3906

Учат български език с комикси, мобилно училище събира деца в махалата

За да се свърже поминъкът с технологиите, задачата от урока е QR код на крака на гълъб

Преподаватели от пловдивско училище изпробват  нетрадиционен начин за обучение в часовете по български език  за учениците си, за които той не е майчин – с комикси. Те се оказали много полезно нагледно средство, което позволява децата да рисуват върху илюстрацията, да тълкуват, да пишат реплики в „балончетата“ на героите, да тренират речта, да проявяват въображение.

Подходът бе представен на Регионална среща за обмен на добри практики за предотвратяване на преждевременно отпадане от училище. Форумът се организира ежегодно от Регионалното управление на образованието в Пловдив, а настоящото му издание събра 11 екипа, които да презентират своята работа в Центъра за подкрепа на личностното развитие – ОДК.

За всички ученици в ОбУ „Пенчо Славейков“ в пловдивския квартал „Столипиново“ българският език не е майчин. Постъпват в училище, без да го владеят, не разбират какво се говори в час и какво пише в учебниците, по тази причина резултатите им са ниски и водят до отпадане, обясни Ралица Колева. С колегите й разработили  иновативен модел за работа с комикси.

Те са много подходящи, защото илюстрациите са по възлови точки от основната тема, поставени са ярки акценти, информацията е предадена кратко и визуално, имат образователна и развлекателна функция.

Преподавателите направили педагогическо изследване за работа с комикси в 7 различни ситуации, една от които Ралица Колева представи пред колеги. Децата първо разучават илюстрацията, трябва да определят къде се развива действието, какво се случва, кои са героите и какви емоции ги вълнуват. Дорисуват и сами съставят диалозите помежду им. 

Задачите имат и тематична насоченост. Обсъжда се например приятелството и после децата получават работен лист с комикс с Мечо Пух и Прасчо. Друг път в заданието има добри и лоши герои. Учениците трябва да ги разграничат и да ги оцветят –  в светли и тъмни цветове.

При работа по този начин само две деца получили от 0 до 5 точки, а 6 събрали между 24 и 27.

Нямаше двойки и шестици, но установихме повишаване на резултатите от входящата диагностика до среден успех добър 4,

обясниха от училището. Направили и анкета с децата. Половината отговорили, че им харесва да учат така. Болшинството искат да драматизират, да разиграват ситуации, да пишат реплики.

"Предотвратяването на отпадането е важен, актуален и нерешен въпрос. Най-добър е нестандартният подход, защото навсякъде проблемът е един, а ситуациите различни“, каза старши експертът за обучението в начален етап от РУО-Пловдив Марияна Механджиева. А старши експертът по изкуствата Нели Спасова насърчи учителите да експериментират и да споделят опит, дори когато е неуспешен - защото опитът учи.

Задачата от урока – като QR код на крака на пощенски гълъб

Гълъби от ромската махала в Перущица „долетяха“ на интерактивен урок в двора на школото. А от вързани на краката им листчета учениците сканираха кюар кодове и разчетоха задачите, които трябва да изпълнят. STEM-урокът “Скаутски лагер“ е проведен с миналогодишните седмокласници и бе представен от учителките Лалка Христева и Амелия Кехайова от ОУ „Петър Бонев“.

Учебното заведение е иновативно от 4 г., а 7. А клас е от ромчета и българчета. Учителите разработили игра „Предизвикателство в гората“ и я разгърнали в училищния двор, съчетавайки изучаваното по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, география и икономика, физическо възпитание. Учениците се разделили на 4 групи, а всяка от тях избрала кой да влезе в специална роля – Презентатор, Мислител, Действащият и др. И се впуснали в надпреварата с  3 задачи.

Много от семействата в квартал „Запад“ гледат гълъби и решихме да свържем съвременните технологии с пощенския гълъб от миналото, разказа Амелия Кехайова. 4 деца донесли по една птица от къщи, а учителите завързали на краката на гълъбите листчета с QR кодове. Учениците трябвало да ги сканират с телефоните си, за да прочетат условието на първата задача – да разпънат палатка за време, като имат и компас и карта на България. Така практическото задание тренирало на практика наученото в часовете по география и икономика  - ориентиране по карта.

