Следвайте ни

С писма до премиера: Учители искат затваряне на училищата, родители - против

viber icon

Нагнетяването на ковид ситуацията у нас разпали наново с пълна сила дебата трябва ли да се пристъпи към повторно превключване онлайн в образователната система. В две писма - и двете адресирани до премиера, здравния и просветния миниситър, се настоява за коренно противоположни стъпки. Обединение "Учители за безопасно образование" иска незабавно прекратяване на присъсвената форма за всички ученици. От друга страна онлайн подписка на родители, в която вече са сложили параф близо 4000 човека и която се разпространява чрез Фейсбук групата "За качествена и иновативна образователна система", се издига глас всички да се върнат присъсвено в училище.

И двете страни изтъкват своите аргументи.  Писмото на Обединение “Учители за безопасно образование”  алармира, че предвид високия ръст на заболели в страната и разпространението на британския щам у нас, все повече деца се заразяват с коронавирус. Последствията са по-тежки, а децата не се тестват.

Ето какво пишат учителите: 

“Учители за безопасно образование” сме силно притеснени от драстичното нарастване на четиринадесетдневната заболяемост, както и от големия брой заразени деца.

Здравните власти оповестиха, че експоненциалното нарастване на заболяемостта се дължи на разпространението на британската мутация на COVID-19 / В.1.1.7./., Средно за страната 73,37% от секвенираните проби са положителните с британския вариант.  Това доведе до по-голям процент хоспитализирани, а оттам и до по-голям леталитет.

В повечето здравни заведения леглата за прием са изчерпани. Има огромен брой пациенти, настанени в интензивни отделения. Вирулентността на вируса се увеличава от 52 до 70%, по-лесно поразява деца, като последиците след преболедуване са още по-тежки.

Броят заразени деца нараства с всеки изминал ден. За последните 14 дни спрямо предходния период положителните проби при деца (от 0 до 19 г.) са се увеличили с 48,3%. В същото време в училищата се учи в присъствена форма. Идеята ни за ежеседмично тестване на учениците, която би довела до по-дълъг период на обучение в присъствена форма, не се възприе.

В училищата има огромен брой болни деца, които не се тестват и от общопрактикуващите лекари. В официалната статистика ежедневно се отчита брой заразени деца, а в същото време не се карантинират паралелки.

Информация от редица европейски държави показва, че тази мутация протича с много усложнения при децата. Води до Мултисистемен възпалителен синдром, сърдечни миокардити, менингити, енцефалити, сърдечна и бъбречна недостатъчност.

На българското общество не се дават отговори за броя хоспитализирани деца с усложнения.

Процесът на ваксинация на учителите на много места не е завършен. В същото време се настоява за присъствено обучение. Липсата на ваксини, неизградени
вентилационни системи и неосигуряването на лични предпазни средства от висок клас на учителите излага на огромен риск учителското съсловие. То даде и продължава да дава най-много жертви. Ето защо, настояваме за незабавно прекратяване на присъственото обучение на учениците от 1. до 12. клас в цялата страна.

Контрааргументи от родители

Онлайн подписката, която събира поддръжници в интеренет, е продължение на предходно отворено писмо от ноември 2020 г. и продължава да настоява учениците от прогимназиален и гимназиален етап  да бъдат върнати присъствено в училище, при спазване на необходимите епидемиологични мерки за безопасност.

Ето текста:

"Разбираме сериозността на ситуацията, в която се намираме, и подкрепяме усилията за опазване здравето и живота на нашите учители, децата ни и на всички граждани на Република България. Но към настоящия момент вече са отпаднали ограничителните мерки в почти всички сфери, предполагащи масово събиране на хора – хотели, търговски центрове, заведения. Колкото и важен да е икономическият сектор, образованието остава крайъгълен камък за развитието на всяко едно общество и считаме за безкрайно нередно то да остане единственият губещ в тази ситуация.
Нашите деца се обучават в електронна среда от разстояние  вече няколко месеца с кратко прекъсване от две седмици, в които се обучаваха присъствено. На много места тези две седмици бяха използвани за контролни и тестове и за осигуряване брой оценки, които да покриват нормативните изисквания по отделните предмети, а не за преподаване и наваксване на пропуски.
Децата са демотивирани от месеците, прекарани пред екраните. Липсата на жив контакт със съучениците и учителите води до апатия, загуба на мотивация, инертност и  силно понижена концентрацията, при някои деца и до депресия. Учениците прекарват по цял ден пред монитора. През времето, през което не се обучават, те подготвят домашни или учат пред същите тези екрани. Освен спорното качество на преподаването в част от училищата и паралелките, тези месеци на стола пред екраните водят и до здравословни проблеми - разстройства на зрението, проблеми с опорно-двигателния апарат, нервно-психични разстройства, депресия. Същите тези деца през изминалата учебна година вече преминаха дълъг период на ОЕСР. Достигнахме момент, в който негативите, които понасят децата ни чрез дългото ОЕСР, надхвърлят ползите, които това носи за останалата част от обществото.
В публичното пространство вече има множество мнения на учители и експерти от сферата на образованието за неефективността на дистанционното обучение при подобна продължителност.
Преди месец започна и ваксинацията на педагогическите специалисти, като част от тях вече са с поставена втора доза. Това води до сериозно подобряване на сигурността на учителите по отношение на присъственото обучение.
В редица европейски държави училищата продължават да работят присъствено, въпреки строгите мерки в други сфери на обществения живот.
Отчитайки гореизложените обстоятелства, за нас остава необяснима причината, поради която децата в прогимназиален и гимназиален етап на образованието си (5.-12. клас) следва да понесат като рестриктивна мярка най-голямата тежест в борбата с овладяване на пандемията. В нас, родителите, това поражда усещане за гняв, неразбиране и липса на подкрепа към управленските решения, които се вземат.
Настояваме учениците от 5 до 12 клас да бъдат върнати присъствено в училище и при засилени мерки, които да гарантират здравето и безопасността на учителите и учениците.
Очакваме най-късно до 17 март 2021г. МЗ и МОН да преразгледат позицията си и да осигурят на децата ни полагащия им се по право достъп до качествено образование. При липса на политическа воля за предприемане на стъпки, които да върнат децата ни дългосрочно в училище, ние, родителите, имаме готовност да преминем към протестни действия чрез бойкотиране на обучението в електронна среда от разстояние".

