49

Ученици създадоха настолна игра по история

Деветокласници от СУ „Проф. д-р Асен Златаров“ в Първомай и учителката им по история създадоха образователна настолна игра. С нея може да се учи, затвърждава и преговаря най-важното от периода от Първата световна война до падането на Берлинската стена. Резултат е от т. нар. проектно базирано обучение, което прилага училището. А принципът на играта „История на съвременността 1919-1989 г.“ може да се адаптира за всяка друга учебна дисциплина, като се напълни със съответното съдържание.

Учениците от 9. А клас са от професионална паралелка, която готви екскурзоводи, но са и с много добри дигитални умения, разказва преподавателката Деспина Момчилова. По време на онлайн обучението и след него вече няколко пъти в училището са разработвани тематични сайтове чрез проектно базирания подход, включително за подготовка за матурите. Затова с директора Чавдар Здравчев обсъдили този път продуктът да не е дигитален. Така в настолната игра

се срещнали доброто старо с уменията на 21. век.

Още през февруари учителката поставила задачата. Подходът на проектно базираното обучение се състои в това да се работи по даден казус, като учениците сами изследват, проучват, събират информация, анализират, отсяват, обобщават, организират, презентират. Целта е да не са пасивни слушатели, а активни участници в обучението. В процеса на работа се научават още да разпределят задачи, да организират времето и да се вместват в срокове, да се сработват помежду си и да вземат заедно решения.

В крайна сметка продуктът има игрално поле, на което се играе със зарче по разчертан път от старта до финала. Като в „Не се сърди, човече“ има полета. Всяко е с цвета на една от петте тематични области. Когато играчът попадне върху него, тегли карта с въпрос от съответния цвят. Тематиките са: икономика, политика, култура, любопитни факти и общество, личности.

При верен отговор се продължава напред,

грешният връща на старта. Към играта има книжка с правилата, в която са поместени и въпросите с верните отговори.

Така по забавен начин чрез факти и исторически понятия учениците могат да проверят и да затвърдят знанията си за този период от световната история, казва Деспина Момчилова. Възпитаниците й от 9. А сами подбрали тематичните области, извлекли от учебния материал ключовите понятия и създали дизайна на играта. Елена Стоянова била постоянната връзка между децата и с преподавателката им. 

Учебната година не стигнала, за да се пробва активно продуктът, но наесен преговорът ще започне с настолната игра, зарича се Момчилова. А това е само първата крачка. Амбицията на екипа е да направи и следващата. Догодина деветокласниците ще са в 10. клас и им предстои да започнат от праисторията и да стигнат до съвременността.  В принципа на играта обаче може да се вложи съдържание по всяка друга учебна дисциплина.

Освен това може да се дигитализира

и да се пренесе на екрана на устройство.

Опитът на преподавателката по история и цивилизации и по гражданско образование, показва че учениците учат най-лесно по нестандартен начин. Колкото повече са предизвикани, толкова по креативни и активни стават, споделя тя.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?