4020

Светът на емоциите стана учебен предмет

Деца от 2. и 4. клас в Граф Игнатиево се учат на самоконтрол и общуване с казуси и четене с разбиране

Да се развиват социални и емоционални умения у децата, вече е нов учебен предмет. Въведе го ОУ „Граф Игнатиево“ от тази учебна година, с което влезе в списъка на иновативните училища в България. 

Дисциплината „Светът на емоциите“ се изучава от паралелката второкласници и двете в 4. клас - в часовете за избираема подготовка.

Преподават началните учители, като сами са разработили инструментариум. Първите уроци провели още миналата година с материали от платформата Преподаваме.бг. После създали и свои и ги апробирали.

Провокират с работа по казуси, предизвикват децата да погледнат дадена ситуация от различни гледни точки и през погледа на различни участници. Често се четат и текстове, чрез които се развива емпатия, разказва директорката  на училището в Граф Игнатиево -Даниела Петкова.

Обучението е повече практическо, споделя една от началните учителки - Елена Генчева. Едно от упражненията например цели развиване на самоконтрол. Първо приканихме децата да постоят, без да се движат и да говорят, за да се учат да владеят себе си, описва учителката. Друг път им казва гатанки, а те трябва да се въздържат да извикат отговора, ако го знаят, както често става. В групата от дете на дете се хвърля „гореща топка“. Само който я държи, има право да говори. 

Това са тренинги, които могат да отворят „прозорец“ и в други часове, за да се отработват уменията за самоконтрол и да се превърне в модел на поведение, казва учителката.

Убедила се е, че заниманията са много полезни и за колегите й. „Понякога поставяме децата в рамката на някаква наша представа за тях. Различно е, когато са при еднакви условия и ние регулираме класната стая“, обяснява тя.

Много е ценно, че в тези часове се създава неформална атмосфера и децата имат възможност да споделят лични истории. Понякога учителката е планирала дадена тема,  но на тях в момента друго им е по-важно. В тези занимания имаме време да се изслушаме, казва Елена Генчева.

Тя вече им​а опит от работата си с родители по време на родителски срещи в училището, но сега влиза в темата по-задълбочено и осъзнато. „Най-важното е, че социалните и емоционалните умения могат да бъдат развити ​- убедена е учителката. - Дори ние, възрастните, често казваме: „Такъв съм“. А всеки може да промени нещо в себе си и в средата.“

Заниманията са от полза и на семействата, които  понякога се чувстват безсилни да се справят с поведението на децата си. 

Учениците също приемат иновацията с интерес, защото до момента не са имали възможността толкова да обсъждат чувствата си. Напредват и в четенето с разбиране, тъй като често отправна точка към разглеждане на някоя тема е текст. Тренингите и интерактивните дейности пък разчупват ритъма на учебните занятия.

Училището в Граф Игнатиево работи и по програма „Умения за иновации“ -занятия, които представляват проектнобазирано обучение, фокусират се върху подбор, анализ на информация, учене чрез правене и прилагане на знанията на практика. 

От тази година училището е включено и в програмата „Училища за пример“ на „Заедно в час“. По нея също целият екип от педагози работи за развиване на капацитета си и изграждане на социални умения и емоционална интелигентност у децата. Опитваме се цялото учебно съдържание да мине и през емоциите, децата да разсъждават, преживяват и обсъждат, казва Даниела Петкова. 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?