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (25)

Иванов

Иванов

10.03.2021 | 23:36

Госпожо Кандева, истина ли е това което ще напиша!? Учител с годишен норматив часове -648 /учебни часа/ по 45 минути = на 29160 ....29160:60мин. = 486 астрономически часа пряка учебна заетост за учебна година/ на учител/...486:8/работно време по Кодекс/ = 60,7 работни дни, или малко повече от два календарни месеца. При 22 работни дни / средно на месец/, пряката учебна дейност на учител при 8часов работен ден е около 3 месеца, но по КТД те работят по 6 часа....И, моля да не се започва с алабалистиката - подготовка за часове, класни, проверка на тетрадки, родителски срещи и прочие оправдания! Резултатите са тези, които показват качеството на работата на учителите, а то последните 6 - 7 години е плачевно....Време е да се престане с истерията да се обвиняват родителите, учениците, обществото, учебниците, министерството, правителството, но не и учителите! Колкото до онлайн "обучението", то е трагично, а последиците ще са непоправими!Има механизми на почасово и посменно присъствено обучение!

Отговори
1 0
Аййй

Аййй

09.03.2021 | 20:21

Затворете си устите не училищата

Отговори
9 10
Лекар приет от първо класиране

Лекар приет от първо класиране

09.03.2021 | 17:20

Вече е време учителите да поработят-дайте и Вие нещо на обществото , бъдете за пример.Много от учителите били болни, но всички знаем , че през последните години избрахте тази професия след 6-то, 7-то класиране след като за други професии с тройки не ставахте..Замълчете , защото вече това е извиване на ръце.Никой не Ви задължава да целувате и прегръщате децата.Защо не настоявате за нулева учебна година, без заплати.

Отговори
19 21
Юлия

Юлия

09.03.2021 | 17:05

Не исках да влизам в полемика, но ме придизвиквате. Не съм неграмотна, не съм нагла, а учениците, които образовате идват при такива като мен. Повярвайте, картинката е жалка. Правописът е кошмарен, а за стил да не говорим. Както и да е. Всички не можем да сме на едно мнение. А колкото до ваксините, ползата, вредата- доста съм наясно. По желание е, не отричам, но учителите са просветителите на народа. Спирам. Просто навлизам в хлъзгава територия. А моите критици ако са учители..........................?

Отговори
11 10
До Юлия

До Юлия

09.03.2021 | 18:02

Ясно, че си преподавател в университет. Ок. А защо приемате за студенти хора с 3.00 на изпитите? Защото да има какво да ядете. Свива се прием и това е. Ама... А, а вие не сте ли онлайн? Даже държавните ви изпити са в електронна среда, нещо да кажеш? Бъди щастлива!

Отговори
14 6
До Юлия

До Юлия

09.03.2021 | 15:45

Това,че децата са н.еграмотни, п.рости и н.евъзпитани е ясно! Причината обаче не е на учителите,а на точно толкова н.еграмотните и н.агли родители като теб! И онлайн обучение да е,който иска учи и се развива. Останалото е ш .карто ,от което никога нищо няма да излезе.

Отговори
27 11
Баче Кико

Баче Кико

09.03.2021 | 15:39

Да се съкратят, всичкия медицински персонал и учители, които подклаждат за ново затваряне. Оставане без заплати, поне шест месеца и след това, да им дадат пак трибуна, да говорят. Наядено пр..се се коли. Гладното, само хрупа.

Отговори
16 25
христо

христо

09.03.2021 | 15:55

Толкова ли е сложно да се сложат бактирицидни лампи и да се върнат пак кварцовите лампи.С дезинфекция на стаите и обработка с бактерицидните лампи в определени часови пояси съпроводено с проветряване просто няма да има проблеми.

Отговори
14 7
Юри

Юри

09.03.2021 | 15:26

Учителите, които не искат да се ваксинират, не искат на уще? И аз искам от легнало положение да работя , ама не става! Дебили сте и такива произвеждате с това онлайн обучение!

Отговори
22 23
До Юлия,

До Юлия,

09.03.2021 | 15:26

Ало, Юлия, ти наясно ли си, че имунизираният ПРЕНАСЯ заразата, че имунизацията пази само него? Ало, Юлия, наясно ли си, че и да искат много хора са с ПРОТИВОПОКАЗАНИЯ за имунизация? Ало, Юлия, наясно ли си, че като отсъства учител се заменя с друг, който бичи цял ден в училище, смесва потоците и се разболява също, най-вероятно? Не се изказвай неподготвена, ало, Юлия. Да ти имам стила на писане. Хахаха

Отговори
22 12
653

653

09.03.2021 | 15:26

Учителите не искали да се ваксинират,а родителите не позволиха тестване на децата. Е,за какво става въпрос тогава? Само да кажем,че ваксините са пожелание.

Отговори
24 0
123

123

09.03.2021 | 15:11

Като се разболеят децата веднага търчат на доктор а през другото време като търчат на ляво и на дясно неги интерисува важното спокойствието на родителя.

Отговори
21 4

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Никотинът е естествена съставка на тютюна. Кое твърдение е правилно?