2374

С 3D софтуер разглобяват двигател и "влизат" в растителна клетка

Таблетът "Айнщайн" мери температура и налягане отвън, ученици обработват данните в класната стая

Учениците вече могат да „влязат“ в растителната клетка или да разглобят собственоръчно автомобилния двигател част по част - на първо време виртуално. Позволява го специален 3D софтуер, който преди години се появи за първи път в Медицинския университет в Пловдив за изучаване на анатомия по модерен начин. Виртуалната дисекционна маса там сложи край на тежките занятия над човешки тела с дъх на формалдехид. Дава възможност да се правят виртуални разрези и буквално да се влиза в органите.

Сега технологичните компании вече са готови с аналог на подобен продукт, подходящ за средното училище. За специализирания софтуер се ползва компютър, който

възпроизвежда 3D изображения, но без да се ползват VR очила

за виртуална реалност. С „писалка“, която дори не се докосва до екрана, може да се направи разрез, да се отдели дадена система от човешкото тяло, да се „влезе“ в растителна клетка и да се разгледа отвътре с многократно увеличение, което микроскопът не може да постигне.

Това на практика е първият в света 3D лаптоп с възможност за разгръщане на 3D изображение, обясняват Мартин Радев и Цветан Радев, които го предлагат у нас. Може да се ползва за дисекция на елементи от различни модели - по анатомия, химия, биология, инженерни науки, да се наблюдават дори от какво са изградени космически тела. Има функция да се отдели дадена система, например кръвоносната, да се направят разрези в различни плоскости.

Технологията е много подходяща за обучението в профилирани паралелки в гимназията, както и за школските STEM центрове, в които практически и чрез технологиите се изучават природни и инженерни науки.

Директори

вече са открили възможностите на софтуера и са инвестирали в него.

Ползва се например в Природо-математическата гимназия във Враца, в столичните 145. и 51.,  училище във Велико Търново и в Благоевград. В Пловдив професионална гимназия го прилага за обучението по транспортна техника - учениците могат да разглобят двигателя, да отстраняват виртуално отделни елементи, да учат и да бъдат изпитвани какво са усвоили.

Приблизително около 10 000 лева е инвестицията в модерния софтуер за образователни цели.  Братята Радеви, останалите фирми на пазара на технологиите и училищните директори очакват старта на изграждането на новите училищни STEM центрове по Плана за възстановяване и устойчивост. Той предвижда до края на 2026 г. с 500 млн. лева да се изградят STEM центрове във всички над 2243 общински и държавни учебни заведения у нас.

Развитието на технологиите вече позволява те да бъдат впрегнати в обучението по много начини, стига учителите да са запознати и да умеят да ги прилагат „умно".

На разположение са комплекти по физика, химия и биология. Конфигурацията по физика например позволява тяло да се пусне по релси. Устройство измерва по време на опита скорост, ускорение, дистанция с друг обект. Измерените стойности се пренасят в софтуера и моментално на екрана на устройство ученикът вижда графика, по която може да направи анализ на данни. Има възможност и децата да получат QR код, който да сканират, за да видят данните.

Друга новост са цифровите лаборатории със сензори

Това на практика е специален таблет на име "Айнщайн" със сензори за атмосферно налягане, температура, осветеност, съдържание на кислород и други параметри на климата. Израелското изобретение за образованието позволява сензорите да се изнесат навън и да снемат показанията, които учениците в класната стая да анализират пред устройствата си. "Айнщайн"  се свързва в мрежа, за да наблюдават всички едновременно.

3D принтери, 3D скенери, интерактивни дисплеи, виртуална и добавена реалност разширяват възможностите на иновативните учители.

И първолаци могат да програмират роботите Емтайни и Даш

Заедно с учениците в клас влиза и ново поколение роботи за образователни цели. Фейб например е на колелца и с подвижни стави. Сглобява се на принципа на лего и може да бъде програмиран от децата. Има сензори за цвят и звук. Благодарение на тях може да изпълнява специфични команди - например при червена светлина да спре, а при звуков сигнал да завие.

Неговият събрат Коди Роки е предназначен за възраст 7-12 г. За по-малките, които правят първите си стъпки в програмирането и още са между 4- и 7-годишни, са Емтайни и Даш.

Най-модерният за момента робот е Нао, чиято цена достига 15 000 лева. Той притежава изкуствен интелект и може да се програмира така, че дори да е асистент на университетски преподавател. Може да бъде накаран да се движи, да върши нещо, да пуска мултимедия. Има сензор за звука, улавя говор и може да говори, като подава адекватни реплики. За целта се програмира да реагира по определен начин, когато разпознае в човешката реч ключова дума.

Да го програмират, е по силите на ученици в 9.-12. клас. Могат например да заложат какво да отговори при въпрос „Харесваш ли ме?“. Нао може даже да си прави шегички като асистент на университетския преподавател  - да вметва например „Чувал съм за това...“ или пък „Сигурен ли си?“, когато разпознае ключова дума, да апострофира, да допълва или да прави демонстрация по време на лекцията. Все още обаче Нао е само атракция по технологични форуми и не е „назначен“ в нито едно наше висше или средно училище.

Финансират STEM центровете според броя ученици

За да получат финансиране за училищен STEM център, директорите трябва да подготвят проект с концепция. Тя трябва да отговаря на стандарта за модерна учебна среда, залегнал в Наредба 24 от 2000 г. След оформянето й следва оборудването и въвеждането на интегрирана методика на обучение. Типовите лаборатории са 5: изследователски; център по природни науки, изследвания и иновации; класна стая за дигитални създатели; център за млади изследователи; център за технологии в креативната индустрия. 

Стартиращите сега училища трябва да започнат с базовите пет или комбинация от тях. Според спецификата на училището или където вече има STEM центрове може да бъде купено друго оборудване.

Финансирането с бюджета по Плана за възстановяване и устойчивост ще бъде според големината на училището: при 50 ученици - до 50 000 лева, при над 1001 - до 600 000 лева.

Отделно има финансиране и за оформяне на високотехнологични класни стаи, за които сумите са съответно до 10 000 и до 80 000 лева.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?