Следвайте ни

Родители с 10 въпроса към МОН за безопасността при учене онлайн

viber icon

10 въпроса към МОН за сигурността на децата в електронна среда по време на онлайн обучението формулира Националният инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система. Питанията са събрани в писмо до министерството и Центъра за безопасен интернет и се „дописват“ във Фейсбук групата на организацията. 

Поводът е тревогата, че през миналата и тази учебна година след затварянето на училищата се ползват различни канали за връзка с преподавателите, включително Фейсбук, Месинджър, Вайбър, Скайп, Ютуб. В писмото се настоява за официално становище на МОН относно ползването на социални мрежи от ученици и учители,

„доколко това е оправдано, дали е безопасно и дали е етично, предвид това, че децата до навършване на 14 г. по закон у нас нямат право да имат собствен акаунт в такива пространства, включително и съгласно общите условия за ползването им“.

В тази връзка авторите на писмото питат има ли официални насоки и препоръки от МОН относно използването на социални мрежи по време на обучението от разстояние в електронна среда, както и относно използването на определени приложения, платформи и сайтове, които са безопасни  и безплатни за учениците и учителите.

Родителите се интересуват кои платформи и приложения препоръчва МОН, има ли изготвени разяснителни материали за децата относно безопасното ползване на интернет и съобразени ли са те с насоките на Националния център за безопасен интернет.

В писмото се поставя и въпросът защитени ли са и по какъв начин личните данни и споделената информация на учителите и учениците в платформата, която е с централизирано регистрирани акаунти, интегрирана и поддържана от МОН – Microsoft 365 Teams, както и в Гугъл класруум на платформата за образование на Гугъл G Suite   и Школо, където са електронните дневници.

"Оправдано ли е децата да бъдат стимулирани да създават свои профили в приложения,  платформи и сайтове в случай, че не са достигнали необходимата възраст за това, с цел по-лесна комуникация с учители и връстници“, питат родителите в писмото.

Интересуват се и къде могат да подадат сигнал при съмнение за злоупотреба с личните им данни по време на електронно обучение, както и дали училищата имат препоръки за действие при подобни казуси.

МОН: Създали сме защитени акаунти за всички ученици и учители

Още през август в насоките си за организацията на учебния процес в условия на пандемия МОН препоръча като канал за комуникация и обучение в електронна среда училищата да ползват само създадените от министерството акаунти, защитената среда на Гугъл класрум и електронния дневник на Школо. Именно заради безопасността оттам настояха да не се ползват Фейсбук, Месинджър и Вайбър, освен ако няма друг начин за връзка.

Насоките на МОН относно безопасността при обучение в електронна среда са изработени на база препоръките на Центъра за безопасен интернет и са пратени на Регионалните управления на образованието  и директорите. За да се ползват подходящи електронни ресурси пък, МОН създаде електронна библиотека, от която учителите могат да теглят електронни уроци, презентации, видеа, създадени от колеги, които са по-напред в работата с технологиите.

Действително през тази учебна година е ограничено ползването на други канали – учители напуснаха вайбър групите на класовете, домашните все по-малко се пращат по месинджър и вместо това се  добавят като прикачени файлове направо в сигурното пространство на Гугъл класруум.

Децата обаче вече имат акаунти от пролетта, когато при първото затваряне ударно се създаваха профили, за да се получи достъп до различни платформи, включително до тези на „Просвета“, „Академико“, „Уча се“.

Заедно с преминаването на учебни процес в електронна среда сега онлайн се прехвърлиха и всички допълнителни дейности – в школи, образователни центрове и занимални. За тях се иска създаване на отделни акаунти от децата и се стига до това един ученик вече да има по няколко с различни пароли за различни пространства, като се ползват и Фейсбук групи, макар и затворени. Така въпреки опитите на МОН да наложи ограничения с цел безопасност, учениците прекрачват очертаните граници. И отвъд тях вече няма контрол, тъй като школите, центровете и занималните не са на подчинение на МОН, което пък за пореден път поставя на дневен ред въпроса от нуждата да се създаде регулация за дейността им.

В училищна среда пък, при създадена рамка, често безопасният контакт онлайн и подходящите електронни ресурси опират до избора на учителя.

