Първите атестирани учители - с отлични оценки
Оценяването на педагозите стартира в 4 пловдивски училища
- 16:00, 25.11.2021
- 09:29, 30.11.2021
- 7379
- 2
Пловдивски учители са сред първите в страната, които представят и защитават своите умения, квалификация и философия в първото атестиране в гилдията. В резултат на това получават оценка по 5-степенна скала. Тя ще влияе върху тяхното кариерно развитие и дохода им.
След известно отлагане атестирането стартира по Наредбата за професионалното развитие в рамките на Закона за предучилищното и училищното образование. Началото трябваше да е в рамките на година, след като дадено училище е било проверено комплексно от Националния инспекторат по образованието. Пилотните учебни заведения, сред които и 4 пловдивски, преминаха през тази процедура още пред 2019 г. Така атестирането на учителите там трябваше да започне през есента на 2020 г. То обаче бе отложено с 1 г. заради пандемията. Междувременно бяха направени промени в регламента, за да се облекчат процедурите - документите да се представят в електронен формат.
Така предизвикателството да докажат себе си при атестирането в момента стои пред учителите от вече проверените от Националния инспекторат учебни заведения. В пилотната фаза през 2019 г. от Пловдивска област бяха включени Националната търговска гимназия, ОУ „Васил Левски“, СУ „Любен Каравелов“ и НУ „Петко Р. Славейков“. Впоследствие миналата година Националният инспекторат провери и още две учебни заведения - ПГ „Цар Иван Асен II“ в Асеновград и пловдивската ПГТСТ „Гоце Делчев“.
Те са и първите 6 в областта, в които екипът трябва да мине през цялата процедура и всеки учител да бъде оценен по скала с 5 нива:
изключително, надминава изискванията, отговаря на изискванията, покрива частично изискванията, съответства на изискванията в минимална степен. Засега атестирането тръгва за първите 4 училища от пилотното инспектиране, както и в Центъра за подкрепа на личностното развитие-ОДК и Центровете за обществена подкрепа.
Нямах никакви опасения как ще се представят учителите, след като получихме висока оценка от Националния инспекторат на образованието, казва директорката на СУ „Любен Каравелов“ Славка Щерева. Там комисията с участие на представители на Педагогическия съвет и РУО заседава на 19 и 22 ноември. 95% от педагозите са в първите две групи - с изключителни постижения, и надвишават изискванията.
Оценяването става по базови критерии, които са общи за всички. Сред тях са например организация на учебния процес и управление на класната стая. В атестационните карти обаче са включени и още 5 според спецификата на школото. Допълнителните ги определя Педагогическият съвет според политиките на учебното заведение.
Пред комисиите учителите представят свое портфолио за работата им през предходните 4 г.
То трябва да описва усилията и постиженията им по зададените критерии. Посочват се резултати на ученици, лични постижения на педагога, както и неговата професионална философия. За да има равнопоставеност между преподаватели, които работят с изявени деца и с ученици в неравностойно положение, препоръката е да се „мерят“ не резултати в абсолютни стойности, като например успех на национално външно оценяване, а напредък.
Учителите представят портфолиото в електронен формат и постоянно го обновяват - до следващото атестиране след 4 г. През този период трябва да продължат да повишават квалификацията си, трупайки кредити чрез допълнителни обучения. Един кредит се равнява на 16 учебни часа, от които поне 8 присъствено. Същата тежест имат участия с доклади в национални и международни конференции. За периода от 4 г. всеки трябва да натрупа поне 3 кредита.
Ако получи лоша оценка от комисията, се прави анализ на работата му и се изготвя план за подкрепа, като педагогът има и наставник. За година трябва да отбележи напредък. Ако при повторното явяване на атестация пак се представи незадоволително, директорът има право да го освободи.
Всеки член на комисията разглежда самостоятелно портфолиото и атестационната карта, след което поставя индивидуална оценка. По формулата после се изчислява общата за педагога.
До края на ноември трябва да приключи атестирането и в ОУ „Васил Левски“. Всичко е готово, очакваме заседанието на комисията, каза директорката Гергана Витева.
До 10 декември пък ще се извъртят процедурите в НУ „Петко Р. Славейков“, където портфолиата на учителите също са готови. Приключва самооценката, която си правят в атестационни карти, каза директорката Димка Врачева. И прогнозира, че за следващите училища ще е по-лесно, след като първите проиграят веднъж процедурите.
Хелп-група дава рамо за портфолиото
СУ „Любен Каравелов“ си направи хелп-група, която да подкрепя педагозите в подготвянето на портфолиата за атестацията. Това е вътрешна структура за взаимопомощ, обяснява Божидара Илиева, технически секретар на комисията по атестирането. На самата нея то <210> предстои догодина, когато ще навърти 4 г. като преподавател по информационни технологии в школото.
Педагогическият съвет отдавна е уточнил своите допълнителни критерии, които добавя към задължителните при оценяването на екипа. Първият е свързан с прилагане на собствени иновативни методи или дидактически средства за повишаване на образователните резултати на учениците, подготовка на електронни уроци, използване на различни техники и стратегии за управляване на поведението, работа за социални умения на децата. Другите 4 допълнителни критерия са: участие в публични изяви и принос за положителния имидж на училището, работа по проекти, прецизно изпълнение на задачите в срок, успешно предотвратяване и справяне с кризисни ситуации и работа с партньори.
Още когато Наредбата за кариерно развитие влезе в сила, екипът минал обучение как се прави учителско портфолио. Повечето педагози използват Гугъл уебсайт, правят интерактивна презентация или пък ползват матрицата за портфолио в електронния дневник Школо. Разделите и менютата се правят според критериите в атестационните карти. В частта за самооценка се добавят активни бутони, които да отварят съответните примери за обосновка, обяснява Божидара Илиева. Трудно се оказало да се систематизира всичко направено за 4 г. - през това време учителите са участвали в много дейности и проекти, към портфолиата им има прикачени цели филми.
Инспектират още 6 учебни заведения
Националният инспекторат по образованието през тази седмица проверява още 6 пловдивски училища от списък с общо 21 в цялата страна. Това са ОбУ „Христо Ботев“, СУ „Отец Паисий“ и ОУ „Христо Смирненски“ в Стамболийски и хисарските ОУ „Васил Левски“, ОУ „Климент Охридски“ и СУ „Христо Смирненски“. Проверките се фокусират в две направления - образователен процес и управление на институцията.
От миналата учебна година националното инспектиране става по методика, която включва показатели за териториален принцип, вид на учебното заведение, но също така приоритетно в списъка влизат училища с ниски резултати от националните външни оценявания и матурите, с концентрация на уязвими групи, с добри практики в управлението. През миналата година са инспектирани 130 учебни заведения в цялата страна.
Процесът върви бавно заради недостиг на инспектори. Затова успоредно с проверките продължава набирането и обучаването им. Първата фаза на подготовката този месец са преминали 60 души, през януари миналата година - 49.
Заради пандемията се допуска и комбинирано оценяване. Присъствено или в електронна среда може да се наблюдават учебни занятия и да се разговаря с родители. Срещите с учителите са само онлайн. Изцяло в електронна среда може да се проведе инспектиране единствено за училища - в случай на затварянето им заради пандемията, но не и на детски градини.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни
Този сайт е защитен от reCAPTCHA и Google Политика за поверителност и Условия за ползване са приложени.

