Следвайте ни

Раница на колела смъква товара от гърба на първолака

Докато МОН умува как да олекоти учебниците, производителите пуснаха чанти с дръжка за дърпане като на тежките туристически куфари

viber icon

Вече има решение на проблема колко тежат ученическите раници. Намериха го обаче не експертите в Министерството на образованието и науката, а производителите - като пуснаха серии раници на колелца, които използват на принципа за теглене на тежките пътнически куфари.

Така всяка сутрин второкласничката Елена тръгва за занятия с багаж като за зелено училище или летен лагер. Но вместо да носи на гръб тежестта на учебниците, тетрадките, пособията, сандвича и екипа за  часа по физическо възпитание и спорт, дърпа раницата с дръжка по ул. „Одрин” напът за сградата, в която е началният курс на СУ „Св. Патриарх Евтимий”.

 По същия начин родителите на Елена са се погрижили да олекотят ежедневния товар и на по-малката  сестра - Джорджа, която в момента пък е първокласничка в същото училище. Тя обаче често се затруднява да дърпа раницата за дръжката, защото засяда в дупки и хлътва между разнебитени плочки. Така че, според трасето и това колко бърза, я носи ту с дърпане, ту на гръб - опция, която е запазена в новия модел, като колелцата се покриват със специално парче плат.

Решението на производителите идва, след като от няколко години МОН опитва да реши проблема с прекомерната тежест на ученическите чанти. Като първа стъпка бе направен опит в начален курс стаите да се оборудват с персонални шкафчета на децата, в които учебниците да се оставят вечер и да не се носят всеки ден у дома. Не всички училища обаче имат достатъчно голям делегиран бюджет, за да си позволят такова премебелиране. То не върши работа и в по-горните класове, където у дома не може да се учи без учебник по предмета от програмата за следващия ден.

Не е решение и обратният вариант - учебниците да стоят у дома, а в клас да се ползват само техните електронни варианти, защото пък не всички училища имат мултимедия и другите технически средства, нужни за преподаване по електронните учебници.

На този етап няма окончателно решение и по отношение на предложението материалът по един предмет да се раздели в два „тома” - учебник за първия и за втория срок. Опасенията са, че тогава издателствата ще  увеличат цената, а тя и в момента не е ниска.

Докато МОН умува над проблема, а родители изразяват протеста си с акции като надбягване за възрастни с ученически раници на гръб, каквото вече имаше в Пловдив, в много държави по света проблемът с обемистите учебници изобщо не стои. Там обаче системата на преподаване е различна - няма стандартни учебници като у нас, а учителите подготвят сами уроците и ги раздават на листове, върху които учениците пишат като в учебна тетрадка. Има вариант после страниците да бъдат събрани в специален класьор. Тази система обаче елиминира нуждата всеки ден да се носят едни и същи учебници, атласи и работни тетрадки.

В момента ученическата раница на едно дете от прогимназията тежи средно между 5 и 7 килограма, в зависимост от програмата за деня. Даже раниците за детската градина все повече натежават - в забавачката пък в тях се носят резервни дрехи, пижама, пантофи, а вече и екип за спорт във физкултурния салон.

 За сравнение - теглото на раниците с колелца е между 2 и 2,5 кг.

До школото с "тролея"

Ако чуете деца да си говорят, че ще ходят на училище с тролея, не си мислете, че общината се кани да възражда този вид транспорт. Тролей се нарича серията раници на колела с дръжка заради подобието с прътовете „тиранти” на някогашните возила, които ги включват към контактната мрежа с електричество.

Повечето ученически чанти от този тип в момента на пазара са на известни марки, показа проверка на „Марица”. По тази причина и цената тръгва от 111 лева, има и по 165 лв. Втора ръка могат да се намерят за 50-ина. 

Интересът расте все повече, особено в силните месеци преди старта на учебната година - август и септември, казаха от фирма, която внася такива артикули от Полша. Цената е около 130 лева и производителят ги рекламира като подходящи за училище, туризъм и спорт.  Складът е в Ловеч, но с 4 лева наложен платеж раницата на колела се доставя с куриер в цялата страна, ако се поръча по интернет. За доста семейства тази цена не е бариера, добавиха от фирмата. Заради дупките по улиците и тротоарите предлагат ремонт, ако по пътя към училище изпадне някое колелце.

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво очаквате от промените в кабинета "Борисов 3"?