3906

Рисуват с восък стенописи от Казанлъшката гробница, изследват пролетните обичаи

Десетокласници от ПГО "Ана Май" проучиха тракийски гробници и рисуваха стенописи от тях с восък чрез древната техника енкаустика. Вдъхнови ги учителката им Доротея Божинова, която комбинира страстта към изобразителното изкуство с учебния материал по история в проектно базирано обучение. Така учениците изследват културата на траките, като се фокусират върху Казанлъшката и Свещарската гробница - първите обекти в България, включени в Световното културно наследство.

Проектът е сред 13-те пловдивски и общо 170 от цялата страна в тазгодишното издание на инициативата "Добрите практики на фокус". За трета поредна година тя се организира от prepodavame.bg и "Заедно в час". Вестник "Марица" е сред медийните партньори.

В проекта на ПГО "Ана Май" два екипа гимназисти първо изследвали религията, обичаите и архитектурата на траките - с учебници, книги и онлайн ресурси. Събрали информация и за Казанлъшката и Свещарската гробница, а на втория етап отишли на място. Разговаряли с музейни експерти, разгледали документи, направили снимки. Изготвили списък с факти, обсъждали архитектурните и декоративните особености на основните помещения, анализирали стенописите - стил, декорации, палитра. Проучили и символиката - кръгът символизира живота след смъртта, флейтата е средство за общуване с отвъдното.

Младите изследователи разгледали теории и хипотези за обществения и религиозния статут на погребаните владетели, всеки екип изработил презентация. В продължение на 3 месеца учениците рисували възстановка на стенопис  - погребалното угощение от купола на Казанлъшката гробница и ритуала по обожествяване на владетеля от гробната камера на Свещарската. Скицирали в училище и се събирали да оцветяват след часовете.

За стенописа на Казанлъшката гробница усвоили т. нар. енкаустична техника, характерна за края на ІV - началото на ІІІ век пр. Хр. При нея пигментите се разтварят във восък, който се нагрява, за да е течна боята, докато се рисува с нея.

 

В ОбУ „Христо Ботев“ в Стамболийски пък изучават празници и обичаи в занимания по интереси в начален етап. Една от най-големите трудности в училището е задържането на учениците. Има 200 деца от ромския етнос, които у дома общуват на майчиния език. Недоброто владеене на български води до затруднения и изоставане.

Екипът заложил на проектно базирано обучение, за да ангажира децата и родителите. Първолаците разучили пролетните празници и обичаи. Второкласниците представили Лазаровден, Великден и Гергьовден. Третокласниците пресъздали на практика обичаите. На Лазаровден ден момичета в носии обикаляли по домовете.

По Великден училището се напълнило с родители и деца, които боядисват яйца. На Гергьовден събирали сутрешна росна вода и вързали люлки. Учениците от четвърти клас изготвили лапбук.

Да станеш фокусник в клас

“В четвърти клас не е лесно да се учи по "Човекът и природата", защото има много факти, данни, термини. Учениците се затрудняват да ги запомнят, а и често не ги разбират. Когато обаче не са само слушатели, а са въвлечени в темата, започват да разсъждават, виждат с други очи материала, търсят приложението му в ежедневието.” В това се е убедила Мария Петрова, класен ръководител на 4. клас в ОУ „Райна Княгиня“ в Пловдив. С проекта „Свойства на веществата - намагнетизиране” тя поставя началото на интердисциплинарното STEAM обучение по природни науки.

В два последователни часа децата търсят решение на проблем, участват в екипни дейности, правят експерименти, формулират и доказват хипотези, тестват различни вещества и променят условията, за да тестват своите предположения. Учителката обединява всичко, което учениците създават, на електронна стена, споделена с родителите. Така четвъртокласниците получават оценка за работата си по проекта, а семействата са информирани как учат. Сред предизвикателствата са: Пребори гравитацията, тържествувай като фокусник! Привлечи повече метални предмети! Можеш ли да задвижиш с невидима сила предмет? Провери хипотезите си и потърси информация как се използва това в ежедневието, представи като колаж от символни рисунки!  Хипнотизирай предмет да се държи като магнит! Презентирай като велик хипнотизатор! Сътвори нещо от фолио, тел, чистачка за лула, хартия и използвай наученото в часа, за да го задвижиш!

Чрез практическото занимание учениците осмислят свойствата на веществата, докато преодоляват любопитните загадки. На финала класната стая става театрална сцена за фокуси.

Коледното чудо за Никол от 3. Б

В края на ковид пандемията учителката от СУ „Св. Константин-Кирил Философ“ Десислава Кръстева е притеснена - след 2 г. онлайн обучение учениците и родителите не се познават. Предлага всички заедно да изработят ръчни изделия и да съберат пари за групова екскурзия. Но идва съкрушителна вест - момиче от съседен клас с онкозаболяване има нужда от скъпо лечение в чужбина. „Споделих с родителите и те моментално решиха - прекратяваме всички други планове и обединяваме усилията за Никол”, разказва учителката. Така творческата инициатива се превръща в благотворителна кампания за спасяване на живот.

В училище и у дома децата правят сувенири. "Капана фест" предоставя безвъзмездно щанд. Въпреки студа малки и големи дежурят на базара всеки ден до 22 ч. А че чак след това се пишат домашни, не намалява ентусиазмът. За 6 дни се събира петцифрена сума. Не е достатъчна и следват акции с мартеници, участие във великденския "Капана фест" и благотворителен концерт.

През цялото време децата поддържат контакт с Никол - пишат й, пращат снимки, пеят заедно във видеовръзка. Самата тя успява да дойде на последния коледен базар - вече може да направи няколко крачки. "Тя е пример и за нас, възрастните. Иска да ходи на училище, въпреки трудностите, бори се и успява”, споделя Десислава Кръстева. 

Децата са въвлечени в добри дела, създава се общност, вече са много по-ентусиазирани и за други инициативи. С лекота сформират екипи и работят по групи в часовете по различни дисциплини.

Пловдивското СУ „Любен Каравелов“ участва с два проекта  в „Добрите практики на фокус“. Както "Марица" съобщи, "Билките в България" спечели наградата на Visa за инициатива с екологична насоченост. В другия учителите Габриела Георгиева, Боряна Василева, Инна Кирякова и Данка Йорданова превръщат темата “Тракийско-Странджанска област” във вълнуващо STEAM преживяване. Темата се изучава  през различните дисциплини: география и икономика - местоположение и особеностите, БЕЛ - характерни рупски говори и нестинарството, музика - инструменти, танци и песни в региона и песента “Димо седи на дюгене”. По информационни технологии чрез Google Sites се представят резултатите от изследването. Десетокласниците работят около седмица. Използват различни източници в училищната библиотека, провеждат интервюта с баби и дядовци в околни села.

В ПГ по електротехника и електроника пък чрез проектно базирано обучение учениците са изработили сайт за здравословни навици - „Посланици на здравето“. Проектът обединява ИТ, програмиране и БЕЛ, използвайки технологиите за промяна на ученическия начин на живот. Другият проект на школото е „Песен за СТЕМ“.

А в ОУ "Петър Бонев" в Перущица реализират интердисциплинарно и STEM обучение чрез скаутски лагер на двора, за който „Марица“ разказа след конференция за добри практики за работа с уязвими групи.

 

 

Оцени новината

Оцени новината
5/5 от 1 оценки
5/5 от 1 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?