Следвайте ни

Професии на бъдещето:  носталгист и дигитален терапевт

Днешните десетокласници ще се сблъскат челно с промените, които ще преобразят драстично  пазара на труда до 2030 г., казва кариерният консултант Полина Жечева

viber icon

Професията на бъдещето носталгист ще съчетае познанията по интериорен дизайн и психология. Тези, които я практикуват, ще умеят в разговор с клиента да достигнат до периода от живота му, в който той е бил най-щастлив и пълноценен – за да създадат после работна и домашна среда, която прави препратка към онова време и създава комфорт сега.

Освен, че по този начин човек ще е по-продуктивен и активен на работа, както и по-спокоен у дома, този подход ще се ползва и като оръжие срещу застаряването.

Освен носталгист, след години ще имаме професии като дизайнер на персонални органи и предсмъртен терапевт.  Нещо съвсем ново ще е и да си риуайлдър – с мисия природата да се доближи до това, което е била, преди пагубната намеса на човека.

А някои от днешните професии буквално ще преживеят бум – например диетолог нутриционист и дигитален терапевт, казва Полина Жечева.  По думите й в Азия вече има специалисти, които се фокусират върху преодоляването на зависимостта от виртуалния свят.

Жечева е треньор и консултант по кариерно ориентиране и води семинар, предназначен специално за родители на деца, на които им предстои да избират път за професионална реализация. Срещата е в рамките на изложение „Световно образование”, което се провежда днес в Гранд хотел Пловдив.

Полина Жечева предупреждава, че ако първоначално не се избере подходящото  направление, и ориентацията се промени в последствие, могат да възникнат трудности при кандидатстването. Причината е, че при избор на профилирана или професионална паралелка това води до определен хорариум на различните предмети.

У нас се наваксва с допълнителни частни уроци – например възпитаници на езиковите гимназии често по-късно се насочват към медицина, но с подготовка извън училище успяват да получат високи оценки на изпитите. В чужбина обаче се държи на хораруима часове в училище, а някои вузове вече дори изискват да се представи справка не само колко часа е учена дадена дисциплина, а и какво е включвала като съдържанието програмата по нея.

Полина Жечева е автор на тест за кариерно ориентиране, който помага в ранен етап да се определят силните страни на ученика. Често я питат защо трябва да го правят още в 10. клас. Понеже най-добре нещата се случват, когато се тръгне от крайната цел – в какво си силен и имаш потенциал да се развиеш, в кои специалности се учи това, кои държави ги предлагат, какви са изискванията на висшите училища там. Така след теста се създава и адекватен план, до който обикновено не се достига по метода на изключване с компромисни решения, казва Жечева.

В двудневния курс за кариерно ориентиране, който тя води, се идентифицират не само професионалните интереси, а и личностни качества. Така се избягва друг проблем – да се определи правилно бъдещо призвание, но да не се развият нужните за него качества.

Курсът започва с тест, който ученикът прави у дома. На място при консултанта се прави втори. После за домашно курсистът сравнява резултатите и ги обсъжда със специалиста.

Предизвикателството за избор на професия днес е особено голямо, защото до 2030 г. пазарът ще е съвсем различен.  Сегашните десетокласници първи челно ще се сблъскат с тези драстични промени, цитира проучвания Полина Жечева. В същото време нашата образователна система изисква избор на професия след 7. клас, като след 10. не може да се сменя училището, посочва тя „подводните камъни”. Именно затова препоръчва да се определи навреме силната област и усилията да се насочат там.

Самата Полина Жечева е преводач от английски и немски, но цял живот е консултирала. Когато трябвало да избира в 12. клас накъде да поеме, й било много тежко. Помогнала приятелка. Тогава вече е имало консултанти, но аз не съм знаела, признава тя. Избрала бизнес специалност. След като създала теста и проверила себе си с него, той показал, че най-много й пасва преподаването. Дълго съм реагирала първосигнално и съм го отхвърляла, на моменти продължавам да го отричам, а всъщност го практикувам вече 12 г., казва консултантът от „Интеграл”.

Как се променя пазарът на образованието в чужбина след Брекзит – очаквайте в приложение „Образование” на 5 март

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?