71

Ученици спасяват Земята от сблъсък с метеорит СНИМКИ

Иновативните паралелки от СУ "Любен Каравелов" използваха данни от сайта на НАСА и наученото в 8. клас

Ученици спасиха Земята от метеорит с диаметър 3 км, който заплашва да я разруши в космически сблъсък. Изчислиха, че би трябвало да я удари след 395 дни, 4 часа, 40 минути и 48 секунди. Катастрофа обаче  няма да има, защото проектираха ракета, с която да обезвредят метеорита. Сформираха кризисен щаб към ООН.  Екип журналисти се нае да информира, но така, че да не възникне масова паника. А друг направи план как при катастрофа да бъде съхранено културното наследство.

С работата по казуса 8. А и 8. Б клас от СУ „Любен Каравелов“ демонстрираха как училището работи по т. нар. компетентностен подход, за който получи статут иновативно. При него се градят умения и знанията се прилагат практически, вместо ученето да е запомняне и възпроизвеждане на факти. В двете иновативни паралелки обучението през цялата година е проектно базирано, като минава през темата „Какво ще стане, ако метеорит удари Земята?“. През нея се пречупва материалът по математика, физика, химия, биология, български език и литература, английски, информационни технологии, изкуства. А днес по програма „Иновации в действие“ ученици и учители демонстрираха как работи подходът - пред гости от хисарското ОУ „Св. Климент Охридски“ и спортните училища в Силистра и Търговище.

Екип от 8. Б - паралелката по музика и информационни технологии, се зае да изчисли колко време има до сблъсъка с метеорита. Дали няма да пресече траекторията на Венера и изобщо да не стигне до нас, провокира учителят по математика Георги Стоев. Яна и Светлана се заеха да направят на хромбука карта с разположението на планетите в Слънчевата система в дадения момент. Съучениците им взеха данни от сайта на НАСА с каква скорост се въртят около Слънцето Марс, Юпитер, Меркурий, за да изчислят има ли вероятност за сблъсък с друга планета.

„Господине, май открих нещо!“, възкликна Николай, като спусна успоредна права и изчисли разстоянието от метеорита до орбитата на Венера.Осмокласниците използваха знанията за радиус, точки, прави, централни и вписани ъгли. Помогна и наученото в 6. клас за координатна система. В крайна сметка екипът заключи, че единствената планета под заплаха е Марс, но ще избегне удара и след година ще има сблъсък със Земята.

С тези базови данни на съседната маса екип химици и инженери от същата паралелка започна да чертае план за спасение. Задачата е  първо да открият химичния състав, като установят от какво са вече познатите метеорити, обясни преподавателят по физика и химия Станислав Джапаров.

И да посочат химично съединение, което може да го разруши. Изборът спря на солна киселина, понеже разгражда вече познатите метеорити. Асен и Никол уточниха какво количество ще е нужно и съставиха уравнението на химичната реакция, ползвайки знанията от изучаваните през тази учебна година елементи от Манделеевата таблица.

Денислав и Кристиян пък трябваше да предложат апарат, който да бъде пратен в Космоса. Нужно е да преценят масата, температурата, товара и липсата на кислород - тоест да предвидят двигател с оксидатор, подсказа учителят. И успокои, че не е толкова трудно, колкото изглежда - решението се основава на ученото по физика в 8. клас за двигателите с вътрешно горене. И се оказа без план Б, защото ще свърши работа от първия път, но с два апарата. Единият ще предизвика механичен сблъсък, за да разгради метеорита, вторият ще го взриви.

И без да са с формат на открити уроци, в учебните часове прилагаме същия подход, разказа Джапаров. В началото било трудно учениците да сменят модела, особено тези, които след 7. клас дошли от други учебни заведения, където не е бил застъпен практически подход. Сега вече са на близко ниво, всички могат да използват ресурси и да ги създават сами, както и да направят рамков модел за отиграване на различни казуси, доволен е младият учител.

Докато техническите умове са впрегнати да измислят план за избавление, няколко ученици от 8. Б събраха в сайт цялото културно наследство, за да бъде съхранено, ако все пак се стигне до катастрофа.

Съдържанието с раздели архитектура, литература, изкуство, фолклор, кулинария може да бъде поставено в бункер или капсула, предложи Белослава. А Георги Банков и Ивелина направиха виртуална карта, която развежда из фолклорните области – така ще се запази и характерът на Шоплука, и на Родопите.

Създадоха кризисен щаб към ООН, отразяват като Би Би Си

Екип от 8. А – парлелката по музика и английски език, се превърна в Би Би Си и се зае с отговорната задача да съобщи на света за угрозата, но така че да не предизвика паника. Важно е със заглавието да се привлече внимание, да даде информация, но да не е преувеличено и стресиращо, разсъдиха Ана-Мария Стоянова, Ани Неделчева и Мелек Делери.

И се спряха на вариант: „Космическа заплаха! Метеорит с големи размери се приближава до Земята!“.

В съобщението, което да обиколи световните медии, включиха данни какво представлява метеоритът. От математиците получиха точна информация кога се очаква да удари нашата планета. Добавиха и разказ как учените работят за решаване на проблема.

На съседната маса пък заседаваше екип от ООН, който да предвиди рисковете за обществото. Част от тях са свързани с дезинформация, паника, нуждата от проверка на факти, обясни учителката по английски Мария Запрянова. Децата създадоха Кризисен щаб и го овластиха при нужда да направи промени в закони или да ограничи свободи.

Така се учи по-интересно, но на моменти е по-трудно заради предизвикателството – не можеш да погледнеш в учебника, трябва да приложиш написаното там според казуса, обобщиха децата. И щом презентираха плана си за спасение на планетата, отстъпиха сцената на Светослав и Нелина от 8. А – да изпълнят „Излел е Делю Хайдутин“. Понеже в СУ „Любен Каравелов“ разчитат на измислената от учениците капсула за съхраняване на културното наследство, но повече – на паметта в хората и на децата като живите пазители на фолклора.

Сбирка на учителите всяка седмица

За да е възможно ученето да става по този начин, всяка седмица учителите по различните предмети се срещат да обсъдят кой какво прави в своя учебен час. „Не само как темата за метеорита да се отиграе чрез материала по съответния предмет, а как да се отработват езикови, комуникативни и презентационни умения - обясни учителката по български език и литература Лидия Бакалска. – Скачаме в дълбокото, но е важен пътят. Открадваме идеи, споделяме опасения. Борим демотивацията след ковид ограниченията“. Създали са си обща учителска стая, всеки има достъп и до вируталните класни стаи на колегите.

Този начин на работа е много стимулиращ и за самите нас, признава учителката по информационни технологии Божидара Илиева.

Според екипа няма опасност по-зле подготвени деца да бъдат изключени, тъй като не им стигат знания за практическата работа. Те също навлизат в материята, имат ментори, съучениците помагат и в крайна сметка  всеки разбира, че може да се справи, обобщава директорката Славка Щерева.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
Явор

Явор

29.03.2022 | 20:05

Страхотен урок! Браво на педагозите! :)

Отговори
8 0
Как??

Как??

29.03.2022 | 17:11

Със ракетна система С-500??

Отговори
1 6

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?