Школските шефове искат сами да решават за връщането в клас
- 25.01.2021 | 14:25
- 25.01.2021 | 18:20
- Елица Кандева
- 3673 прегледа
- 0 коментара
Свързани новини
Питат учители и директори кога да се върнат учениците в клас
77% от малките училища нямат заболели от COVID, в 20% са до 5 на сто
Връщането в клас - на три вълни по 2 седмици
Стана ясно колко учители в Пловдив са заразени с COVID-19
Директорите на училищата искат автономност при решенията за връщане на учениците в клас. Тази позиция ще заяви и отстоява Съюзът на работодателите в системата на народната просвета на Отраслов съвет в МОН, на който участват и синдикатите.
От организицията призовават решението за възстановяване на присъственото обучение на отделни класове да бъде взето от здравните експерти изключително предпазливо. Обръщат внимание, че различните училища позволяват различен подход за връщане на класове за 2-3 седмици, при спазване на дистанция и редуване, като бъде фиксиран процент на максимално присъствие на ученици (30 или 40 на сто, освен в начален етап).
Според директорите е добре да се разреши те да избират за кои класове и какво редуване да бъде приложено, съобразно спецификата на училището.
Препоръчват присъствено обучение за целия начален курс, в големите училища първо да се върнат завършващите етап - 7. и 12. клас, в основните - 5. и 7. клас. В училищата с малко ученици биха могли да се върнат всички.
Тези, които са на една смяна, могат за кратко да минат на двусменен режим и това да позволи присъствено обучение за повече класове.
В училища с уязвими групи връщането да става изключително внимателно според сградата, гласи позицията на организацията.
За професионалните гимназии според директорите трябва да се вземе решение за връщане на абитуриентите и присъствени практики за всички класове.
Много внимателно трябва да се решава за обединените и средищните училища - заради смесването на учениците от различни населени места.
Съюзът на работодателите в системата на народната просвета е за задължително носене на маски в час от всички ученици от 5. до 12. клас.
Относно провеждането на националните външни оценявания в 4. и 10. клас мнението е, че те биха дали информация за нивото на учебните програми и планове, дори точно сега в обучение, проведено в електронна среда. Даже и да не е задължително за всички ученици, резултатите от такова изпитване, биха били ориентири за системата.
Синдикат "Образование" към "Подкрепа" обаче е против провеждането на националните външни оценявания в 4. и 10. клас.
Относно завръщането на учениците след 4 февруари оттам искат това да става по формулата 7 от 12 или до 70% в училище – по решение на националния щаб и МЗ. Това обаче безспорно ще доведе до огромни трудности в организацията, защото много учители преподават едновременно, както в класовете в училище, така и в електронен режим.
"Разделянето на класовете е добра практика в Австрия, Дания и много други, където в училищата има назначени двойно повече учители в сравнение с България, които подпомагат учебния процес. Втори учител преподава на учениците, които са в къщи. В момента обаче австрийските училища са напълно затворени.
Но разбира се, нека и не забравяме, че в българските училища класните стаи, които разполагат с камери, за да може един учител да осъществява паралелно редовно и синхронно дистанционно преподаване, са много под 50%. Тъй, че разделянето на класовете е възможно хубаво педагогическо решение, но приложимо в не повече от 20% от съществуващите класни стаи", обясни лидерът на синдикат "Образование" д-р Юлиян Петров.
Според него е добре МОН да има електронна платформа за провеждане на дистанционно НВО в 7. клас и матура, защото при водещата роля на МЗ във вземането на решенията в образователната система, е възможен и такъв вариант.
Преподаването на учителите в електронна среда продължава да причинява прегаряне в тази професия и е необходимо вече да направим първите реални стъпки за защита на педагогическите специалисти от бърнаут, припомнят проблема от профсъюза.
Факт е национална програма за профилактика и рехабилитация на педагогическите специалсити, която ще започне още от тази година, като прогнозният бюджет ще бъде 1 милион лева. Синдикат „Образование“ смята, че прекатегоризирането на учителите към втора категория труд, което подкрепят 99% от педагогическите специалисти, би било правилно политическо решение.
Синдикатът предлага от следващата учебна година учителите на над 50 г. да бъдат с намалено натоварване от 1 час седмично, което да бъде първият конпенсаторен механизъм към всички педагогически специалисти в България.
Отрасловият съвет се провежда в момента онлайн.
Коментари (0)
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни