При запитване от родители: Школото отговаря до ден може ли да обучава електронно

Министърът на образованието прати инструкции до началниците на РУО как да действат, докато  бъдат подготвени поднормативните актове след промените в закона

Родители, които подадат заявление детето им да се обучава в електронна среда от разстояние, вместо присъствено в клас, трябва да получат в срок от 1 ден отговор от директора на училището дали учебното заведение може да осигури такава възможност.

Това е записано в указание от министъра на образованието Красимир Вълчев до началниците на Регионалните управления на образованието (РУО).

Писмото е във връзка с приетите на второ четене в парламента промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Макар да бяха гласувани новите положения в него, които регламентират алтернативни форми на обучение в условията на пандемия, все още не са обнародвани промените в подзаконовата нормативна база. Затова, преди всичко да е разписано черно на бяло в Наредба 10 за организация на дейностите в училище, министърът инструктира началниците на РУО как да помогнат на директорите  да осигурят обучение в електронна среда от разстояние, в това число и за отделни ученици.

Писмото на Вълчев съдържа конкретни указания.

Когато ученик или родител е подал заявление за обучение в дневна форма в електронна среда от разстояние по здравословни причини с приложен медицински документ и декларация за налична техническа възможност да учи онлайн, директорът трябва да се произнесе в срок от 1 работен ден дали училището може да осигури такава форма на обучение.

Ако не е възможно, в същия срок директорът трябва да  информира РУО, което пък  да  проучи  възможностите ученикът да се обучава в дневна форма в електронна среда от разстояние в друго училище. Регионалното управление трябва да се произнесе до 3 дни от информирането му за казуса, а обучението  да започне до 5 дни от подаване на заявлението.

Когато  не се касае за здравословен проблем, а родителите избират алтернативната форма заради опасенията си от пандемията, заедно със заявлението те подават само декларация, че имат техника и интернет  за обучение от разстояние в електронна среда. Още същия ден директорът трябва да прати документите  в РУО, тъй като в този случай се изисква негово съгласие за включване в алтернативната форма. Към тях  трябва да добави информация за успеха, отсъствията и ангажираността на ученика в предходната учебна година, както  и становище за възможността училището да организира за съответния ученик обучение в дневна форма в електронна среда от разстояние.

Такива допълнителни данни не се дават за първолаци. А  ако ученикът идва от друго училище, директорът ще ги изисква по служебен път от шефа на предишното школо. Семейството пак трябва да получи отговор до 3 дни, а обучението да стартира до 5 дни от подаване на заявлението. 

В писмото на министъра до началниците на РУО се припомня, че са възможни два модела за обучението в дневна форма в електронна среда от разстояние за ученик по здравословни причини или по желание.

В единия случай това се прави в училището на детето. Школото, в което е записано, провежда дистанционни учебни часове по задължителните и избираеми дисциплини от учебния план. Това може да стане под различни форми – онлайн преподаване в реално време или пасивно наблюдение на урок, който в този момент се провежда в класната стая с присъстващите там деца. Има вариант и за записване на урока и предоставяне на достъп до него на ученика, без той да е участвал в него.  Във всички случаи трябва да има текуща обратна връзка за резултатите от обучението и оценяване.

Ако училището не може да осигури обучение от разстояние в електронна среда, вторият вариант е учебният процес за конкретния ученик да се поеме от друго учебно заведение, определено от началника на РУО. То обаче ще го обучава само по задължителните предмети.  Ако това става чрез синхронни уроци  в реално време, временно обучаващото училище изпитва и оценява. То осигурява достъп на школото, в което по принцип е записан ученикът, до информацията за отсъствията му, текущите, срочните и годишните бележки не по-късно от 5 дни от края на първия и втория учебен срок.

Ако обаче ученикът само наблюдава преподаване в реално време с присъстващи в класната стая в друго училище, но не участва в урока, обратната връзка и оценяването се извършват от неговото школо.

Когато се обучава в електронна среда от разстояние от друго училище, подготовката по предметите от избираемите часове е от учители в неговото училище, като те го и изпитват и оценяват. 

Двете учебни заведения трябва да си взаимодействат при водеща роля на второто, гласят указанията на министъра.

Тъй като все още няма пълна готовност а старт на тази особена разновидност на дневната форма, до старта на ефективното обучение по нея на избралите я и одобрени няма да се пишат отсъствия. А училищата, в които са записани, трябва да осигурят обща подкрепа в електронна среда от разстояние по съответните учебни предмети.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?