Следвайте ни

Раница на колела смъква товара от гърба на първолака

Докато МОН умува как да олекоти учебниците, производителите пуснаха чанти с дръжка за дърпане като на тежките туристически куфари

Вече има решение на проблема колко тежат ученическите раници. Намериха го обаче не експертите в Министерството на образованието и науката, а производителите - като пуснаха серии раници на колелца, които използват на принципа за теглене на тежките пътнически куфари.

Така всяка сутрин второкласничката Елена тръгва за занятия с багаж като за зелено училище или летен лагер. Но вместо да носи на гръб тежестта на учебниците, тетрадките, пособията, сандвича и екипа за  часа по физическо възпитание и спорт, дърпа раницата с дръжка по ул. „Одрин” напът за сградата, в която е началният курс на СУ „Св. Патриарх Евтимий”.

 По същия начин родителите на Елена са се погрижили да олекотят ежедневния товар и на по-малката  сестра - Джорджа, която в момента пък е първокласничка в същото училище. Тя обаче често се затруднява да дърпа раницата за дръжката, защото засяда в дупки и хлътва между разнебитени плочки. Така че, според трасето и това колко бърза, я носи ту с дърпане, ту на гръб - опция, която е запазена в новия модел, като колелцата се покриват със специално парче плат.

Решението на производителите идва, след като от няколко години МОН опитва да реши проблема с прекомерната тежест на ученическите чанти. Като първа стъпка бе направен опит в начален курс стаите да се оборудват с персонални шкафчета на децата, в които учебниците да се оставят вечер и да не се носят всеки ден у дома. Не всички училища обаче имат достатъчно голям делегиран бюджет, за да си позволят такова премебелиране. То не върши работа и в по-горните класове, където у дома не може да се учи без учебник по предмета от програмата за следващия ден.

Не е решение и обратният вариант - учебниците да стоят у дома, а в клас да се ползват само техните електронни варианти, защото пък не всички училища имат мултимедия и другите технически средства, нужни за преподаване по електронните учебници.

На този етап няма окончателно решение и по отношение на предложението материалът по един предмет да се раздели в два „тома” - учебник за първия и за втория срок. Опасенията са, че тогава издателствата ще  увеличат цената, а тя и в момента не е ниска.

Докато МОН умува над проблема, а родители изразяват протеста си с акции като надбягване за възрастни с ученически раници на гръб, каквото вече имаше в Пловдив, в много държави по света проблемът с обемистите учебници изобщо не стои. Там обаче системата на преподаване е различна - няма стандартни учебници като у нас, а учителите подготвят сами уроците и ги раздават на листове, върху които учениците пишат като в учебна тетрадка. Има вариант после страниците да бъдат събрани в специален класьор. Тази система обаче елиминира нуждата всеки ден да се носят едни и същи учебници, атласи и работни тетрадки.

В момента ученическата раница на едно дете от прогимназията тежи средно между 5 и 7 килограма, в зависимост от програмата за деня. Даже раниците за детската градина все повече натежават - в забавачката пък в тях се носят резервни дрехи, пижама, пантофи, а вече и екип за спорт във физкултурния салон.

 За сравнение - теглото на раниците с колелца е между 2 и 2,5 кг.

До школото с "тролея"

Ако чуете деца да си говорят, че ще ходят на училище с тролея, не си мислете, че общината се кани да възражда този вид транспорт. Тролей се нарича серията раници на колела с дръжка заради подобието с прътовете „тиранти” на някогашните возила, които ги включват към контактната мрежа с електричество.

Повечето ученически чанти от този тип в момента на пазара са на известни марки, показа проверка на „Марица”. По тази причина и цената тръгва от 111 лева, има и по 165 лв. Втора ръка могат да се намерят за 50-ина. 

Интересът расте все повече, особено в силните месеци преди старта на учебната година - август и септември, казаха от фирма, която внася такива артикули от Полша. Цената е около 130 лева и производителят ги рекламира като подходящи за училище, туризъм и спорт.  Складът е в Ловеч, но с 4 лева наложен платеж раницата на колела се доставя с куриер в цялата страна, ако се поръча по интернет. За доста семейства тази цена не е бариера, добавиха от фирмата. Заради дупките по улиците и тротоарите предлагат ремонт, ако по пътя към училище изпадне някое колелце.

Коментари

За да публикувате коментари трябва да имате профил в сайта

Коментари (0)

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?