49

Синдикат "Образование": Промени в учебниците или учене само с помагала!

Профсъюзът предлага 9 промени след ниските резултати на българските ученици на тестовете от PISA

Задължителните учебници да бъдат променени или да се премине изцяло към обучение по помагала и други ресурси, което да даде свобода на учителя за практически задачи, изграждане на умения и връзки между различни учебни дисципилини.

Това е едно от 9 предложения, които отправя синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" във връзка с ниските резултати на 15-годишните ученици у нас на PISA. Стандартизираните тестове в 81 държави оценяват уменията на 15-годишните за практическо прилагане на знанията в три сфери - четене, математика и природни науки.

В позиция на профсъюза се казва, че оттам са обезпокоени от резултатите. Делът на българските ученици под критичния праг на нужните умения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки.

„Средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене и почти същите като през 2018 г. по природни науки“, се казва в доклада на ОИСР за България.

"Добре е да припомним, че българското образование, учебните програми, нашите учебници са контрапункт на това, което оценява PISA. И ако включим ученици от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето НВО, те разбираемо едва ли ще достигнат и тройка", се уточнява в позицията на синдикат "Образование". 

Оттам изразяват становище, че българската образователна система е започнала редица важни реформи, с приемане на новия ЗУПО, но те са в процес и резултатите ще следват скоро. 

Синдикатът е категоричен, че са необходими още много важни промени в ЗПУО, в наредбите на МОН, в комуникацията с родители и ученици, в статута на учителя, за да се достигне до по-добри резултати в изследването PISA. Очевидно тестът PISA не е панацея, има и други подобни изследвания, но той е урок, той е път в развитието на българското образование, в преминаването в един следващ етап на развитие, гласи официалната позиция на профсъюза.

Ето и деветте предложения:

1. Учебните програми да се разтоварят от академични знания, за да се остави място и време за формиране на компетентности. Учебният материал по ключови дисциплини, като математика, литература, история и др., да се забави като скорост и обем, за да се освободи фокус към практическо създаване на материални или духовни ученически продукти, които да минимизират самоцелното машинално наизустяване и възпроизвеждане след това на различна информация. Това в никакъв случай не изключва базовите знания по всички учебни дисциплини.

2. „Задължиелните учебници“, които носят огромна вина за тези резултати на PISA да бъдат променени, а по-добре да отстъпят място на образование без учебници, с „незадължителни“ помагала, интегриращи в себе си междупредметните връзки, и отстъпвайки място на иновацията на учителя.

3. Включване на родителите в мотивацията за учене и задаването на отговорности на „незаитересованите родители“ за партниране в процеса на възпитание. Вменяване на задължения към родителите, свързани с гарантиране на спазването на училищния правилник, превенция на агресията в клас и нулева толерантност при неспазване на училищния правилник, с действащи за учителя инструменти, включващи и оценка за „дисциплина“, финансови и административни санкции към непартниращи родители.

4. Създаване на индикатори за качество на образованието и промяна на философията на оценяване към оценка, мереща не обема възпроизведена информация, а трансформираната в компетентностни умения резултатност от процеса.

5. Промяна в програмите за студенти, учещи в педагогически специалности, с включване на компетентностия подход в преподаването, също и утрояване на часовете за практика на бъдещите учители.

6. Упорита борба срещу „образователната бумащина“ и „синдрома на отчетност“ в българската образователна система, защото тези феномени генерират формализъм, прегарят българския учител и го отдалечава от ученика.

7. Преодоляване на синдрома, формиран от някои родители, че образователната система е да забавлява ученика и анимира интереса на подрастващите, защото то, образованието, не е социална развлекателна услуга, а право на достоен живот на децата и учениците, след като завършат.

8. Вяра в действията, методите и подходите на учителите и ръководствата на образователните институции, вяра, която да им даде свободата и иновацията в модерацията им.

9. Специално отношение към младите учители, с наставничество от клегите им и ръководствата на образователните институции, от МОН и РУО в защита от агресивни родители, за да влязат в системата и да останат. Защото един учител на 25 може да бъде много близо до функционалността в професията. 

Тези промени са фундаментално необходими, не само за изследването PISA, те ще повлияят на всички видове изпити и оценки, но и ще бъдат верният път на българското образование.

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Най-после безспорна сентенция в една дума

Най-после безспорна сентенция в една дума

07.12.2023 | 17:33

ВЪЗПИТАНИЕ

Отговори
3 0
Елвира

Елвира

07.12.2023 | 15:42

Хайде сега, да се намалят заплатите на учителите с 50 % поне.Очевидно не си вършат работата.Писна ми да плащам за частни уроци и да обяснявам вкъщи уроци, защото госпожата решила да им го преподава, като пуснала платформата ucha.se.Къде са учителите от преди 30 години - няма ги.Вземали са минимални заплати, но са си вършили работата.Не като сегашните!

Отговори
2 4

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?