49

Разширяват професиите с още специалности

Бизнесът се дърпа от дуалното - в криза е и му тежат ангажиментите към непълнолетни ученици

Предстоят промени в списъка с професии, така че едно професионално направление да обхваща повече специалности, включително и по-тесни в професионалните гимназии. По този начин ще се разшири и обхватът и на дуалното обучение, като ученици от повече специалности ще могат да влязат в 11. и 12. клас във фирми - за обучение чрез работа на конкретна работна позиция, с трудов договор и ментор.

Това обяви съветникът на министъра на образованието Манол Манолов на кръгла маса "Професионалното образование среща бизнеса". Тя бе инициирана от ПГТСТ „Гоце Делчев“ и събра директори на професионални гимназии и представители на бизнеса в Пловдив.

Анализите на МОН към момента показват, че фирмите не са достатъчно наясно с възможностите на дуалната система. Затова ще бъдат създадени информационни карти - какво, къде и как се случва, какви са допирателните между училището и фирмата, които си партнират в дуално обучение, ползите и ангажиментите на всяка страна. Ще се разпространяват онлайн или на хартия.

„Трудно намираме работодатели с автосервизи – притесняват се, че момчетата са непълнолетни, трябва да се ангажират с трудов договор за период от 2 г., не е лесно и да осигурят ментори“, каза директорката на ПГТСТ „Гоце Делчев“ Бойка Борисова.  Училището обучава по 8 специалности, като 5 са дуални. Всички 410 ученици в школото са момчета от всякакви етноси, 70% са пътуващи.

Тенценцията е обща и след като миналата година в план-приема след 7. клас директорите заложиха 24 дуални паралелки в Пловдив, за догодина са само 14.

В ПГВАД „Христо Ботев“  в момента в дуална форма са 288 ученици. От всичките 19 паралелки 13 са дуални и в последните години амбицията на учебното заведение бе да  приложи изцяло този формат на практическо обучение.  В тазгодишната кампания обаче директорът Константин Костадинов забавя крачката. От една страна фирмите са в криза след ковид и повишаването на цените, посочи той. Освен това им тежат процедурите, които налага партньорство в дуална форма -  искат се разрешителни от Инспекцията по труда за наемане не непълнолетните, а е налице и текучество на кадри, които налага постоянно обучаване на нови наставници. Тяхната работа също е натоварена с административни отговорности – описват за всеки ден за всеки отделен ученик кога е присъствал, какво е вършил, с какво качество.

Костадинов, който е член на Консултативния съвет за професионално образование на министъра на образованието , предлага да се предвиди възможност една дуална паралелка да комбинира две професии. Този подход 2 в 1 се прилага в професионалните гимназии с цел запазване на специалности, за които желаещите не стигат за цяла паралелка и иначе тя не би се сформирала. В дуалното обучение пък смисълът е да не се натоварват работодателите с 26 ученици, на които трябва да осигурят обучение чрез работа в последните две години. Някои професионални гимназии ги разпределят в по няколко компании, но пак натежава на компаниите. 

Камен Грозданов има автосервиз и е сред работодателите, които са склонни тепърва да се възползват от възможностите на дуалната форма. Среща големи затруднения с намирането на кадри. „Има подценяване – момчетата считат, че без опит и без професионални знания могат да станат автомеханици. А на нас ни трябват хора поне с базова подготовка, които да натрупат опит. В днешно време професията вече изисква и специфични умения – компютърна диагностика и работа с електронни системи, не е само механичната“, описа Грозданов, който е в бранша вече 12 г. Затова се включи във форума, за да си изясни параметрите на дуалното обучение и евентуално да се включи в схемата за подготовка на механици и диагностици за сервиза си.

На другия полюс е „Либхер“. Неговият представител Валентин Рудов заяви, че предприятието няма интерес към дуалната система, защото разполага със свой лицензиран учебен център, където подготвя кадри по своя стандарт.

 

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?