронна среда, а възнаграждението им да се увеличи  с 20% от сегашния размер, който е минималната работна заплата.

Почти във всички училища, където е имало проблеми с обхвата на децата в онлайн обучението, след това по „Подкрепа за успех“ са се провели присъствени занимания в клас. От „Амалипе“ настояват и занапред да има  форми за наваксване, ако се наложи преминаване от работа в училище към обучение у дома през интернет.

Искат също  при обучение от разстояние в електронна среда да има регламенти за работа и с децата, които не са онлайн, както и да се създават електронни ресурси за интеркултурно образование - с цел запазване на идентичността и но постигане на толерантност.

Участниците в конференцията призоваха и да се активизира отново работата по механизма за обхват, която бе възпрепятствана в периода с най-строги мерки. Много семейства са се върнали от чужбина и сега е важно децата им наесен да са записани в училище, каза Колев.

Какво отговори министърът на образованието Красимир Вълчев – очаквайте подробности

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (1)

Ваня

Ваня

01.08.2020 | 13:37

Стига с тези устройства бе хора,зомбирахте и побъркахте малки и големи,стига МАСКЕНБАЛ вече.Децата трябва да учат във нормална училищна среда,да спортуват и играят.Днес едно,утре друго стига нагнетяване,не мирясахте толкова време вече.Ще разболеете тотално всички,че и психиатрите ще се задъхват .

Отговори
1 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

За кого бихте гласували, ако изборите бяха днес?