Във второто предизвикателство учениците редили пъзел на човешкото тяло. Сглобявали в 3D модел структурни връзки, така че атомите да станат молекули. Трябвало също да си представят, че в природата нямат чиста вода и трябва да филтрират тази, с която разполагат. Направили сами мътен разтвор, а после го прецедили през марля и тензух. Накрая упражнили и процеса на неутрализация, смейсвайки киселина и основа.

Учителите втъкнали в интерактивното занимание и изграждането на умения. Всеки тим застанал пред своята палатка и в двора прозвучал мечешки вой, шум от падане, пукот на сухи клечки и звук от прииждаща вода. А отборите трябвало да направят план за действие как да се спасят от мечка в гората, да шинират крак на съученик, да чертаят стратегия за действие при пожар и наводнение.

По този начин работихме за практическо прилагане на знанията и създаване на компетентности, обобщиха учителките. Децата пък много се въодушевили. 

Днес всички ученици от випуска продължават образованието си – българчетата са в пловдивски училища, включително елитни гимназии, а децата от малцинствата са в местната гимназия по лозаро-винарство.

 Мобилно училище - сред незаконните къщи в "Столипиново"

Всеки понеделник в края на „Столипиново“ – там, където около 200 незаконни къщи се водят на един адрес, идват четирима педагози. Слагат сред калта масички и столчета, разпъват под тях шалте. И от колибите започват да прииждат деца. В началото създателите на Мобилното училище ги събирали по къщите, но сега в махалата знаят, че в 14,30 ч. „идват учителите“. И сами се включват.

Мобилното училище е създадено като ателиета извън стандартната учебна среда, които се случват направо там, където децата живеят. Вече 5 г. се провеждат по проект, финансиран от  „Детска архитектурна работилница“ и фондация „АТД Четвърти свят – заедно за достоен живот“. Водят ги четирима учители – по математика, изобразително изкуство, история и начален учител, но няма никакъв проблем моделът да се приложи и от колеги с друг профил, казва Роси Златева. Целта е да се провокира любопитство към знанието у най-малките, да бъдат мотивирани вече обхванатите ученици, да се говори български език и децата да се приучат на правила.

Макар форматът да е свободен, са застъпени няколко теми. Правят се тематични занятия във връзка с празници. От областта на географията децата се запознават с държави, транспортни средства по суша, вода и въздух, прелетни птици, природата в планината.

В началото се обяснява каква е темата на урока. Децата получават напечатани картинки или рисуват сами. После ги лепят на табло, а по-големите надписват плаката. Често се включват добволоци, насядали на шалтето, които показват книжки на по-малките.

Въвеждат се и правила – забранено е качването на масите, напълно недопустимо – да се удря или обижда. Който не ги спазва, трябва да прекъсне работа и да гледа отстрани. Може да се върне, ако се откаже от поведението си. В началото изчезвали флумастери – хлапетата тайно ги взимали. После разбрали, че ако го правят, следващия път няма с какво да рисуват.

Накрая всички събират сами изрезките, за да се приучават на култура, а тази година учителите вкарали дори тема за разделно събиране на отпадъците.

Така децата се приобщават към образователни занимания, в които често се включват и 15-16-годишни майки, повишава се доверието към учителите, а местните имат спокойствието, че са на свой терен, обобщава Роси Златева.

Още успешни практики на учители от Пловдивска област  очаквайте в приложение „Образование“ на в. „Марица“

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
2 коментара
Голям смях

Голям смях

25.02.2024 | 11:22

Ман..гал циг...анин да учи с помощта на комикси . Тези са тъп...и могат да държат метла и лопата без да знае да чете .

Отговори
1 0
Толкова и ще

Толкова и ще

25.02.2024 | 11:21

Го научат някога имаше транспортни и жп войски и там ги мъчеха да научат азбуката писане четене . И пак имаше нищо не научили защото го мързи . Сега с комикси голям смях и какво ще научи това същество непотребно нищо. На тези им дай музика и ядене бе ги мъчете да учат . Трябват работници за мръсна работа , тези стават за това само.

Отговори
1 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?