44

Театър с детски пояс и старо перде връща в клас СНИМКИ

Ако децата получават признание, те се научават да следват целите си. В това вярва началната учителка Дияна Янкова от пловдивското ОУ „Панайот Волов“. И увлича в театрални драматизации ученици, застрашени от отпадане.

В клуб „Уча с приказките“ участват 4 завърнали се от чужбина и други трима с обучителни трудности, 4 деца от семейства с тежки битови условия  и ученик с агресивно поведение. Всички са четвъртокласници, а заниманията в извънучебно време целят да ги ангажират и да създадат умения за учене, владеене на български език, общуване, изразяване чрез творчество. А и да предложат алтернатива на отрицанието и агресията.

Момент от "Врабчова Коледа"

По два часа седмично в часовете за консултации по български език и литература и в свободното време добрата детска приказка събира шарената група - в класната стая, библиотеката, школския музей. Учителката  подбира подходящи истории - битови, вълшебни, за животни, авторски или народни, на различни етноси. Всички са с повтарящи се реплики и сюжети, а героите - ярки и запомнящи се. Всяка трябва да съдържа и силен морален урок. Децата вече са направили драматизации по „Рибарят и златната рибка“, „Мързеливата снаха“, „Бедният ром и чорбаджийската дъщеря“, „Врабчова Коледа“. Влизат в ролите на артисти, кукловоди, танцьори, сценаристи, декоратори.

Децата от ОУ "Панайот Волов" в "Бедният ром и чорбаджийската дъщеря"

Изведнъж стават важни

Взимат решения за музикалното оформление, ползват лаптоп, звукова уредба, сценично облекло, музикални инструменти.

Първата стъпка е запознаване с текста, подготовка на сценарий, гардероб и реквизит. Работа вършат и дантелата на старо перде, и обикновен детски пояс. Децата се увличат да проследят последователността на събитията, словесно да представят героите. Така репетициите отработват правилен изговор на думите, темпо на речта, изразителност и дикция. Овладяват се термини от литературата - сюжет, композиция, герой, образ, диалог.

"Мързеливата снаха"

Няколко деца влизат в една и съща роля или пък имат възможност да пресъздадат образи и герои с различни качества и постъпки. Така градят отношение към доброто и злото, правдата и несправедливостта.

Постепенно учителите отбелязват и първите постижения - активност и умение  да се ползват различни източници и технически средства. Хлапетата се вживяват в сценичното поведение. В образователен аспект пък научават нова лексика и са по-мотивирани да учат, включително за други етноси. Обогатява се речевата култура, общуването в различни ситуации, работи се за правилна реч. Участието  в клуба не само задържа в училище, а и развива чрез практическо мислене, четене с разбиране, писане, говорене, слушане. Има и възпитателен момент - създава култура на общуване, уважение към труда на другите, работа в екип, отговорност, дисциплинира, контрол и  самоконтрол, оценка и самооценка.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?