Следвайте ни

Родители четат утринна приказка в детската градина

Утринна приказка ще помага за адаптацията в детската градина, ще включва родителите и ще гради езикови умения. Новата практика бе представена днес на национална научно-практическа конференция за насърчаване на грамотността. Форумът продължава и утре.

След като е пробвана пилотно в 15 детски градини в областите Плевен, Велико Търново, Сливен, София и Пазарджик, сега обхватът на иновативния подход  се разширява с по 3 учебни заведения в още 10 области, сред които и Пловдивска. Тук са включени 3 детски градини от различен тип, една от тях е в Стамболийски.

Това е педагогическа практика, която създадохме с МОН, за 3-годишните, обясни доц. Емил Бузов, директор  на Педагогически колеж в Плевен, структура на ВТУ „Св. св. „Кирил и Методий”.  Всяка сутрин заниманията  започват с приказка, като са разработени педагогически насоки за 10 стъпки преди ситуацията и по време на нея. Предварително на родителски срещи се подготвят семействата, тъй като майки и татковци участват  в споделеното четене. С тях се подписва споразумение, с което се ангажират с това, но присъстват само няколко минути.

Скоро децата започнаха сами да си взимат възглавници и да се настаняват да слушат. А след няколко месеца разширихме обхвата, като в някои градини са влизали да четат кметове, депутати, ученици, разказа доц. Бузов. В Плевен участват студентите по предучилищна педагогика.

 Така децата се потапят в приказен свят, влизат в различни роли и забравят да плачат. Ако например се чете „Трите прасенца”, могат да ги броят по математика или да им рисуват шапки, упражняват и говорни умения. Приказката се превръща в главна тема за деня, около която се завъртат всички дейности.

На старта на инициативата е направено допитване  до издателства за приказки, подходящи за деца на 3 г. – с малко текст и големи илюстрации, които се проектират на интерактивните дъски, където ги има. Това дава много възможности на учителя да ползва приказката като отправна точка за различни дейности.

Изследване показало  изключително висока удовлетвореност у 95% от родителите. А когато те самите имат проблем с грамотността, най-важното е тяхното включване. След задълбочени проучвания МОН разширява практиката в новите 10 области. За педагозите в тях са направени предварителни обучения по методиката.

 

Елица Кандева

Редактор-репортер екип „общество“

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?