49

Резултатите от PISA - знак, който България вече 22 г. не вижда

15-годишните са с една учебна година по-назад от връстниците си през 2012 г.

Половината от българските ученици нямат умения за аналитично и критическо мислене, логически взаимовръзки, четене с разбиране, осмисляне на събития, аргументиране, решаване на ежедневни проблеми. България е сред държавите с най-големи образователни неравенства в света - постиженията на децата зависят от финансовото състояние на родителите, от мястото, където живеят, от вида на училището.   

Тези изводи чуваме на всеки 3 г. от резултатите на програмата за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) ​- PISA. Вече 22 години България подминава ясния знак, че образователната ѝ система не работи, и пропилява поколение след поколение ученици, коментират експертите на "Заедно в час". 

Резултатите от PISA 2022 са още по-тревожни и едни от най-ниските, откакто България участва в програмата. Делът на функционално неграмотните 15-годишни в областите четивна грамотност и математика вече надхвърля 50%. Когато след 3 г. тези ученици излязат на пазара на труда, няма да се реализират в конкурентната среда, в която правилата диктуват новите технологии. Няма да могат да се съревновават с връстниците си от ЕС - България е последна сред държавите в Съюза по математика и предпоследна по четивна грамотност и природни науки (преди Кипър). А учениците от страните, които заемат челните места - източноазиатските държави, Естония, Швейцария, Канада, Нидерландия, Ирландия и др., са с цели учебни години по-напред.

Тези резултати се отразяват и на обществото, което напразно ще чака в него да се влеят активни граждани с желание и умения да променят средата към по-добро. Отразяват се и на икономиката, която страда от липса на качествен човешки ресурс. 

Какво ни казва PISA

PISA не мери какво са научили учениците от теоретичния учебен материал или след като са решили определен брой задачи от подобен тип. PISA е комплексен инструмент, който оценява доколко българската образователна система е подготвила младежите да приложат в живота си ученото в училище. Задачите на PISA са свързани с ежедневни казуси, в които учениците трябва да приложат ключови умения на XXI век. Затова PISA e много по-показателна за това доколко учениците са подготвени за живота, отколкото българските национални външни оценявания и матури, които мерят основно знания.   

Тази година резултатите на нашите ученици са притеснителни. 53% от 15-годишните не са достигнали базисното равнище на умения по четивна грамотност, което ги прави функционално неграмотни. По математика делът е 54%, а по природни науки - 48%.

България има и много малък дял ученици, които стигат до най-високите нива на умения ​- 2% по четивна грамотност, 3% по математика и 1% по природни науки. Падат резултатите и на най-добрите  -  когато една образователна система не е ефективна, това се отразява на всички. 

Резултатите на България са лоши, откакто участваме в изследването, но сега спадът е особено сериозен. PISA показва, че сегашните 15-годишни са с една учебна година по-назад от 15-годишните през 2012 г. Това може да се обясни с липсата на положителни промени в два от най-важните фактори за успех -

качеството на преподаване и учебните програми.

PISA показва, че България се проваля в това да компенсира негативните ефекти на социално-икономическата семейна среда на учениците. Огромна е ножицата между младежи, които учат в т.нар. елитни училища в големи градове и са от семейства с по-висок статус, и връстниците им от професионални гимназии в по-малки селища и от непривилегировани социално-икономически слоеве. Според доклада на ОИСР България е една от само 10 държави, в които най-малко 50% от разликата в постиженията на учениците се обяснява с различията между училищата. (Трябва да отбележим, че успехът на учениците от профилирани гимназии често се дължи на частните уроци.) Тази ножица се доказва всяка година и от националните ни изпити.  

Какви са причините за ниските резултати според експертите от "Заедно в час"? Начинът на преподаване  и учебното съдържание в учебните програми. 

Образователната ни система, а и обществото нямат високи изисквания към уменията, нагласите и мотивацията на хората, които стават учители. Критериите са ниски още на входа на педагогическите факултети, не се завишават при завършването, нито при кандидатстването им в училищата. Подборът е основно по административни критерии. Същото е и при директорите, а от тях зависи как работи едно училище. 

Учителите (и директорите) не получават качествена подготовка - както в университетите, така и в продължаващата квалификация. Обучителните програми и начините на преподаване във висшите училища до голяма степен са остарели и несъобразени с актуалните теории за ученето. По-голямата част от допълнителните обучения, които би трябвало да надграждат и осъвременяват уменията, се случват проформа и не се отразяват на качеството на преподаване. 

 

Системата за наставничество не работи ефективно, регионалните управления на образованието нямат капацитет да съдействат. Останалите специалисти, които имат роля - психолози, ресурсни учители, помощник-учители, медиатори, социални работници и др., са неглижирани откъм условия за работа и не могат да оказват качествена подкрепа.   

Директорите и учителите нямат справедливи и обективни стимули за професионално развитие - качеството на тяхната работа не се отразява на развитието им в кариерата, атестацията на работата им не е по обективни стандарти и това демотивира и отказва мнозина от професията. 90% от новоназначените учители напускат до 3 г. след започване на работа.

Учебните програми пък не са съобразени с различните нужди на учениците и изискванията на съвременния свят и не формират умения за мислене. Те продължават да стимулират наизустяване и учене заради самото учене, а не с цел приложение в живота. 