При проблем, може да се сигнализира до директора и РУО.

 

Центърът за безопасен интернет: Не ползвайте Фейсбук, Скайп и Ютуб!

 Координаторът на Центъра за безопасен интернет Георги Апостолов отказа да коментира писмото на Националния инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система и отклони въпроса на „Марица“ доколко основателни са поставените в него въпроси. Той бе категоричен, че становището в случая трябва да е на МОН.

От своя страна Центърът за безопасен интернет е подготвил  насоки, които са на сайта му и са полезни и за родители, и за учители. Отделно в писмо до МОН е пратен подробен вариант на препоръки във връзка с обучението от разстояние в електронна среда, каза Апостолов. Ето основните моменти от тях:

За образователните платформи: Съветът към учителите е да разучат добре настройките за сигурност, модераторските си права и начините да контролирате виртуалната класна стая при групово онлайн занимание. Това намалява риска от включване на външен човек, както и от шеги на учениците (заглушаване на микрофона на учителя, писане по дигиталната дъска и т.н.). Раздаването на потребителски имена и пароли трябва да е лично, към всеки ученик и/или родител поотделно. Практиката всички данни да се изпращат в общ файл до всички е високо рискова. За получаване на обратна връзка, свързана с изпълняване на поставена задача, трябва да се ползват опциите за лични съобщения. Използване на социални мрежи, въпреки бързата и лесна комуникация, която предлагат, не е  разрешено за деца под 14 г. без изрично родителско съгласие.

Препоръчваме Ви да не стимулирате децата да си създават профили, ако нямат необходимата възраст.

Ако все пак се налага да се използва някоя от социалните мрежи поради липсата на други възможности, осигурете изричното съгласие на родител или възможност ученикът да ползва родителски профил. Ако учениците са над 14 г. и учителят предпочете да направи група във фейсбук, за да споделя по-лесно съдържание в нея, тя трябва да бъде затворена и в нея да се допускат само участници, одобрени от самия преподавател. Така  съдържанието в групата и участниците са по-защитени, тъй като външни лица нямат достъп до нея.

Обаче всеки профил в социалните мрежи може да бъде хакнат и поверителна информация да стане достояние на трети страни.

Това се отнася и до личните съобщения между ученици и учители. Никога не качвайте и не споделяйте материали, които могат да злепоставят учениците или учителите. Напомняйте на учениците всеки път да преценяват дали дадена информация е подходяща за качване в социалните мрежи. Националният Център за безопасен интернет призовава учителите да потърсят алтернативи и да имат предвид етичните аспекти на използването на социални мрежи от децата - особено тези, които нямат необходимата възраст.

За Skype:  Skype е една от най-криптираните платформи за комуникация и проследяването на разговори и чат кореспонденции в нея е изключително трудно.

Това я прави предпочитано място за комуникация от педофилите, които често приканват деца да разговарят там.  

По данни от изследване от 2016 г. учениците от 12 г. нагоре проявяват нарастваща склонност да общуват с непознати в интернет. Когато детето вече има създаден Skype профил, то по-лесно би се съгласило разговор с непознат в мрежата да бъде преместен в тази платформа и така евентуално може да стане обект на сексуална експлоатация и злоупотреба. Центърът не препоръчва използването на Skype за учебни занимания и стимулирането на деца да си създават профил в приложението.

Изпращане на видеа и снимки: Не е безопасно да се изпращат снимки и видеа на деца през мрежата поради риска те да станат публични. Изпращането може да става

само с изричното писмено съгласие на родителите, след като са получили писмено подробно обяснение къде ще бъдат качвани записите, кой ще има достъп до съответното място, колко време ще се съхраняват файловете, в какъв срок ще бъдат унищожени и кое е отговорното лице  процедурата да бъде спазена.

Ако учителите трябва да проверят, че децата са свършили определено задание, за да могат да им поставят оценка, се препоръчва онлайн стрийминг само между учителя и децата, без съхраняване на видеозаписи.

За YouTube: YouTube е лесен начин за изпращане на материали до учениците, но там децата са изложени на риск да попаднат на неподходящо за тях съдържание, защото: YouTube е платформа за видеоклипове и филми, в която минималната възраст за регистрация за България е 14 г. В тази платформа  милиони хора качват всякакво съдържание, включително и такова, което не е подходящо за непълнолетни лица.  В YouTube може да се появяват реклами, които също да са неподходящи за деца.

