71

Повече технологии и Монтесори в иновативните училища

С нови начини за прилагане на технологиите в учебния процес и по-широк обхват на Монтесори педагогиката училищата в Пловдивска област кандидатстват до края на януари за статут на иновативни. Формулярите се подават онлайн, като се попълват директно в  електронна платформа.

Иновативните елементи могат да бъдат в методите на преподаване, организацията, учебната среда, учебното съдържание или в 10% от учебните планове и програми на даден образователен етап. Училищата вече могат да предложат и присъствено обучение за учениците от 5. до 12. клас, съчетано със синхронни уроци от разстояние в електронна среда - но за не повече от 20% от задължителните или избираемите учебни часове по един или повече предмети, за които е приложимо.

Неиновативните кандидатстват с проект, като описват управлението и организацията на училището, преобладаващите методи на преподаване, учебната среда, целите на иновацията и задачите, които тя ще реши. Проектите трябва да са приети от Педагогическия съвет и одобрени от родителите.

Училищата, които вече са иновативни, но желаят да разширят обхвата на иновацията през следващата учебна година, описват само промяната за догодина и тя става част от одобрения вече проект. Така е например със СУ "Св. св. Кирил и Методий", което добавя още една Монтесори паралелка в първи клас и една по модела 1:1  за осмокласници. 

Началникът на Регионалното управление на образованието прави мониторинг на иновативната дейност и дава становище. А до 31 май министърът на образованието и науката ще предложи на МС списък на иновативните училища за 2022/2023 г. Критериите за оценка са ясна и конкретна цел, съответствие с изискванията в държавните образователни стандарти и възможност за проследяване на въздействието.

В момента 43 училища от Пловдивско имат статута на иновативни, а в цялата страна те са общо 509.  Иновациите в областта се простират от Монтесори педагогиката (в СУ „Св. св. Кирил и Методий“ и ОУ „Екзарх Антим I“) до нов учебен предмет - роботика (СУ „Св. Патриарх Евтимий“), и часове по мислене и общуване в първомайското СУ „Проф. д-р Асен Златаров“.

Статутът се дава по новия Закон за предучилищно и училищно образование от 2017 г., като първи го получиха 185 учебни заведения, от които 14 в Пловдивско. Оттогава „семейството“ се е разраснало 3 пъти.

Доста от иновативните училища вече търсят нов смисъл на иновациите, защото в първата вълна масово статутът се присъждаше за ползване на облачните технологии и електронни платформи. Сега те вече се прилагат навсякъде в условията на пандемия - заради нуждата от обучение от разстояние в електронна среда. Търсят се начини за интегриране на няколко предмета, проектно-базирано обучение и създаване на социални умения и медийна грамотност - за анализ и различаване на достоверната информация от фалшиви новини.

234595

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Помнещ

Помнещ

27.01.2022 | 13:00

Този метод навлезе в България много отдавна. Беше анонсиран и насочен към деца със забавено развитие. Основната му цел беше под формата на забавление да понаучат някакъв МИНИМУМ от знания, Днес това се пробутва като нещо ново, а всъщност е поредната реформа, която води до снижаване нивото на обучение в Българското училище ! Учлището не е САМО забавление ! В начелен етап се формират навици за учене.

Отговори
2 0
истина

истина

26.01.2022 | 14:52

да така е

Отговори
3 0
истина

истина

26.01.2022 | 14:52

това монтесори е една безотговорност.....на учителя...просто ке.ле.шите си правят каквото си искат... ако стане човек стане ако не колай за македония...

Отговори
7 0

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?