1553

Школски шефове: Помощите на нередовни ученици да се спират за месец вместо за година

Представители на 12 учебни заведения от Пловдивска област участваха в среща, инициирана от Комисията по образование и наука в парламента

Детските надбавки за ученици, които не посещават редовно училище, да се спират за месец вместо за година. Това е едно от предложенията, които са отправили директори на училища с деца от уязвими групи.

Както „Марица“ съобщи, около 70 школски шефове и учители участваха в среща в парламента, инициирана от Комисията по образование и наука в НС, на която присъстваха още министърът на образованието проф. Галин Цоков и началникът на кабинета му Наталия Махалевска, представители на Агенцията за закрила на детето и Агенцията за социално подпомагане. От  Пловдивска област в разговорите участваха по трима представители на 12 учебни заведения: СУ "Найден Геров" - Пловдив, ОУ "Васил Левски" - с. Караджово, ОУ "Никола Вапцаров" - Асеновград, ОУ "Георги Бенковски" - с. Болярци, ОбУ "Христо Ботев - с. Дълго поле, ОбУ "Пенчо Славейков - Пловдив, СУ "Симон Боливар" - Пловдив, ОУ "Димчо Дебелянов" - Пловдив, ОУ "Гео Милев" - Пловдив, ОУ "Панайот Волов" - Пловдив, ОбУ "Йордан Йовков" - Пловдив, ОУ "Христо Ботев" - Брестовица. Своите трудности споделиха техни колеги от Сливен, Ямбол, Видин, Разград и др.

Целта на инициирания разговор е да се чуе гласът на екипите, които са на терен и полагат ежедневни усилия за обхващане и задържане в клас, както и да се търсят решения на проблемите.

На срещата за пореден път от страна на школските директори и е бил поставен въпросът с лишаването от социални помощи като мярка срещу нередовните ученици. Първоначално при 5 отсъствия по неуважителни причини детските надбавки се спираха за един месец. В последствие с намерение да утежни санкцията държавата увеличи срока на 1 година. Това обаче има обратен ефект – когато веднъж помощите бъдат спрени дългосрочно, отпада стимулът на семейството да върне детето в клас, за да ги получи отново следващия месец.

Директорите са настояли в Механизма по обхват равностойно да участват и другите институции, както е по регламент – представители на регионалните управления на образованието, полиция, общински служители, социални служби. Сега често на терен са само преподавателите. Гилдията е настояла и всяка от тези партниращи страни да отразява коректно мерките в периметъра на своите компетенции по казуса на всеки ученик в информационната система на Механизма. Сега на места отново данните се попълват само от учителите, а идеята е да то правят всички страни и по този начин да се оказва комплексна подкрепа, като мерките на всяка от службите да са видими за останалите експерти, които работят по случая.

Обсъден е бил и въпросът как да се преодолее проблемът с постоянните пътувания зад граница на децата от малцинствата, които често след няколко месеца се завръщат. Училището обаче няма информация за това, за да ги потърси и да търси начини за включването им отново в образователната система.

Разисквана е и темата за повтарянето на клас, което сега по регламент не може да се случва до 4. клас. От една страна оставането в същия клас е демотивиращо за детето, от друга обаче преминаването нагоре с дефицити и особено с неовладян български език, води до още повече проблеми и увеличава риска от отпадане.

Нямаме против децата да преминават в по-горен клас, но при ангажимент на родителите, че ще осигурят присъствието в класната стая, за да могат учителите да работят за преодоляване на дефицитите, коментираха пловдивски директори. Практиката е показала, че допълнителни обучения през лятната ваканция са неефективни, защото децата се пръсват и не могат да бъдат накарани да участват в занимания извън учебно време.

„Беше дадена думата на учителите и директорите, а институциите показаха воля да вземат предвид трудностите. Всички искаме резултат, но добрите практики по отношение на интеграцията на децата от уязвими групи дават резултат чак след 15 г., когато станат устойчив модел“, коментира Красимира Благоева от ОУ „Васил Левски“ в село Караджово.

Както „Марица“ съобщи, министърът на образованието проф. Галин Цоков е обявил старта на нова програма, по която със 17,5 млн. лева ще бъдат подкрепени екипите по обхват, включително и с обучения. Около 65 млн. лв. пък ще бъдат инвестирани в ограмотяване на възрастни, което може да има косвен ефект върху битката за малките ученици от уязвими групи – чрез промяна на нагласите по отношение на образованието.

Очаквайте разговор с Красимир Вълчев - председател на Комисията по образование и наука в Народното събрание

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?