Следвайте ни

Стих на Недялко Йорданов украси гигантска розова фланелка СНИМКИ

Тениската с послание за толерантност става униформа в училището

viber icon

Стих на Недялко Йорданов украси днес ОУ „Елин Пелин“ и с грамадни букви напомни на всички деца от училището, а и на всеки случаен минувач: „Макар да е жилаво злото, в човека побеждава доброто!“.

Учителки го изписаха върху гигантски транспарант с формата на розова фланелка, а петокласници помогнаха надписът да бъде спуснат от третия етаж на учебната сграда.

Преподавателката по изобразително изкуство Албена Янакиева впрегнала въображение как със стар плакат върху винил и още подръчни средства да се оформи посланието. С буквите помогнала колежката й Зорница Бакалска, която води часовете по „Човекът и природата“, а учителката по български език подсказала знаковите строфи от „Песен за доброто“ на Недялко Йорданов.

Така, сдружавайки се чрез междупредметни връзки и увличайки децата, в Деня за борба с тормоза и агресията в училище учителките дадоха кураж на всички, които избират доброто. 

Последната сряда на февруари се отбелязва в цял свят като Ден на розовата фланелка. Поводът е постъпката на момчетата Дейвид и Травис, която успява да увлече цялото училище. Историята се случва през 2007 г. в Канада. Момче отива на училище с розово поло, което предизвиква подигравките на негови съученици. Възмутени от грубостта им, Дейвид и Травис купуват розови тениски,  самите те се обличат така на следващия ден и раздават розови фланелки на всички, които пожелаят да ги последват. Децата в розово се оказват толкова много, че Травис признава: „Тогава научих, че двама души могат да постигнат чудеса!“.

За да покаже на своите възпитаници силата на съпричастността, подкрепата и толерантността, всяка година ОУ „Елин Пелин“ отбелязва Деня на розовата фланелка, като всички класове отправят своите послания в голямото междучасие на двора.

Акцията в днешния ден обаче започна малко по-рано – още преди началото на занятията, когато петокласници раздадоха на по-малките на входа розови сърца, а на учителите – розови маски. Първолаците си размениха помежду си изработени от тях символи на приятелството и обичта, а второкласниците – изрязани от розова хартия фланелки.

 

Във 2. Б клас се случва деца да се скарат. Тогава казваме на госпожата, обяснява Калина. Тя никога не участва в размяна на грубости или удари. Е, само понякога, ако е на шега, и ако тази игра не обижда останалите. 

И във втори клас Божидара знае, че трябва да се брои до 10 – почти като в първи. Обаче сега се налага, ако някой я ядоса и засегне. Така е чувала от възрастните, а в случаите, когато се сеща да приложи трика, още на 5 си дава сметка, че помага.

Дисциплината е голямо предизвикателство в училище в днешно време, признава Магдалина Елкина, която е с 2. Б след обяд в занималнята. Вижда как всяка следваща година децата стават все по-неспокойни, по-лесно избухват, по-трудно се помиряват. И те, и родителите. Едно от възможните обяснения за по-голямата агресия сред учениците Елкина вижда в електронните игри, които са пълни с насилие. Някои деца копират и поведението на доминиращата фигура в семейството, добавя тя.

„Борбата е всекидневна, иска постоянно напомняне и да се създават поводи, чрез които децата да се замислят как се държат“, убедена е учителката.

Вчера се зарадвала, като видяла как нейните ученици, провокирани от модерните игри, си измислили своя и я обявили за игра със стратегия. Ролите се разпределили между престъпници и полицаи и се включил спонтанно кажи-речи целият клас. Развръзката обаче засега не е ясна, защото бил звънецът и се наложило пак да се влиза в час.

В Деня на розовата фланелка днес учениците от 3. и 4. клас изработиха постер с Цветето на добротата и предизвикаха връстниците си да добавят своите стъпки към приятелството до техните 5: толерантни, добри, вежливи, сърдечни, отзивчиви.

Докато Таня изпълни стихотворението „Надежда“ от Джани Родари, Малена от 4. А постави своята дума: „помощ“. Последваха я още ученици с „извинявай“, „заповядай“, „усмивка“. А после прозвуча и „Писмо до най-добрия приятел“.

В това време Георги от 4. А гордо стискаше изработения от него постер с надписи: „Не бъди безразличен! Бъди различен! Бъди добър!“

Учениците от 5. Б раздадоха късметчета на 5. А и 5.В. И изненадаха класната си от начален курс, като подариха наричания и за нейните първолаци. После се включиха в акцията цялото училище да създаде Слънце на доброто, като всеки добави един лъч със свое послание.

Елена Дянкова написа „Вярвай в доброто!“. В пети клас тя вече е във възрастта, когато агресията, грубостта и злепоставянето могат да я връхлетят и през интернет. Мобилният телефон е с нея в училище, но с изключен звук в час, а в свободното време внимава какво съдържание ползва през него. Ако някой постъпи лошо с нея, би казала на учителката или на майка си.

Съученичката й Каролина Хемптън е сред тези, които дори и тогава отвръщат с добро. И тя е изградила  пълно доверие в отношенията с майка си и при проблем би споделила с нея всичко, какво и да се е случило.

Към техните хартиени лъчи ученици от ОУ „Елин Пелин“ добавиха още жълти листчета с думите „подкрепа“, „Бъди щастлив!“, „Денят е прекрасен с усмихнат приятел!“.

Шестокласниците и седмокласниците, които в момента учат онлайн, ще добавят своите послания във Фейсбук страницата. Който имаше късмет да е присъствено на училище днес, пусна розови балони в небето.

Денят на розовата фланелка бе избран и за представяне на новите униформи на училището. Тениските в комплекта са розови, за да напомнят всеки ден за посланието на последната сряда на февруари. Представи ги вокална група „Елина“ заедно с песента „Молитва за България“ и пожелания за наистина розови дни.

Снимки: Наташа Манева

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?