46

Ученици лансират бизнес идеи: Зареди се – с батерии от алое!

97 тренировъчни компании разкриха щандове и онлайн магазини на "ТФ фест - Млад предприемач"

Зареди се с алое! Този апел отправиха ученици, съвсем буквално. Предлагат еко батерии, които са изработени от бодливото растение. А който се съмнява доколко е възможно това, може да се убеди лично. На щанда си на „ТФ фест – млад предприемач“ учебното предприятие „Алое чардж“ ООД постави саксия с цветето и уред за измерване на електричество. Щом изводите му се боднат в листата, дисплеят отчита, че наистина те могат да са източник на ток. Съдържат гел, в който протичат специфични химични реакции, а те могат да се използват за производство на електричество, обясни Радослав.

С колегите му от ПГ по икономика и управление в Русе са сред екипите на 97 учебни фирми, които участват във фестивала на тренировъчните компании в Пловдив. Освен от България, има и гимназисти от Испания, Румъния, Сърбия. Всички имат свои учебни фирми, разработили са продукти, рекламни материали и търговски стратегии. И утре ще продължат да въртят бизнес на щандовете като в реалните условия на пазара – предлагат, обработват поръчки, осчетоводяват, организират доставките. Не са истински само парите, с които се плащат стоките и услугите.

Да се правят батерии от алое обаче е напълно осъществимо, твърдят учениците от Русе. Юксел и Мустафа са извършили предварителното проучване, преди фирмата да се фокусира върху тази дейност. Няма такъв продукт на пазара и производството вероятно би било сложно, отчитат гимназистите. И още нещо - ако се стигне до него, задължително трябва да се направи и плантация за алое – за да не се наруши биологичното разнообразие.

Докато разработвахме учебната компания, разбрах колко трудно е да се организира дейност, да  се ръководят хора, да се разгърне рекламна кампания в социалните мрежи,

казва мениджърът Ивон. Но тъкмо това е целта на учебните компании – гимназистите да проиграят целия процес, да получат помощ, когато грешат, да натрупат опит в практическо прилагане на знанията и да добият самочувствие, че с уменията от гимназията могат наистина да станат млади предприемачи след дипломирането си. Единадесетокласниците от специалност „Икономика и мениджмънт“ от русенското учебно заведение признават, че малко са се смутили от предизвикателствата, но пък след преодоляването им се чувстват и доста по-сигурни.

На изложението ученици предлагат от автомобили и луксозно жилище за 216 000 евро в Лозенец до хранителни добавки за спортисти, сладолед с шафран или пък с морска сол и карамел, сладкото на баба, екскурзии, банкови услуги и организация от игла до конец на сватбено тържество заедно с меден месец в една от най-желаните от младоженците дестинации – Малдивите, Дубай, Рим, Кападокия, Париж или остров Бали.

В рекламните стратегии са впрегнати клоуни, колело на късмета, игри за отстъпки и търговски агенти, които кръстосват шеста панаирна палата на ролери.

Единадесетокласниците  от столичното 101. СУ „Бачо Киро“, които изучават специалност "Икономическо развитие",  са погледнали към онова, което им липсва в ученето, за да го втъкнат в проект за Частна ученическа занималня „Надежда“. Джулия Дулева се е ангажирала да бъде арт учителят в нея.

А заедно със съучениците й вече са провели реални занимания с първокласници от учебното заведение – в следобедните часове от целодневната организация на учебния ден. Приложили занимания по метода Джмъп мат – игрови задания, в които при верен отговор се ръкопляска или се скача. Така ученето върви заедно с играта и физическата активност. И никак не е сложно. Например, от торба се вадят 8 портокала, съвсем истински. Първолаците ги броят и затварят очи. Хоп, батковцике и каките  прибират няколко обратно. А после хлапетата смятат и пак броят – да видят дали са получили верния отговор.

Има също забавни задачки с карти, а и социална мисия – ученическата компания провежда периодично срещи с  връстници със специални образователни потребности от Центъра за специална образователна подкрепа „Едуард Сеген“. Правили са заедно мартеници и коледни картички, отразнували и Деня на спонтанната доброта.

Превръщайки се от ученици – в педагози, „собствениците“ на частната занималня открили нещо много важно – има нужда от по-позитивен подход към децата.

Да подарява щастие е мисия и на „АМ Гифтс“ от ПГСС в Исперих. Дейността й стъпва на хобито на Айше Хабил, която прави ръчно изработени изделия, които са персонализирани – например кутийка, под чийто прозрачен капак е разцъфнала направена от нея алена сапунена роза. А щом се дръпне чекмедженце, вътре грейва нежно колие. Айше има и личен сайт, а любимито й занимание увлякло и съучениците в учебната компания. Изпълнява и социална мисия – в екипа има и ученик със специални образователни потребности.

Свещи от биовосък пък предлага УТФ „Бий кендъл“ на тима от ПГ „Ген. Владимир Заимов“ в Сопот. Съвсем истински са – в класическа форма, изляти в калъп като мида или пък с фигурата на Афродита. Цветелина е дизайнерът, Ивена – мениджър продажби, Синем осчетоводява. 

Тимът на пловдивската Математическа гимназия пък се представя със своята учебна компания „Crazy Game Lights“.Тя предлага рекламно време в 6 създадени от гимназистите електронни игри. Така може да се стигне до геймъри от всички възрасти, а това струва 500 лева на месец, 2500 на половин година и 4500 за целогодишен абонамент. „Бисквитките“ са в съдържание, в което няма насилие, но пък има образователна цел. Сюжетът на играта „My Dreem Garden“ например е за момиче, което си мечтае да има градина. После пораства, следва ботаника, прави си магазинче. А играчът трябва да стори така, че да може да продава възможно най-много цветя.

"Имаме капацитет да създадем игрите, защото учим програмиране, гейм диволъпмънт и дизайн", казва Петко Райчинов. Освен това съчетаваме програмирането с екологичното възпитание, образователната дейност и предприемачеството, обобщава ръководителката на Клуба по предприемачество в гимназията Мария Томова.

Търсят се най-добрите в 16 категории

На финала на изложението ще бъдат определени първенците в 16 категории:  най-добър щанд, екип и професионално обслужване, каталог и рекламни материали, уебсайт, презентация, защита на интелектуалната собственост, сътрудничество с фирма ментор. На награждаването утре в 13,30 ч. ще бъдат обявени и Мис и Мистър ТФ ФЕСТ.

За първи път тази година форумът се провежда едновременно присъствено и онлайн – преговори и сделки се извършват на щандовете, но и в  97 онлайн магазина на  участниците.

Това, което сега правите, ще ви помогне в бъдеще и ще дадете своя принос в българската икономика, даде кураж на участниците директорът на Международния панаир Иван Соколов.

Но Моника Николова, която е управител на Сватбена агенция на училище от Перник, вече и сама го е разбрала. „Ще се занимавам с управление на фирми. Мога да осчетоводя, да пиша фактури, да обработя поръчки. Знам как се подготвят документите и какви са таксите. Имам амбиция да си отворя фирма за бизнес счетоводство. Това е моето – казва тя. - Хубавото в ученическата компания е, че всичко това го правиш предварително  и не си сам – ако сбъркаш, ти помагат. И никой не фалира“.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?