Подходящата за малки деца платформа е YouTube Kids: клиповете там минават през няколко сериозни оценки, преди да се появяват в приложението.

Имайте предвид обаче, че там не можете да си направите собствен профил и да качвате клипове. Центърът за безопасен интернет не препоръчва ползването на Ютуб.

При проблеми може да се потърси съвет на Консултативната линия на тел. 124 123 или чрез безплатния чат модул на www.safenet.bg. Националният център за безопасен интернет е създал и 30-минутно видео да учениците, за което има линк на сайта.

 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (9)

не прекалявайте

не прекалявайте

09.12.2020 | 18:33

А въпроси относно безопасността при учене присъствено, няма ли? Или е по-лесно учителите и директора да носят отговорността за здравето и безопасността на децата ви? А те по цял ден да "джуркат" на телефоните си в училище, вместо да слушат обясненията?

Отговори
1 3
Илиева

Илиева

09.12.2020 | 16:33

За какво се загрижили от "инициативвния комитет"?! Децата са вече тотално увредени-и психически, и физически, големите не учат от октомври месец, да не кажа от март миналата учебна година!!! Вместо родителите да хванем тоягите и да върнем децата по училищата, тия се загрижили за сигурността на профилите!!!

Отговори
7 1
Коко

Коко

08.12.2020 | 14:07

Господа родители,престанете с капризите! Както ми е известно, този процес е временен. А, в Австралия,такова преподаване е от десетки години.птнасящо се за отдалечени райони

Отговори
7 4
Димитрова

Димитрова

09.12.2020 | 16:48

Много е "временен" - от март вече 6 месеца!!! Дотук бяхме с медалите от международни олимпиади-ще станем "умни" като австрлалийчетата!

Отговори
3 1
гении

гении

09.12.2020 | 18:37

В човешката история най-големите открития са направени от хора, които не са били много добри в училище. Айнщайн, например е имал двойки и са го смятали за бавноразвиващ се. Голяма част от милиардерите в света, всъщност нямат висше образование...

Отговори
1 0
Шапка на цветни петна

Шапка на цветни петна

08.12.2020 | 13:22

Наистина много разочароват някои родители. Първо благодарете на българския учител, заслужава го, мотивира го още и още да се самообучава, да дава всичко от себе си. Второ - като интелигентни хора направете изложение, което не е обидно, с назидателен тон. Не ни заплашвайте директори, РУО, МОН. УТРЕ някой вас ще ви стреля със същото на работното ви място. Няма да е учител. Трето - да се споделят вашите аргументирани решения, щом тези не са ви ок. Четвърто - стига мрънкайте и недоволствайте срещу всички и всичко. НЕ СТЕ ВИЕ НАЙ-ВАЖНИ НА СВЕТА! Огледайте се, колко цветни, щастливи хора има около вас. Станете и вие такива. Черното е на мода единствено, ако облечете задължителната малка черна рокля за специален прекрасен повод. Пожелавам ви го, а и не забравяйте перлите. На последно място - учителят също е родител. Желая ви един красив, усмихнат ден, направете си го вие!

Отговори
16 2
Milko

Milko

08.12.2020 | 12:06

А от министерството да обяснят за какво са онлайн-занималните на малките. Занимялнята по принцип е ако родителят работи и не може следобед да си вземе детето, а сега като сме вкъщи това е безумие децата в първи клас да седят цял ден пред монитора. Не може и да се отпишем, защото после нямало да ходи и на другата. Всички родители сме бесни.

Отговори
5 4
Urfilas

Urfilas

08.12.2020 | 12:45

Има много неистини в материала на Елица.Като се пише по темата да се подготви повече и да пита и други участници в процеса

Отговори
4 1
Елица Кандева

Елица Кандева

08.12.2020 | 12:57

Ако сте спред "другите участници в процеса", съм готова да чуя Вашите истини. Както и ако не сте. Можете да ги споделите на [email protected] или да дадете там телефон за контакт.

Отговори
1 1

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Знаете ли коя е ОСНОВНАТА причина за заболяванията, свързани с тютюнопушенето?