Следвайте ни

Трето училище и още една ясла въвеждат Монтесори

Кърджали и Стара Загора черпят опит от Пловдив

viber icon

Още едно училище и една детска ясла вероятно ще въведат Монтесори педагогиката от следващата учебна година, а в момента се готви и друго школо. Това стана ясно на дискусия, която направи преглед на постигнатото до момента, а на финала й бяха раздадени и свидетелствата на още 35 обучени педагози. Този път освен пловдивски учители, има и техни колеги от Кърджали и Стара Загора, които подемат тукашния опит.

На четвъртата година от прилагането на методите на Мария Монтесори под тепетата по тях се обучават вече  1234 деца, каза зам.-кметът по образованието Стефан Стоянов. Първите стъпки бяха  в пилотните 5 общински детски градини: „Мирослава”, „Майчина грижа”, „Мир”, „Буратино” и „Велимира”. През следващата учебна година се присъедини ДГ „Марица”.  Миналата есен СУ „Св. св. Кирил и Методий” прие първата  в страната Монтесори паралелка първолачета в общинско учебно заведение, а методиката започнаха да прилагат ДГ „Малина” и първата Монтесори ясла – „100 усмивки”. От  този септември се присъединиха ОУ „Екзарх Антим I” и ДЯ „Палечка”. Това прави общо 39 групи в детските градини, 2 яслени и 3 паралелки в начален курс. И вече всяко десето дете в предучилищна възраст под тепетата се обучава по Монтесори.

Сериозна подготовка са минали над 130 педагози, а повече от 500 родители са участвали в тренинги, за да прилагат и у дома методиката.

Все повече колеги са готови да променят средата и подхода към децата, което дава резултати – по-спокойни групи, по-малко агресия, по-уверени учители с още предизвикателства пред тях и алтернативен подход за обучение и възпитание, каза  Стефан Стоянов. Той подчерта, че ефектът не е само в Монтесори общността, а все повече педагози в гилдията взимат елементи, които прилагат в своята работа.

Като направи уговорка, че педагогиката на Мария Монтесори  е много популярна по света и относително нова за България, Стоянов добави, че тя не е панацея, а само друга възможност за семействата и учителите, освен класическата система. Целта е по-уверени и самостоятелни деца и промяната в тях вече е видима с просто око – когато им дадем възможност и делегираме права, 90% от малчуганите с детските градини се справят, посочи Стоянов.

Според него обаче най-важна  е промяната в базовото отношение към децата, което е големият дефицит в системата – по-интелигентен подход, с повече уважение към малките. Стефан Стоянов добави, че в тази посока са и най-големите битки, които предстоят – за промяна на съзнанието.  „Трябва да съобщим на всички, че вече не можем да наказваме децата”, категоричен бе зам.-кметът. Той  призова все повече учители да рискуват, а учебните заведения да споделят опит помежду си - не в състезание кой е по-добър, а как да се направи повече за децата. Предизвикателство е и още по-голямото включване на родителите.

Приятно съм изненадана, че те търсят подкрепа от педагозите, за да решават заедно проблеми, сподели Ренета Венева. Тя е Монтесори обучител на педагози и води тренинги със семействата. Получава положителна обратна връзка, че майките  и татковците все по-често са канени като участници, а не като зрители в учебните заведения. Освен че по този начин са съпричастни, така научават и от кухнята какво се случва с децата.

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Коментари

Публикувай

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?