46

При крал Съществително – с Монтесори и технологиите

Учители от СУ "Св. св. Кирил и Методий" разработват уроци, ще обучават колеги

Четвъртокласници обиколиха кралството Части на речта, срещнаха негово величество крал Съществително име и цялата му свита. А после се научиха как да ги подреждат правилно в изречение според сана – с материалите на Монтесори педагогиката, но и с помощта на приложения в хромбука.

Иновативен урок в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ обедини класическите методи на Мария Монтесори с технологиите, които са вече неизменна част от образователния процес. Демонстрацията е в програмата за отбелязване на 50 г. от основаването на училището и бе наблюдавана от учители и директори от други учебни заведения, които прилагат Монтесори.

Екипът от пловдивското школо въвежда модела, след като през февруари чрез Центъра за творческо обучение гостувал в Испания заедно с колеги от ОУ „Иван Вазов“ във Вършец. На място  нашите педагози се запознали с проекта „MonTech“ по програма „Еразъм+“, който обединява 7 държави: Румъния, Турция, Испания, Италия, Гърция, Кипър, Албания.

Неговата идея за Монтесори педагогиката за учене чрез преживяване е да добави и съвременните технологии към нейния арсенал от специални материали за практическа работа, които залагат на сетивността.

Милена Симеонова и Симеон Чуканов вече разполагат с уроците, създадени от университета в Испания, който работи в областта на Монсетори педагогиката. Сега предстои да ги адаптират и изпробват в България, да дадат обратна връзка какво сработва и кое е неприложимо – дори заради различните граматически правила в местните езици, каква е рефлексията на децата. След това ще създадат свои уроци и ще обучат Монтесори учители в България как да ги използват в такива класове. Предстои да бъде издадено и университетско помагало в Испания.

Водещата държава и нейните партньори по проекта много разчитат на програмата "Скрач", за да вкарат технологиите чрез елементи на програмиране в Монтесори заниманията по различните учебни дисциплини.

Подходът на преподавателката по български език и литература Милена Симеонова и началният учител Албена Фиданска от СУ „Св. св. Кирил и Методий“ е друг. Първоначално грабнаха вниманието на 4. А клас с презентация на своята норвежка колежка Сара Кенеди Берк, която пък е адаптация на история на сина на самата Мария Монтесори – Марио Монтесори.

Че точно така се е родило това кралство Части на речта децата обаче изобщо не разбраха, а и не е нужно. Бързо „влязоха“ в любопитния разказ за владетеля крал Съществително име, който винаги носел черно. Когато е в настроение, канел доверения си рицар сър Определителен член с неговите светло сини одежди. Поданиците толкова често ги виждали заедно, че почнали да ги наричат Краля или Кралят. Често се присъединявал и придворният сър Прилагателно име, винаги облечен в тъмно синьо.

А как се подреждали, когато са заедно? Разбира се, че за тежест и по-голяма сигурност кралят винаги бил назад, обясни Милена Симеонова. Но щом ги погледнели, всички веднага разбирали в какво състояние на духа е той.

Сър Числително име отговарял на богатствата на кралството и обичал бялото. А когато се случвало кралят да иска да поспи или да почете, защото обичал художествената литература, го замествал сър Местоимение в характерните си лилави одежди.

Докато свърши приказката, от кутията с класическите Монтесори материали на килима в кръга от деца вече бяха подредени дървените триъгълничета със съответните цветове и големина за частите на речта. Но се оказа, че  има и още – Червеното слънце на глагола, който свети и грее над кралството, и красивата Луна – наречието, което определя как, кога, къде. А в услуга на посетителите, които иначе трудно биха се ориентирали, се подредиха и зелените полумесеци, които ги упътват – пред, зад, на, върху… И понеже всяко кралство има нужда от транспорт да стигне до съседното, не мина без съюзите. А това пък е толкова емоционално, че съвсем не може без „Ах“, „Олеле!“ и „Уау!“ – придворните Междуметия.

После четвъртокласниците откриха сами кой с кого се свързва – и с класическите Монтесори материали, но и на хробмук с приложението Flippity. И създаваха конструкции и истински изречения – пак с дървените плочки от кутията и на устройства – с приложението „Jamboard“.

4. А клас е първият Монтесори випуск, който завършва начално образование по системата. Методиката все още не е застъпена у нас от 5. клас нагоре. Адаптацията между двете системи в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ ще стане с много силно присъствие на проктно базирано обучение в прогимназията, обясни зам.-директорът Симеон Чуканов.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?