1939

Стажът - най-лесният начин да попаднеш в утвърдена и просперираща компания

По пътя към успеха

За младите, устремени и енергични хора стартът в кариерата може да се окаже по-голямо предизвикателство от очакваното. Големите корпорации обаче обръщат поглед към студентите, които искат да се развиват и да трупат практически знания чрез стажантски програми. За "Филип Морис България" стажантската програма е традиция, която обогатява организационната култура, развива не само стажантите, но и служителите, споделя Анна Габровска, ръководител-отдел „Култура и човешки ресурси“. Компанията ще стартира своята тримесечна стажантска програма с идеята да осигури достъп на младите колеги до реалния бизнес, запознавайки ги в детайли с амбициозната мисия на "Филип Морис Интернешънъл" за изграждане на бъдеще без дим, чрез разработване на иновативни бездимни алтернативи, които, макар и не без риск, са научно доказана по-добра алтернатива на продължителното пушене.

- Г-жо Габровска, бихте ли разказали повече за стажантската програма на "Филип Морис България"? Какви качества задължително трябва да притежава младият човек, за да започне стаж в​ компанията? 

- Стажантската програма на "Филип Морис България" е традиция. Успяхме да направим програма дори и по време на пандемия. Миналата година имахме 15 участници, 4 от които останаха с нас и са в компанията и в момента. Програмата е насочена към студенти от последни курсове на обучение в университети, както и наскоро завършили млади хора с 1-2 години опит. В рамките на три месеца те стават част от различни функции в организацията и преминават през опит в реална обстановка, учейки от колегите и мениджърите си. Целта ни е да направим възможен достъпа на младите ни колеги до реалния бизнес, да ги запознаем с нашите процеси и дейности в детайли, за да могат да бъдат конкурентоспособни в бъдеще.

Броят на кандидатите е различен и всъщност за нас е по-важно тези, с които се свързваме, да получат от нас необходимата им информация и разбиране какви са нашите очаквания към тях. А също така и какво те трябва да направят, за да са успешни през тези месеци. За нас е важно кандидатите да са енергични, да са готови да работят и да учат бързо, да са резултатно ориентирани, да имат основни познания в областите, в които ще работят, да са гъвкави и готови да поемат задачите, да имат разбиране за управление на проекти и т.н.

- Как минава първият работен ден на стажантите във Вашата компания?

- Първият ден е празник и за нас, и за кандидатите, обикновено правим обща среща за началото на програмата, в която присъстват новоприетите членове на екипа, мениджъри и нашият изпълнителен директор. На тази среща не просто ги приветстваме с "добре дошли", но обсъждаме какво са учили, какво искат да правят в бъдеще и какви са очакванията им от програмата. Денят е наситен и е част от он-бординг програмата им. Организираме инструктажи, обучение, запознаване с офиса и колегите.

- Те сами ли избират отделите, в които да трупат опит, или Вие ги насочвате спрямо нуждите на компанията в момента и професионалните характеристики на дадения човек?

- Тази година ще търсим 10 стажанти, които ще са основно в Търговската ни функция и във функция Маркетинг и дигитални комуникации. Стажантите дават предпочитанията си за функциите, но ние избираме ролите за тях. Важна част от процеса е участието на преките ръководители на ролите, за които ще се избират стажантите. Това дава пълна информация по време на процеса на избор в открит разговор между потенциален ръководител и потенциален стажант. Естествено е в този процес опитният пряк ръководител да даде препоръка, но както и в една връзка, изключително важно е да има съгласие и желание от двете страни. Ние вярваме в преценката  на младите хора и в техните амбиции, затова им се доверяваме.

- Сигурно много младежи остават при Вас след приключване на стажа. Бихте ли разказали накратко историята на такъв колега, който си е намерил първа работа благодарение на стажа и е развил  професионалния си път в компанията?

- Имаме много добър пример за колега, който е стартирал в търговска функция преди около 10 години, а сега е регионален директор. Това показва желанието на организацията да развива хора и да ги подкрепя в техния кариерен път. Както споделих от групата стажанти от миналата година, с която ние много се гордеем, четирима души продължават да работят с нас.

- Какво научават стажантите и какво компанията очаква от тях по време на стажа?

- Стажантите стават истински наши колеги, в този смисъл те са част от инициативите, дейностите, процесите, които текат в организацията. Има две важни неща за нас ​- да дадем знания, да дадем визия, да дадем способности, които след това да помогнат на тези хора, и заедно с това да получим тяхната обратна връзка. Те идват със свеж поглед, с нови идеи, с мисленето си, което винаги трябва да се цени. И ние искаме да вземем предвид това мислене. Затова очакването ни е да бъдат силни и способни да казват какво мислят. Това е и културата в организацията ​- споделянето.

- А как подбирате менторите, които да следят развитието на стажантите? Какви качества трябва да притежават те и как работата със стажанти също развива мениджърите?

- Мениджърите на стажантите са и техни ментори. Те са експерти с опит в това, което правят и могат да предадат опита си. Проследяваме взаимоотношенията по време на стажа, така можем да помогнем и на мениджърите, и на стажантите. Провеждаме редовни срещи със стажантите и с менторите, за да получим обратна връзка, и сме гъвкави да променяме програмата на основата на наученото в процеса.

- Спомняте ли си своя собствен първи работен ден във "Филип Морис България"? Какво Ви направи силно впечатление?

- Да. Бях на общо събитие с колегите в организацията, беше на живо, нещо, което сме позабравили в момента. Приемът беше топъл. А темите, които се засегнаха на срещата, вълнуваха служителите. Това се случва и досега.

- За 6-а поредна година "Филип Морис България" е определена за Top Employer. Как успявате да се адаптирате към бързо променящата се реалност, за да получавате това отличие година след година?

- Ние живеем в променящи се времена, "Филип Морис" е компания, която се променя. Това е и основната ни характеристика като работодател. Мнението и нуждите на нашите потребители са в основата на това, което правим, но те се променят. Ако една компания иска да бъде пионер, визионер и иноватор, качеството, което трябва да я отличава, е именно гъвкавостта. А ние сме такава компания. Продължаваме да развиваме бизнеса си, държим и подкрепяме високите стандарти както в това, което правим, но и в това как го правим.

*Материалът се публикува с подкрепата на "Филип Морис България"

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?