3906

Ученици създадоха подземен град в Газа и 7 министерства за възстановяване след войната

Анализират ситуацията и предлагат решения чрез проектно базирано обучение в СУ "Любен Каравелов" с фокус върху глобалното образование

Ученици проектираха подземен град в Газа – с домове под защитни куполи със слънчеви батерии, вентилация и пътища за евакуация.  Създадоха чрез електронна игра виртуален 3D модел на бъдещо училище, в което не просто да бъде възстановен образователния процес след края на войната, а децата да получават помощ за психическите травми и да намират спокойствие – в ботаническата градина, басейна или залите за арттерапия. Предлагаха решения как да се възстанови енергетиката и да се реши проблемът с глада.

Общо около 70 ученици от 8. до 11 клас участваха в проект „Следвоенно възстановяване на Газа“ в рамките на инициативата „Глобално училище“ към Българската платформа за международно развитие. Концептуалният ученически проект ги предизвика да направят проучване на настоящата ситуация в конфликтния район, да я анализират и да предложат решения за справяне в 7 области – градска среда, земеделие, образование и култура, енергетика, здравеопазване, екология и иновации. Учениците, разделени в екипи според интересите си, действали като 7 министерства за следвоенно възстановяване – с помощта на 10 ментори измежду своите учители, но и с подкрепа от трима външни: елинженер, педиатър и учител по изкуства.

Целта е да се научат да работят в група, да анализират и да предлагат решения, но и да развият емпатия, обясни учителят по математика и автор на идеята Георги Стоев. В началото темата била много чужда за тийнейджърите, а някои дори не знаели, че в Газа се води война. Първи учениците от екип „Здравеопазване“ се стъписали от данните за жертвите и пострадалите и си дали сметка какво наистина преживяват връстниците им в далечната държава.

Проектът е обвързан с глобалните цели на ООН за устойчиво развитие, с политиките на училището за проектно базирано и интердисциплинарно обучение и е в контекста на Мисия „Родина“, един от чиито приоритети е възпитаване на подрастващите в мир, толерантност, уважение към различните.

Снощи седемте екипа се събраха в залата на СУ „Любен Каравелов“, за да представят сами своите идеи и да разкажат за процеса на работа – встрани от политическия аспект на конфликта.

Ема от екип „Градска среда“ показа карта от сателити, по която с връстниците й избрали един квартал в Газа. Мерили с ролетка в Гугъл мапс, приложили косинусовата теорема, за да изчислят площта. После създали 2D и 3D макет а една от сградите – плътна в оцелялата част, и цялата скелет от клечки в секторите с разрушения от бомбите.

Докато работят, научили какво означава домоцид – умишлено разрушаване на домовете на цивилно население, както и че само в този квартал засегнатите са над 10 000 души.

Иван от екип „Енергетика“ представи идеята  след войната енергийната система да бъде възстановена с 3 източника – слънчеви панели, ТЕЦ с природен газ, който да захранва 30 000 домакинства, и пристанище за природен газ. Учениците са изработили 3D макет на ТЕЦ-а.

Как зоната на военния конфликт се е превърнала в хранителна пустиня, разказа екип „Земеделие“. Това е място без достъп до хранителни ресурси. Преди войната заради средиземноморския климат е било райска градина с цитруси, смокини, грозде, благодатно за отглеждане и на зеленчуци – домати, краставици, патладжани, чушки, боб, зърнени култури и маслини. Днес почвите са радиоактивни и киселинни заради урана в бомбите. А учениците предлагат, след като войната свърши, да бъдат пречистени чрез засаждане на слънчоглед и сграбиче, чиито корени извличат отровите. Проектирали са и ферма за овце, която да дава вълна, мляко и месо, като осигури работа на 150-200 човека.

Изучавайки ситуацията в момента, учениците са ползвали информация от чужди медии на различни езици, но основно доклади на ООН и УНИЦЕФ. Според тях за периода февруари - март ситуацията по отношение на т. нар. хранителна сигурност рязко се е влошила: 95% от населението е било засегнато от липса на храна, а месец по-късно – 100%, като половината е в крайна фаза на глад, която причинява смърт. От ноември миналата година до февруари щетите върху обработваемите площи са обхванали от 25 до 60% от териториите. В същото време хуманитарните конвои чакат на границата да бъдат допуснати от израелските власти.

Екип „Здравеопазване“ пък е създал два наръчника – инструкции за оказване на първа помощ и книга за психични заболявания в резултат на ужаса от войната. Проучването на учениците установило, че 1/3 от болниците са разрушени, а другите са със сериозни поражения и хирурзите оперират на светлината от фенери заради проблеми с електричеството. Гимназистите са проектирали следвоенна болница със спешно отделение и стационар, направили макет и виртуална 3D  визуализация на една болнична стая. 

Сема и Станислав от екип „Околна среда“ разказаха, че бомбените атаки са отделили въглеродни емисии, колкото от захранването на 10 000 домове за една година. В момента е невъзможно пречистването на водите. А за да види как става то, екипът посетил истинска пречиствателна станция.

Гергана от 8. Б клас представи идеята на екип „Иновации“ за подземни градове и я илюстрира със създадените от учениците изображения.

Заради войната образованието на практика е прекратено, установил екип „Образование и култура“. В резултат на военните действия от общо 625 000 ученици в Газа към момента са загубили живота си 6000 деца, а 7819 са ранени. От 22 500 преподаватели са починали 350 и са пострадали други 756. Останалите работят травмирани и уплашени. Не може да се води учебен процес, защото половината училища са превърнати в убежища и са станали цели на нападенията. В много малко райони е възможно обучение онлайн и на практика образованието за момента е прекратено. 

За да предложат решение, учениците потърсили информация как се справят в друга гореща точка   – Украйна. Там първата дама Олена Зеленска е инициирала програма за психологическа помощ на децата, но не стигат психолози. Може да се направи и в Газа, отсъдили учениците. И проектирали училище на бъдещето – с класни стаи, но и зона за отдих като ботаническа градина, сектори за арттерапия и  помощ на деца с психически травми.

Учениците проучили и културата на местните отпреди войната – с характерните занаяти и  4 основни театъра, на чиито сцени актьори разказват истории за оцеляване и надежда. Днес те се играят сред руините на най-големия театър. Гимназистите издирили снимке как е изглеждал преди и как сега зрителите и актьорите стоят сред останките, но не се отказват.  Създали и плейлисти с песни на местни музиканти и 2-часов микс с изпълнения на техни колеги в подкрепа на Газа.

Гергана Корнова от 10. А клас е един от отговорниците в екип „Образование и култура“. Най-трудно беше да разпределим задачите и да постигнем съгласие – всеки има различно мнение, трудно е да отстъпиш от своето и групата да се обедини около общо решение, сподели тя. В процеса на анализа на информация децата се натъкнали на снимки със стряскащи картини. Не са ги използвали от етични съображения, но трогнали сърцата им. Научили се и как да боравят с източниците и да преценяват коя информация е достоверна, залагайки основно на доклади на УНИЦЕФ.

С фокус върху глобалното образование създавахме умения за работа в екип и разпределяне на времето, добави Георги Стоев. А директорката Саша Щерева отбеляза колко са напреднали учениците в уменията да презентират. "Мечтала съм да видя това – сподели тя. – Учителите да са ментори, а учениците да ги търсят, за да им помагат. Екипна работа, в която преподавателите не са отпред, а в публиката, а децата презентират нещо, което сами са създали и преживели".

 

 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 9 оценки
5/5 от 9 оценки

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?