Ако учебните програми не се променят - но истински,

като философия и концепция, а не само с местене на материал от един клас в друг -

и не пречупят академичното знание през приложението му в живота, използването им ще носи все по-лоши резултати. Първо, защото не развиват уменията, които обществото и икономиката търсят, и второ, защото днешните ученици са много по-малко склонни да учат “за шестица”, без да виждат къде ще използват наученото.   

България трябва да преосмисли и структурата на образователната система, и ранното профилиране. PISA показва, че държави, в които учениците се профилират след IX клас, имат по-добри резултати. Такива реформи направиха страни като Естония и Полша, което доведе и до повишаване на уменията на учениците. В България започват да ходят на изпити за така наречени елитни училища още в IV клас, а селектирането след VII и огромната инвестиция на родителите в частни уроци затвърждават неравното качество на образование. 

Да изживеем своя "PISA шок" 

Когато излизат резултатите от първото издание на PISA през 2001 г., Германия осъзнава, че образователната ѝ система не подготвя учениците толкова добре, колкото се счита. В страната започват да говорят за “PISA шок”. Той става двигател на цялостна реформа и 9 г. по-късно положителните резултати се виждат.

Макар България да се проваля във вече 8 издания на международното изследване, страната ни продължава да не изживява своя "PISA шок". Нито институциите, нито образователната система, нито обществото ни се стряскат и не признаваме, че имаме огромен проблем - проваляме повече от половината от учениците, а с това и страната си.

Време е да анализираме в дълбочина данните, които PISA дава, да се поучим от опита на други страни и да действаме смело с решителни големи стъпки. Резултатите на PISA 2025 няма да са по-добри. Но за PISA 2028 и PISA 2031 имаме шанс, ако започнем истинските реформи веднага - ако подобрим подготовката на учителите, сменим философията и концепцията на учебните програми, приключим със селектирането на учениците и осигурим качествено образование на всички деца, без значение къде учат. Истинските реформи ще предизвикат голям дискомфорт. Но трябва да го понесем - не за да се изкачим напред в класацията на PISA, а в името на бъдещето на българските деца. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
11 коментара
Мразим Евроджендърите

Мразим Евроджендърите

07.12.2023 | 19:37

До тук ни докараха нашите западноевропейски сутеньори, а именно да ни превърнат във функционално неграмотни! Това вече е факт, а следващото е да ни върнат в каменната ера с листото на г*за след като затворят тецовете и АЕЦ Козлодуй. Но както е написал колегата долу нали имаме банани явно мислим като маймуни.

Отговори
6 3
Листото се слага отпред

Листото се слага отпред

07.12.2023 | 21:09

та г*зът да ти в свободен. Личи си, че и ти си от това неграмотно поколение. Единственото което знаете е да се оплаквате и да чакате на готово. Все другите са ви виновни, че сте некадърни и за нищо не ставате.

Отговори
5 5
Колония Булгаристан

Колония Булгаристан

07.12.2023 | 19:34

След като сме колония не ни е позволено да имаме образование, но нали имаме банани идеално за маймуните!

Отговори
7 1
Маймуните

Маймуните

07.12.2023 | 21:10

са къде по-интелигентни от тебе.

Отговори
1 1
Катя

Катя

07.12.2023 | 17:43

Поредния парадокс в България. Все по-ниско ниво на образованието и все по-високи учителски заплати. Ако някой може да ми обясни логиката.

Отговори
11 5
До Катя

До Катя

07.12.2023 | 17:56

Кратко и ясно - учителят работи по учебни програми и учебни планове спуснати от МОН! Ти, като работиш в завода, какви машини и консумативи ползваш? Каквито на теб ти е кеф ли? То кво ли ти обяснявам...

Отговори
11 3
Права е Катя

Права е Катя

07.12.2023 | 19:57

Заплата се получава за КАЧЕСТВЕНО свършена работа. Но у нас - каквото поиска Янка! Сега чакай да наближи 15 септември да разбереш колко натоварени са даскалята и колко неоценен е трудът им. Но не е само заплатата. КОЙ на територията ползва 2 месеца отпуск? Абе както каже Янка - те чуждите да не знаят много!

Отговори
4 5
смях в залата

смях в залата

07.12.2023 | 17:23

ква пиза ве, вие точно ли ще ми давате оценки медиите ХА-ХА! По цял ден статии за джендъри, кромид вирус и как коза влязла в хипермаркет..... новините на века, ае моля ти се, вие само спомагате на изпростяването!

Отговори
12 2
Истината

Истината

07.12.2023 | 21:12

е, че ти повечето това не можеш да изпростееш.

Отговори
1 4
Бай Ганьо

Бай Ганьо

07.12.2023 | 16:59

Все едно никой не знае че на тази територия живеят необразовани същества и то вече броя им надвишава половината от населението към 2022г. Това означава че към 2052г броя на неграмотни същества на тази територия ще бъде над 70процента.

Отговори
13 0
Доктор

Доктор

08.12.2023 | 05:38

Не знам как и къде ги правят тези класации, ама не мога да се съглася с тях,, Работя със студенти и мога да кажа, че по-голямата маст са изключително умни и интелигентни деца. Има и такива по…. , на чак неграмотни… За международни постижения всички знаем, винаги на първите места… Та зависи къде и как… Ако правите проучването в Столипиново или краен квартал в Париж, резултатите няма да Ви харесат

Отговори
2 2

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?