Следвайте ни

Нов предмет в прогимназията – „Дигитални технологии и креативност“

Повече часове по математика, отпадат понятия по природни науки

viber icon

Часовете по математика  в 5. и 6. клас ще се увеличат с един на седмица, което прави  един час повече на учебен срок. А от темите по химия, физика и биология ще отпаднат понятия, които изискват заучаване на фактология и затормозяват учебния процес, като „изяждат“ времето за обучение и практическо прилагане на знанията.

Промените ще станат факт след корекция на Наредба 4, която се очаква утре да бъде публикувана за обществено обсъждане, съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев. Той подчерта, че окончателното решение ще се вземе след допитване до широк кръг учители, а в последните 2 г. при обиколките му из страната и срещите с гилдията постоянно е обсъждана учебната програма и недостига на време за материала по някои дисциплини.

В новите програми, във връзка с компетентностния подход, 60% от учебното време са за нови знания, а 40% - за упражнения, посочи Вълчев. „Обаче често се случва да не стигат. Учителят препуска, учениците се демотивират, трупат дефицити, рухва мотивацията“, описа сегашното положение Вълчев. Особено голям е проблемът с часовете по математика в прогимназията. Затова след анализ и анкета с над 20 000 учители МОН предлага увеличение на часовете.

След месец и половина – два, ще предложи и отпадане на излишна фактология от темите по физика, химия, биология. Заучаването им пречи на придобиването на умения, изтъкна Вълчев. И уточни, че сега най-много излишни понятия има  по математика и география, но няма да падат цели теми от учебните програми, а само част от фактологията в тях. Важен е интересът за учене и любопитството към света, към историята и географията, към природните науки, добави Вълчев. И подчерта, че в днешно време всеки учи по тях много повече през мобилния телефон, отколкото в час. Министърът изрично заяви, че няма да има промени в програмите но български език и литература и история.

В прогимназията обаче влиза нов предмет – „Дигитални технологии и креативност“. Той трябва да свърже изучаваната в 3. и 4. клас дисциплина „Компютърно моделиране“ с „Информационните технологии“, като ще ги допълни втората.

Министър Вълчев обясни, че това е много необходимо, защото сегашното поколение деца, които ще са активни в следващите 40-50 г., ще практикуват професии, които изискват работа с алгоритми и изкуствен интелект. Затова дигиталните компетентности ще са ключови дори за шофьора. „България има шанс да е развита страна, ако влезе подготвена в дигиталните трансформации“, каза Вълчев.

С въвеждането на новия предмет се увеличават и часовете по „Дигитални технологии и креативност“ – с половин час на седмица  за петокласнците и един за шестокласниците, като това ще е за сметка на чуждия език. 

Предметът „Околен свят“ в начален курс пък става „Родинознание“, без това да предполага съществена промяна в учебната програма по него. „Никога не сме отстъпвали от задачата си за патриотично възпитание, с промяната привеждаме името към същността с акцент върху родолюбието“, каза Вълчев.

Предлаганите промени ще влязат в сила поетапно и няма да изискват пренаписване на учебниците. Нов ще има само по „Дигитални технологии и креативност“. Причината е, че няма преструктуриране на теми и съдържание, а само отпадане на някои излишни понятия. Да има повече практическо обучение зависи и от програмите, и от методите на преподаване, и от това как изпитваме и какво оценяване, уточни министърът.

В края на учебната година – седмица за проектна дейност

В края на учебната година в начален курс вече ще има една седмица за проектна дейност, това обаче не означава, че тя ще се удължи. Времето ще е в общата рамка за екскурзии и зелени училища, но по-тясно обвързано с дейностите по интереси, проектна работа и кариерно ориентиране, обясни министър Вълчев. 

Той изчисли, че сега се губят 10% от учебното време – за грипни ваканции и различни празници на общини и екскурзии. Имало даже училища с по 4 седмици екскурзии, затова МОН задължи те та са само с образователна цел.

„При продължителността на нашата учебна година и без това нашите 12 г. в училище се равняват на 10,5  г. реално учебно време, което е по-малко от другите държави в Европа - заяви министърът на образованието. – Още по-зле е, ако по време на тази сравнително къса учебна година имаме и толкова дни с неефективна учебна работа“.

Занималнята – на блокове, може да се редуват с учебните часове

Предстои и промяна в Наредба 10 за целодневната организация, която сега е слабо регулирана и занималнята се побира в рамката: 2 часа занимания по интереси, 2 часа самоподготовка, 2 часа отдих и спорт. Предвижда се изискването за такова разпределение на времето да отпадне и да се даде възможност за модули, като влизат и учители по различни предмети. Така обучението може да стане по-индивидуално и с акцент върху подкрепа на личностното развитие, мотивира решението министърът на образованието.

Може да има и прегрупиране на часовете в блокове, вмъкнати в определени моменти от целодневното обучение, а не накуп. Така се прави по програма „Подкрепа за успех“. По този начин е организирано в момента целодневното обучение в училищата с Монтесори класове. 

По този начин  повече деца ще могат да участват в дейности по интереси, които държавата финансира с 25 млн. лева и към момента в тях са включени около 250 000 ученици. При фиксираната рамка сега те са в занималня, докато са кръжоците.

По-гъвкава организация ще даде възможност и за посещения в библиотеки, музеи и други институции. Идеята е да направим прехода от занималня към подкрепа на личностното развитие, подчерта Вълчев.

 

 

Елица Кандева

Елица Кандева

Журналист - екип "Общество"

Елица Кандева е завършила журналистика в СУ „Св. Климент Охридски”. Има 16 г. стаж във в. „24 часа”. Работи като репортер-редактор в екип „Общество”.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?